recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udlevering af personlig email til fremmede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udlevering af personlig email til fremmede

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udlevering af personlig email til fremmede
    Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 16:15
Jeg har tilmeldt mig en undersøgelse på en skole hvor jeg går i øjeblikket. Undersøgelsen er separat fra selve skolen og det er DTU som foretager undersøgelsen. I en af de udmeldinger de har udsendt omkring undersøgelsen, har de smidt alle tilmeldtes email adresser i CC, og derved kan alle som deltager i undersøgelsen se hinanden email adresser. Så vidt jeg kan læse i materialet, har DTU ikke bekendtgjort at de vil holde ens mail hemmelig, men er det lovligt alligevel at frigive folks email adresser på den måde, uden accept fra brugeren? Så vidt jeg kan læse mig frem til i denne artikel, så er det ikke lovligt. Det er en underdel af DTU, som er ude på skolen. Hvem er i dette tilfælde dataansvarlig? Er det DTU eller kun underdelen af DTU?

Mvh

Frank
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 16:50
Uden at vide det, så tror jeg ikke det er decideret ulovligt. Men dumt, det er det fandeme. Forstår heller ikke, hvorfor I ikke bare er kommet under BCC.
Jeg ville kontakte dem og sige, at du er ked af deres behandling af personlige informationer, og så råde dem til, hvordan de bør gøre fremover (altså BCC), men mon ikke det viser sig, at være en dum fejl 40?
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 16:52
Har skrevet til dem, og de undskylder fejlen og giver mig 100% ret og har lovet det ikke vil ske igen. Ville ha skrevet til dem omkring Bcc, men glemte det.
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Status: Offline
Point: 961
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjorno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 10:50
Umiddelbart er det nok ikke i overensstemmelse med persondataloven - hvilket sikkert også er årsagen til de lægger sig fladt ned på ryggen og undskylder.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 09:11
Ja, det er problematisk at de sender ud med synlige mail-adresser! Det er desværre en fejl der sker engang imellem når amatører laver den slags ting....

Jeg har oplevet det et par gange også fra større organisationer hvor der er delt et hav af arbejds-adresser ud (inklusiv min egen), blandt disse har der været en del der normalt gør rigtigt meget for at deres adresse ikke bliver offentlig!

Det er noget pis når det sker, og folk der laver den slags burde tænke sig meget mere om. Den eneste konsekvens det normalt får er at det bliver sværere for dem næste gang der skal laves en eller anden undersøgelse og der skal opgives mail-adresser.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 09:13
Ja, der skal kun et brodent kar til i listen, før end det går galt.
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 17:39
Med fare for at få en hel masse tæsk: Hvad er det nu lige for en alvorlig skade, der kan opstå ved, at ens emailadresse står i CC-feltet sammen med en masse andre adresser?

Jeg ved godt, at andre kan bruge adressen til at sende en uopfordrede mails (spam), men det i sig selv er vel ikke nok til ligefrem at gøre det ulovligt/strafbart.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Med fare for at få en hel masse tæsk: Hvad er det nu lige for en alvorlig skade, der kan opstå ved, at ens emailadresse står i CC-feltet sammen med en masse andre adresser?

Jeg ved godt, at andre kan bruge adressen til at sende en uopfordrede mails (spam), men det i sig selv er vel ikke nok til ligefrem at gøre det ulovligt/strafbart.


For mig er det rigeligt, at min mail den vej igennem, kan bruges til fx spam. Mail uden et godt spamfilter, kan smadre ens mail fuldstændigt.

Så vidt jeg forstår Persondatalovens §41 stk 3, så må det ikke ske. Ellers kunne fx. Google jo lige så godt også bare frigive alle deres brugeres mailadresser.

Opfattelsen af hvor slemt problemet her er, er altid objektivt og op til den enkelte bruger. Jeg er i hvert fald ikke tilfreds. Nu går jeg på en skole, med en masse unge mennesker, som bl.a. tager uddannelse som datateknikere og IT supportere. Der skal blot én person til, som lige skal være sjov eller bare ét dumt svin som lige ser sit snit til at tjene nogle penge, som lige frigiver alle tilmeldte mailadresser.

Mvh

Frank
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu