recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor er lyden så ringe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er lyden så ringe?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Palm9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2014
Sted: Ry, Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palm9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor er lyden så ringe?
    Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 15:39
Hej alle!

Jeg er igang med et mindre gør-det-selv projekt.
Jeg har en DAB-radio med defekt ampboard. Derfor har jeg pillet det hele fra hinanden for at kunne bruge højtalerenheden (passiv) fra radioen af, som er en udemærket enhed. Da jeg så manglede en ny forstærker til højtalerenheden fra DAB radioen, fandt jeg et gammelt sæt Logitech S100 frem (fuldt funktionelt) og besluttede mig for at skille sættet ad. Nu har jeg så taget forstærker og strøm fra Logitech sættet, og sat til højtalerenheden fra DAB radioen og musik kan nu afspilles på højtaleren. Problemet er så bare, at kvaliteten er elendig. - Men hvad skyldes det? Kabler måske? Hvor vigtigt er det at bruge rigtig højtalerkabel af kobber? Lige pt. Er højtalerenheden sat til forstærkeren med noget sølvfarvet kabel fra en strømforsyning der har siddet i en ældre stationær computer.

Jeg ved at højtaleren fra DAB radioen spiller helt fint med min eksterne forstærker, men hvorfor spiller den så ringe med den fra Logitech sættet?
Jeg ved også, at Logitech sættet spillede udemærket (ikke lige så godt som DAB-radioens højtaler), men hvorfor er lyden blevet så ringe nu? Man kan i øvrigt hele tiden høre statisk støj. Hvad kan jeg starte med at tjekke for at blive klogere på problemet?


Mvh. Frederik
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 16:49
Logitech forstærkeren må være af ringe kvallitet.

Og sikkert kun bygget til at drive små plastik højttalere.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Palm9 Palm9 skrev:

... Nu har jeg så taget forstærker og strøm fra Logitech sættet, og sat til højtalerenheden fra DAB radioen og musik kan nu afspilles på højtaleren. Problemet er så bare, at kvaliteten er elendig. - Men hvad skyldes det? 
....
Jeg ved at højtaleren fra DAB radioen spiller helt fint med min eksterne forstærker, men hvorfor spiller den så ringe med den fra Logitech sættet?
...
Hvad kan jeg starte med at tjekke for at blive klogere på problemet?
Lidt gætteri: 
Højttaler enheden fra DAB radio er lavohms type (4-6 ohm) hvor de oprindelige Logitech er meget højere impedans.
Derfor er Logitech strømforsyning og forstærker dimensioneret med højere spænding og lavere strøm.

Når den så belastes med lavohms DAB enhed går forstærker/strømforsyning i knæ og forvrænger/lyder meget skidt. Wink
Omvendt enheds/forstærker impedans kan også være tilfældet. Men så vil forstærker ikke gå i knæ, men bare ikke kunne spille ret højt, så den er nok mindre sandsynlig.
Specielt hvis DAB enhed er OK med anden ekstern forstærker, som typisk er til 4-8 ohm højttalere.

Så kig på højttaler enheder om der er opgivet data på dem. 
Alternativ mål DC modstand med ohmmeter for at få et fingerpeg om impedans (mål begge type højttalere)

Men umiddelbart er det nok et dødsdømt projekt i den sammensætning.

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 25-Oktober-2014 kl. 17:04
Til top
Palm9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2014
Sted: Ry, Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palm9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 17:35
Ja så er der jo ikke meget at gøre ved det. Jeg vil på jagt efter et andet sæt PC højtalere med forstærker i så Smile.

Både DAB-enheden og Logitech enhederne er på 4 ohm 5W. Til gengæld måler Logitech'en 5cm i diameter, mens DAB-enheden måler 7,5cm i diameter. Men jeg har ikke nok forstand på det til at vide om det betyder noget. :)

Tak for hjælpen.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 19:01
Hvis begge typer højttalere er 4 ohm, så er det ikke der problemet er. 
Mon ikke snarere det er noget monterings fejl 40?  Big smile

Men hvis Logitech højttaler sættet var fuld funktionsdygtigt, hvorfor så begynde ombygningen bare for at få PC højttaler?

Mvh. JørgenT
Til top
Palm9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2014
Sted: Ry, Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palm9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 19:50
Fordi Logitech sættet spillede elendigt og den enhed fra DAB'en var væsentligt bedre. Dels også for at få eftermiddagen til at gå med noget semi-produktivt. Tongue



Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 08:43
Det er jo svært at fejlsøge ud fra beskrivelsen "lyden er dårlig", men måske har forstærkeren noget indbygget EQ som kompenserer for de specifikke højttalerenheder den normalt er parret med, så når du sætter noget andet til lyder det forkert. Bare et gæt ud af det blå.
Til top
Palm9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2014
Sted: Ry, Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palm9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 11:01
Hej Otto. Jeg sætter stor pris på alle svar og alt hjælp jeg kan få. Og hvis du vil fortælle mig hvad ellers du vil vide for at kunne gøre fejlsøgningen lettere, så vil det være en kæmpe hjælp. - Som sagt, er jeg ikke helt inde i alt det tekniske omkring emnet.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Palm9 Palm9 skrev:

Jeg ved også, at Logitech sættet spillede udemærket (ikke lige så godt som DAB-radioens højtaler)

Oprindeligt skrevet af Palm9 Palm9 skrev:

Fordi Logitech sættet spillede elendigt og den enhed fra DAB'en var væsentligt bedre 
Hm...  Logitech, OK eller dårlig fra start ?? Big smile

Hvordan har du bygget det sammen fysisk, du skriver enheder ikke er samme diameter?

Og DAB radio, er det en stereo udgave, du omtaler enhed i ental?

Måske et par billeder af sammenbygning ville hjælpe på forståelse.  Wink

Mvh. JørgenT
Til top
Palm9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2014
Sted: Ry, Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palm9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 14:25
Logitech sættet spillede som det skulle, hvilket ikke var ret godt. Kan beskrives som væsentligt bedre end en alm. Bærbar computers højtalere, men ikke nær så godt som mit billige Creative P380 sæt (2.1).

DAB radioen er en Argon DAB 1 V2 med en enkelt højtaler. Købt i hifi-klubben som gave et par år siden. Da den holdt op med at virke, fik jeg den og skildte den ad. Hurtigt kunne jeg konstatere at det var forstærkeren i den, som var gået. En kondensator var sprunget hvis jeg husker rigtigt. Siden hen har jeg ladet det ligge, indtil jeg den anden dag fandt de gamle Logitech S100 frem igen.

Jeg åbnede Logitech'erne op, og klippede kabler fra dens forstærker og strøm adapter, som hver især sad i en enhed hver. Logitech sættet bestod af to enheder. Jeg koblede hele lortet sammen igen udenfor Logitech-sættets kabinetter, og satte det til DAB-enheden hvor jeg fik lyd ud af, men lyden var bare ringe og hvad der bedst kan beskrives som 'udetaljeret'.

Se billeder nedenfor:

Logitech sæt + DAB: http://i.gyazo.com/65ab430926dbea36b94cf8c1ba390c89.png
Logitech sæt: http://i.gyazo.com/60a2f079a873c5add95b6db8817ae5fe.png
Logitech enhed (der er to, de er ens): http://i.gyazo.com/b8edc1d5a01e64811f75f47dfb5c655a.png
DAB-enhed: http://i.gyazo.com/2492abd2e2278312f785b74c862e9f6f.png
Forstærker: http://peecee.dk/uploads/102014/forstarker_big_thumb.jpg
Adapter: http://peecee.dk/uploads/102014/adapter_big_thumb.jpg
Overordnet (med tekst): http://i.gyazo.com/330df1edaa0ab3881df5f8b57f6bd4db.png
Overordnet (uden tekst): http://peecee.dk/uploads/102014/Udentekst_big_thumb.JPG

To videoer er på vej.



Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Palm9 Palm9 skrev:

Logitech sættet spillede som det skulle, hvilket ikke var ret godt. Kan beskrives som væsentligt bedre end en alm. Bærbar computers højtalere, men ikke nær så godt som mit billige Creative P380 sæt (2.1).

DAB radioen er en Argon DAB 1 V2 med en enkelt højtaler. Købt i hifi-klubben som gave et par år siden. Da den holdt op med at virke, fik jeg den og skildte den ad. Hurtigt kunne jeg konstatere at det var forstærkeren i den, som var gået. En kondensator var sprunget hvis jeg husker rigtigt. Siden hen har jeg ladet det ligge, indtil jeg den anden dag fandt de gamle Logitech S100 frem igen.

Jeg åbnede Logitech'erne op, og klippede kabler fra dens forstærker og strøm adapter, som hver især sad i en enhed hver. Logitech sættet bestod af to enheder. Jeg koblede hele lortet sammen igen udenfor Logitech-sættets kabinetter, og satte det til DAB-enheden hvor jeg fik lyd ud af, men lyden var bare ringe og hvad der bedst kan beskrives som 'udetaljeret'.

Se billeder nedenfor:

Logitech enhed (der er to, de er ens): http://i.gyazo.com/b8edc1d5a01e64811f75f47dfb5c655a.png

To videoer er på vej.




Link fix Wink
Til top
Palm9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2014
Sted: Ry, Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palm9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 14:45
Og så kom videoerne op.

I denne video er DAB-enheden sat til Logitech-sættets forstærker. Bemærk den konstante summelyd fra højtaleren: http://www.youtube.com/watch?v=BuvvAJtY_xA

I denne video er DAB-enheden sat til min JVC 3-i-1 forstærker. Bemærk den langt højere lydkvalitet på samme sang: 


Edit: Tak for linkfix! Thumbs Up


Redigeret af Palm9 - 26-Oktober-2014 kl. 14:48
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu