recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indstilling af surround

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indstilling af surround
    Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 17:15
Hej.
Er der nogen herinde der har kendskab til nogen som kan hjælpe med at indstille ens surround setup, jeg tænker på reciever samt sub.

Jeg er ved at blive total idiot af mit setup og jeg kan slet ikke få det til lyde ordentlig i mine ører. Overvejer en anden reciever men vil gerne vente til næste år pga alt det med armos, 3D, 4k osv osv.

Så nu overvejer jeg at få en prof ud og indstille skidtet for jeg har givet op. Spørgsmålet er bare hvem der tilbyder en sådan service?
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 17:38
Kan du forklare lidt om hvad dit problem er?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 18:01

Er der blevet lavet en Autosetup.? Så starter du med den, og arbejder manuelt videre efter at det er blevet gjort. Angående SWen, stil den på halv styrke og start med at stille den til 80Hz. Er dine højttalere Small eller Large.? Er de Small skal de stilles til det på Reciveren. Kør så Autosetup efter de i manualen givne oplysninger. Finindstil derefter.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 18:40
Ork jeg har gjort næsten alt. Jeg kender skam til det bedre når det kommer til autosetup osv. Har haft surround anlæg i snart 15 år.
Problemet er lidt at heg synes min reciever er tæt på umulig at indstille ordentligt samt min sub runger ad Pommern til. Er klar over at rummet spiller en stor rolle men jeg er sikker på receiveren kan indstilles bedre end jeg har gjort det, og det er dette jeg søger hjælp til:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 18:43
Du skal nok satse på en bedre reciever. Har fået en helt anden lyd siden LX71 blev udskiftet med LX83, der har meget mere styr på bassen, har en blødere diskant, og et i det hele taget bedre lydbillede. Skal siges at jeg selv har indstillet lyden efter autokalibreringen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 18:44
Otto tilbyder professionel hjælp......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 01:40
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Er der blevet lavet en Autosetup.? Så starter du med den, og arbejder manuelt videre efter at det er blevet gjort. Angående SWen, stil den på halv styrke og start med at stille den til 80Hz. Er dine højttalere Small eller Large.? Er de Small skal de stilles til det på Reciveren. Kør så Autosetup efter de i manualen givne oplysninger. Finindstil derefter.


Hvad sker der med LFE signaler, hvis man stiller dem til Large - så går det (vistnok) ikke til SW.
Mener du skal stille til Small uanset, hvordan højttalerne er, du kan evt. justere skillefrekvensen nedad, kører selv med 40 hz (efter råd fra Otto)
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 02:44
Hvis man har store gulvhøjttalere og de skal stilles til small, hvorfor så have store gulvhøjttalere ?

Subwooferen skal vel ikke stilles til 80 hz men nærmere så højt som muligt for at få gavn af LFE ?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Hvis man har store gulvhøjttalere og de skal stilles til small, hvorfor så have store gulvhøjttalere ?

Subwooferen skal vel ikke stilles til 80 hz men nærmere så højt som muligt for at få gavn af LFE ?
nej lfe skal tage over hvor front højtalernes bas ikke kan følge med mere.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 08:39
Med få undtagelser er gulvhøjttalere typisk bedre i basområdet ned til 40-80 Hz. Når vi kommer derunder er en sub bedre til at gengive de dybe effekter fra LFE sporet.

Og for at få gavn af delefrekvens, skal gulvhøjttalere sættes til small.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 08:40
højtalere til small, når man har en sub.
sub frkvens(bag på sub) 120
vol.sub ca kl.9
crosover tja. audyssey sætter mine til f 40 c 60 b 80 jeg har dem
til 80 - 60 -80.
så spiller fronterne ned til 80 Hz, hvorefter sub tager over.
sub må endelig ikke stilles for højt, her begås de fleste fejl,
skal man herefter reg. på sub sker det i basmanagement på receiver.
jeg glemte lige alle højtalere stilles til small.

Redigeret af karula - 26-Oktober-2014 kl. 09:14
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Hvis man har store gulvhøjttalere og de skal stilles til small, hvorfor så have store gulvhøjttalere ?

Fordi bas er meget mere end sub-bas.


Det er en kæmpe fordel at have relativt store højttalere til at spille det område som subwooferen ikke spiller, og det kræver mere end de fleste tror at spille bas fra f.eks. 20-60 Hz. 

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

 Subwooferen skal vel ikke stilles til 80 hz men nærmere så højt som muligt for at få gavn af LFE ?

Kort fortalt, så er LFE sporet designet til at spille fra 80 Hz og ned. At det indeholder signaler op til 120 Hz er for at skabe en naturlig afrulning til de øvrige højttalere, fordi LFE sporet er designet til at blive afspillet med 10 dB højere maks-volumen end de øvrige kanaler. Hvis du deler højere end 80 Hz, så lyder det principielt forkert. Tanken lyder på skrift værre end det er i praksis, men det er en misforståelse at fordi LFE sporet indeholder information op til 120 Hz, så skal subben nødvendigvis deles ved 120 Hz.

En ting som mange misforstår omkring delefrekvenser, er at en given delefrekvens ikke er en skarp afgrænsning. Delefrekvensen er en afrulning, dvs. hvis du f.eks. deler ved 80 Hz, så skærer du ikke bare alt over 80 Hz væk. Du starter en afrulning ved lidt under 80 Hz (modsat for højttalerne), som så er f.eks. 3 eller 6 dB nede ved 80 Hz (afhængigt af typen af delefilter), og ruller jævnt af derover. Det vil sige at hvis du sætter en delefrekvens ved 80 Hz, så spiller subwooferen stadig ved 120 Hz, bare lavere. Og som sagt er LFE sporet designet til at have et dynamikområde (maks volumen) på 10 dB mere end de øvrige kanaler, så der er behov for den ekstra information for at "ramme" de øvrige højttaleres niveau med en naturlig afrulning.


Redigeret af Otto J - 26-Oktober-2014 kl. 08:56
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu