recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PostPlasmaEra - Billedkvaliteten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PostPlasmaEra - Billedkvaliteten

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-September-2006
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PostPlasmaEra - Billedkvaliteten
    Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 11:52
Vi har nu i ca 7 år haft et plasmaTV (Pioneer PDP 427XA) og har været utrolig glade for det. Før vi købte det var vi lidt i tvivl om plasma, men vi blev meget positivt overraske og har ææælsket den skærm. Ingen problemer med noget som helst - hudfarvet er hudfarvet - ingen grimme overgamge i farverne, sort er rigtig sort og mørke scener i film er tydelige og flotte - hvidt er rigtig hvidt og ikke svagt lyserødt, grønt eller hvad man kan opleve andresteder. Farverne genererede af phosphor er helt klare, f.ek.s grøn og rød. Meget hurtig pixel-reaktioner i f.eks. sport og ingen haloer af bolde. Ingen burnins eller andet vi blev skræmt med da vi skulle vælge vores plasma. Det har bare leveret hele vejen igennem. Der er selvfølgelig problemer med nye signaler, dobbelte remote-controller osv og de problemer bliver jo ikke mindre som tiden går.

Men jeg må indrømme at vi er blevet lidt gamle i vores tankegang. Når vi ser andres TV (incl vores søns helt nye lcd). Så snakker vi om hvor dårligt billedet er.

Kan det virkelig passe at nye teknologier i disse mange år ikke har leveret et bedre billede end vores 7 år gamle tv??

Vi skal ikke skifte i morgen, men nu begynder vi at irriteres over ekstra boxe på gulvet osv, så der går nok ikke så lang tid før vi gør det.

Hvad skal vi kigge efter? Hvad byder nutiden i billedkvalitet (jeg er ligeglad med ULTRA ditten og datten - Hvis I ikke har set billedet, så er det ligemeget!)? Er der nogle teknologier på vej, der kan levere billeder som vi skal vente på? Hvad siger I som har skiftet fra plasma til "noget andet" for nylig, er i tilfredse?

Kort sagt: Nu hvor Plasma'en er ved at dø og vi går ind i en PostPlasmaEra, hvad skal man så gå efter når Billedkvalitet er et must???
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Ribosom Ribosom skrev:

Vi skal ikke skifte i morgen, men nu begynder vi at irriteres over ekstra boxe på gulvet osv, så der går nok ikke så lang tid før vi gør det.


I skal ikke skifte fordi i er træt af boksene. Så skal i hellere udvide med en boks mere og pakke det hele ind i et skab.

Det har jeg gjort og sidder i dag med en Beo4 remote, der (gennem en Lintronic boks) styrer mit Pioneer 427XD, Triax 505 DVB-T modtager, Apple TV boks, Marantz surroundforstærker og Denon CD afspiller.

Og det virker bare!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 505
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gooferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 12:24
Men er der virkelig ikke nogen teknologier, der overgår plasma rent billedemæssigt?

Jeg har selv et Panasonic 42" PX80 samt et Panasonic 55" VT50, hvilke begge har et rigtig godt billede.
Kunne godt tænke mig at skifte til et 75"-80" tv, men synes ikke rigtigt der findes noget på markedet der har en lige så god billedekvalitet som mine plasma skærme.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 13:35
Der er nu sket en del siden 427, den havde faktisk ikke noget specielt godt billede.

Kik evt efter et Oled tv hvis billede kvalitet er det primære
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Der er nu sket en del siden 427, den havde faktisk ikke noget specielt godt billede.


Jo, det havde den faktisk. Selvom den ikke kunne matche kontrasten på senere Pioneer-modeller, så betyder det ikke nødvendigvis, at det er et dårligt tv.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Men er der virkelig ikke nogen teknologier, der overgår plasma rent billedemæssigt?


Hvilke teknologier er det du fisker efter? Der er LCD og ... LCD med LED-bagbelysning.

OLED er for dyrt, så derfor gider firmaerne ikke gøre det store ud af det, når det er nemmere at sælge folk på, at UHD "4K" er det fedeste siden ... 3D
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 895
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 14:38
Du kan stadig købe Plasma Tv...............elgiganten har 2 plasma tv endnu (gudskelov)

Jeg har et LG 42" Plasma TV som er 5 år gammel
syntes også det er det bedste TV som jeg har haft.

Redigeret af guldhammer - 29-Oktober-2014 kl. 14:41
//Guldhammer
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 15:12
OLED er vel nede i en pris der trods alt er spiselig. Der er bare ikke nogen konkurrence på markedet - selv på forhandlersiden - så prisen presses stort set ikke.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-September-2006
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 15:30
Jeg skal ikke sige om mit tv er verdens bedste tv, det er det nok ikke. Men dengang (i 2006 mener jeg det var) var serien hvor mit tv indgik (7.gen plasma fra Pioneer) toppen af poppen og det tilsvarende større tv (med "ægte HD") høstede mange priser mener jeg. Jeg kan også huske at cnet skrev om vores tv, at " Pioneer's PDP 427XDE is the class-leading plasma". Nevermind. Som jeg forstod, så holdt Pioneer op med at lave Plasmapaneler fordi det var for dyrt at producere - ikke fordi kvaliteten var dårlig, men fordi det var for dyrt at producere. De fortsatte så med nogle Panasonic paneler mener jeg før de holdt helt op og gav KURO teknologien til Panasonic. Få år senere fulgte de andre producenter med i graven. Jeg mener at den eneste grund var produktions-prisen. Jeg har ihvertfald ikke hørt nogen sige, at plasma-teknologien var out-dated el.lign (ja, det bruger lidt mere strøm osv, men billedkvaliteten er svær at slå).

Ja, I nævner LCR og LED-baggrundsbelyst lcd. Men det er vel ikke noget nyt i det, vel?? Jeg mener: Vi kiggede selv på lcd dengang vi var ude at shoppe i 2006. Dengang faldt mange f.eks. for et Philips med masser af farve op på væggen kan jeg huske - flotte show-rooms...Noget med hd hvor nogen stod på ski ned ad et bjerg...plus tegnefilm...i showroom'et. Ingen lange dystre stillbilleder med nuancer i sort eller tennis..

Hvad med det der oled - findes der noget tv på markedet man kan kigge på i danmark?

@klausDM: Ja, jeg er ikke noget tech-nørd og ville gerne, men gider ikke sætte mig ind i de forskellige kasser. Det skal bare spille ;-)  Men det kan være jeg skal kigge på de der ting du har.

Jeg synes der skrives så meget om ALT mulig vedr TV - alt andet end selve billedet! Kald mig gammeldavs, men jeg forstår ikke hvordan producenterne kan få folk til at købe et dårligere produkt til en større penge bare ved at bruge buzz-words. Jeg kan huske 80'erne hvor jeg gik en del op i HiFi og havde super lækre højtalere - I dag nøjes man med at sidde med sin iBvadr (pad eller phone) eller en telefon stukket ned i et hvidt kabinet som skal forestille en højtaler, men som lyder som et badekar. Jeg er sikker på at vi i 80'erne var vandt til bedre lyd end de fleste er i dag.

Gadgets bliver solgt som "ét stykke aluminium" eller "stilfult design", "blanktpoleret" osv. Men hvor er kvaliteten i disse dimser?? Jeg mener: Allerede dengang i 2006 tænkte jeg: "Hm, hvordan kan man få helt sort på et billede hvor man lyser bagved pixelen" og "fysisk exitation af P er meget hurtig, hvordan skal man få pixelrespons på 2 ns fra andre teknologier". Det var sådan jeg tænkte dengang.

Producenterne har nu haft maaaange år på at finde noget bedre. Kan det virkelig passe, at man ikke har noget bedre grundlæggende teknologi i 2014 på billedsiden end dengang i 2006?

Er det man får i butikken anno 2014 bare "en forbedret gammel LCD"?? 
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 16:21
Nu har jeg aldrig været specielt imponeret over Pioneer PDP 427, til gengæld var jeg imponeret over de efterfølgende Pioneer modeller hvoraf jeg har ejet dem alle. Naturligvis er de nuværende ejere af de gamle Pioneer TV imponerede. Jeg kender i det mindste et par stykker, og årsagen her nok, at de aldrig rigtigt satte sig ind i udviklingen der fulgte. 

PDP 427 blev i mine øjne overgået meget hurtigt - og af adskillige modeller efterfølgende, og også billigere modeller.Smile


B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 16:21
Bedste billede på markedet i dag, og som også overgår plasma, er LG's 55" OLED skærm, til lige knap 20.000,-

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Ribosom Ribosom skrev:

Jeg skal ikke sige om mit tv er verdens bedste tv, det er det nok ikke.



Nope, alene skridtet op til 428 er stort - ikke mindst på sortniveauet.
Jeg kan kun sige at kommer der igen en 428 til 400 kroner (det er der næsten lige solgt et for herinde og det var til salg i lang tid) så slå jeg til. Så kommer mit 427 på garageloftet til den dag det "nye" ikke kan længere

Oprindeligt skrevet af Ribosom Ribosom skrev:


De fortsatte så med nogle Panasonic paneler mener jeg før de holdt helt op og gav KURO teknologien til Panasonic.



Nope, de fortsatte med egne paneler til de opgav produktionen og solgte "KURO-hemmelighederne" til Panasonic

Oprindeligt skrevet af Ribosom Ribosom skrev:


@klausDM: Ja, jeg er ikke noget tech-nørd og ville gerne, men gider ikke sætte mig ind i de forskellige kasser. Det skal bare spille ;-)  Men det kan være jeg skal kigge på de der ting du har.


Som skrevet er jeg skide glad for min, men den kræver lidt tankegang inden man er færdig med at sætte den op. Her er Logitech lettere at have med at gøre. Der er bare ingen Logitech fjernbetjening der slå en Beo4 i lækkerhed og kvalitet...


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu