recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 16:27
Tak for alle de svar og indlæg der er kommet, har været meget nytterig information iblandt! :)

Har brugt flere timer i dag på edbpriser.dk for så at granske nærmere hvad jeg evt. skal vælge (fandt dog først sent ud af at EDBpriser.dk tilsyneladende ikke har alle Synology's NAS servere med i deres oversigt hmmmmm og øv).

Men Synology har jeg valgt, ud fra tråde/brugere herinde, som bl.a. nævner et højt niveau af brugervenlighed, og da jeg er helt ny mht. NAS så passer det nok godt til mig :)


Jeg har umiddelbart fundet frem til 3 muligheder:


DS415+ // 4 Bays / 2,4 Ghz Quad Core / 6 GBps / maks 24 TB / Pris ca. 4200,-

DS 1813+ // 8 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 48 TB / Pris ca. 6300,-

DS1513+ // 5 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 30 TB / Pris 5300,-


På nuværende tidspunkt hælder jeg nok mest til DS415+, umiddelbart pga. de høje læse/skrivehastigheder som jeg kan forstå den har.

Jeg har så tanken om at starte op med 2 Western Digital 6TB diske.



Et par spørgsmål iht. ovenstående setup er så:

1:

Wolff sendte mig et link til tjek af Raid setup. Og når jeg lige prøver at ligge 2 x 6TB diske i en DS415+, ja så melder den umiddelbart ikke muligheden for at køre RAID 5 med kun 2 diske hvis jeg opfatter korrekt ? (jeg skal altså have minimum 3 x 6 TB til at starte med)

Til gengæld er der en mulighed med 2 diske i SHR mode, hvilket dog koster 50% af TB kapaciteten ? (hvis jeg igen opfatter korrekt)

Og hvad hvis jeg vælger SHR mode med 2 x 6 TB i starten (må så vente med at ligge alle DVD'er ind), men kan jeg så bare skifte alt over til RAID 5 når jeg engang så sætter en disk mere i ?


2:

Jeg kan dog også via det link Jacobask sendte mig, se at en evt. udvidelse til en DS415+ via en DX51X, ja det vil den kun fungere som ekstra lager, og altså ikke indgå i selve RAID setuppet.

Vil det sige at alle de diske man sætter i en DX51X tilkoblet DS415+, ja de data derpå vil ikke blive kørt med ind under det RAID setup man kører på DS415+ ? (altså risiko for at hvis disk/data på DX51X bliver defekt, så er de bare tabt ?)


3:
Syntes jeg læste i an anden tråd at de Synology modeller type PLAY, ja de kan også afvikle film direkte til en skærm, altså udenom en evt. mediafspiller - er det korrekt opfattet at det skal være en PLAY hvis man søger denne funktion også ?









Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:



Wolff sendte mig et link til tjek af Raid setup. Og når jeg lige prøver at ligge 2 x 6TB diske i en DS415+, ja så melder den umiddelbart ikke muligheden for at køre RAID 5 med kun 2 diske hvis jeg opfatter korrekt ? (jeg skal altså have minimum 3 x 6 TB til at starte med)

Til gengæld er der en mulighed med 2 diske i SHR mode, hvilket dog koster 50% af TB kapaciteten ? (hvis jeg igen opfatter korrekt)

Og hvad hvis jeg vælger SHR mode med 2 x 6 TB i starten (må så vente med at ligge alle DVD'er ind), men kan jeg så bare skifte alt over til RAID 5 når jeg engang så sætter en disk mere i ?


Du kan ganske korrekt ikke køre RAID-5 med mindre end 3 diske, men du kan køre SHR (Synology Hybrid RAID).

SHR optimerer den tilgængelige plads med de forhåndenværende diske, selv om de evt. ikke er af samme størrelse, og giver også redundans når du har mindst to diske. Ved 1 disk redundans mister du altid kapacitet tilsvarende den største disk.

Du bør så vidt jeg kan se kunne starte med 2x6TB i  SHR mode med 1 disk redundans, hvilket giver en kapacitet på 6 TB, og senere udvide med en disk på mindst 6TB og dermed få 12TB plads. Jeg har dog ikke selv prøvet dette - jeg startede med 3x4TB i SHR mode og udvidede med en 4. disk.


Redigeret af DrageMester - 26-Oktober-2014 kl. 17:34
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:44
OK tak for meldingen vedr. HSR.

Når du skriver jeg senere kan udvide med den 3. disk, og til den tid så have 12 TB i kapacitet, tænker du så også at jeg kan skifte fra HSR til Raid 5 ?
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

OK tak for meldingen vedr. HSR.

Når du skriver jeg senere kan udvide med den 3. disk, og til den tid så have 12 TB i kapacitet, tænker du så også at jeg kan skifte fra HSR til Raid 5 ?

Nej det kan du ikke, men SHR vil internt gå fra RAID-1 til RAID-5 på de tre diske uden at du behøver spekulere over det.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 22:45
er der forskel på udvidelse fra rent raid-1, hvor man aktivt skal gøre noget for at migrere til raid-5 vs. SHR raid-1, hvor det åbenbart styres mere automatisk? (Hvad nu hvis man vil bruge den tilføjede disk som et særskilt volume under SHR - er det ikke muligt?)
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

er der forskel på udvidelse fra rent raid-1, hvor man aktivt skal gøre noget for at migrere til raid-5 vs. SHR raid-1, hvor det åbenbart styres mere automatisk? (Hvad nu hvis man vil bruge den tilføjede disk som et særskilt volume under SHR - er det ikke muligt?)

Du kan godt tilføje en ny disk og lave et nyt volume i stedet for at tilføje disken til et eksisterende SHR eller RAID-5 volume, hvis det er det du spørger om.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 01:20
Inden der bliver etableret et stort flot setup, så vær opmærksom på følgende:

Husk en backup af dine data, jo flere data jo sværere er det at finde en billig og effektiv automatisk backup løsning.

Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 06:53
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.



Ok ja, tak for info - hvad mener du i øvrigt at få ens data som gidsel, altså fordi data lækkes ud til andre som ikke skulle have haft dem ?

Redigeret af Seal - 27-Oktober-2014 kl. 06:54
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 08:02
Hvis du er lidt teknisk og ikke har noget imod at bygge PC selv så tag et kig på UnRaid.
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.



Ok ja, tak for info - hvad mener du i øvrigt at få ens data som gidsel, altså fordi data lækkes ud til andre som ikke skulle have haft dem ?


Han snakker vist om SynoLocker, som var software der blev lagt på Synology's produkter af en ondsindet 3. part (hacker). Men det er lun delvist korrekt at sige det skyldes sårbarheder i softwaren, det var i noget højere grad fordi brugerne ikke havde opdateret DSM, som er softwaren der styrer Synology's produkter.
Der kommer nok aldrig en dag hvor software/kode er perfekt fra dag 1, og det der afgør om producenterne er "gode eller dårlige" i den retning, er om de får implementeret rettelser før eller efter hackerne forsøger at udnytte fejlene. Brugernes adfærd kan ikke styres, så eksempler som SynoLocker vil uvægerligt ses fra tid til anden.
Jeg synes heller ikke det er fair at sige man ikke skal åbne porte i router eller firewall. Ja, en VPN forbindelse er nok det bedste, men hvis du åbner porte i routeren kan der i DSM sættes ret specifikke regler op for hvilke typer ip-adresser der kan tilgå din Synology. Jeg har eksempelvis kun tilladt danske ip-adresser, og sat nogle andre begrænsninger også.
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:


Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

er der forskel på udvidelse fra rent raid-1, hvor man aktivt skal gøre noget for at migrere til raid-5 vs. SHR raid-1, hvor det åbenbart styres mere automatisk? (Hvad nu hvis man vil bruge den tilføjede disk som et særskilt volume under SHR - er det ikke muligt?)

Du kan godt tilføje en ny disk og lave et nyt volume i stedet for at tilføje disken til et eksisterende SHR eller RAID-5 volume, hvis det er det du spørger om.
Det var mere automatikken jeg var overrasket over - tænkte at man selv skulle vælge, hvad der skulle ske med den ekstra disk, da der jo er flere muligheder - men det var muligt at SHR var en anderledes automatiseret løsning end "almindeligt" RAID.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 14:28
Hvis behovet ikke er større end at få plads til nogle rippede DVD'er, så kan du bruge alle 4-disks NAS'er fra Synology fra de sidste 5-6 år - de dækker rigeligt fint behovet. Med en DS415+ kan du også sætte den op til at agere download-server, styre fotoalbummet, håndtere overvågningen, holde styr på backup af PC'erne i hjemmet og meget mere - den har afsindigt meget mere power end du efterlyser til blot at kunne streame nogle film - blot så du har en idé om egenskaberne for den løsning du strikker sammen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu