recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berdels Bio - 5.2.2 Atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berdels Bio - 5.2.2 Atmos

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2014 kl. 12:04
Vi er helt enige, men har sikkert ikke samme præference. Heldigvis er de diffusere ikke så dyre, så prøve det da af, enten bliver du glad eller også blive du en erfaring rigere.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 10:21
Hej Søren

Har du fået afprøvet de diffusere, om det er noget der dur? Jeg overvejer selv og bestille en flok, og hænge op i loftet ved første refleksion. Nu hænger der 2 stk GIK MONSTER BASS TRAPS. Men mistænker dem for og gøre lydbilledet "mindre", mindre 3D agtigt, altså i 2 kanals stereo.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 10:38
Nej, ikke endnu -  energien endte i subwoofer byggeri i stedet. Jeg har købt en UMIK-1 mik nu, så jeg vil lige ha kalibrering af subs helt inden på plads før jeg går videre til det næste.

Men diffusering er stadigvæk i toppen af min to-do liste. Jeg har de samme overvejelser - jeg tænker også at diffusering på første refleksion kan være med til at gøre lydbilledet større men bliver det på bekostning af detaljer og skarp panorering/stereo perspektiv?

Pt går mine overvejelser mest på at lave diffusering rundt omkring lytteposition og ikke første reflektion. Men når jeg får købt mig nogle plader så skal det laves nogle forsøg, det er helt sikkert
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 10:49
Altså da jeg hængte de Bass traps i loftet syntes jeg faktisk stereo perspektivet blev ringere, det er mere diffus og kan ikke rigtig finde kunstnerens vokal i midten af lydbilledet.
Nå men jeg nogle acoustic weave 3d tiles, som jeg vil prøve og hænge op i stedet for de Bass traps.

http://hificable.dk/produkter/6-diverse-tilbehoer/126-acoustic-weave-3d-tiles/

Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 11:02
Diffusere gav den effekt hos mig.. Erstattede traps på første med diffusere, det trak lyden ud af lærredet.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 11:09
"Lyden ud af læreddet" er formentligt netop den effekt jeg er ude efter, bortset fra jeg har en plasma skærm: -)
Vil gerne have lyden så langt ud fra mine fronter som muligt, og samtidigt et lydbillede hvor kunstnerens vokal bliver plantet solidt i midten.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2015 kl. 11:25
Der kommer lige en opdatering.

Så er der kommet diffusere op. Det er ikke en dag og nat oplevelse, men jeg synes at de giver en positiv effekt i rummet trods alt. Det er som om at rummet bliver fyldt bedre ud med lyd - systemet bliver bedre integreret og det er lidt sværere at pinpointe mine bag kanaler. De fjerner også det flutter echo, der opstår imellem stolene, lige så godt, som da jeg absorberede lyden med uld.

De koster ikke alverden men det er alligevel nogle dyre flamingo plader. De skulle lige luftes da de lugter lidt specielt.



Og de endte med at komme til at sidde her:




Der er også kommet bedre styr på mine subs. Jeg havde i første omgang koblet highpass filteret til i sub forstærkeren for at gøre livet lettere for den. Men jeg skal lige love for at der kommer bedre bund ved at fjerne det helt.



Nu kan jeg få den flad ned til 10hz

Og så har jeg tilføjet et billede af "teknikken" bag screen wallen på side 1

Jeg har stadigvæk 2 diffuser paneler til overs, som jeg ikke rigtig kan beslutte mig for placeringen af. Måske i hjørnerne bag i øre højde, første reflektion sidevægge eller måske i loftet. 


Redigeret af Berdel - 02-Marts-2015 kl. 11:48
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2015 kl. 10:25
Jeg har et træls dip omkring 200hz, som jeg gerne vil til livs og pt er den eneste mulighed er med EQ. Når jeg måler alle 5 målinger i samme position (med ARC), så går den væk. (Grøn er med alle 5 målinger samme sted (jeg er klar over at det er helt forkert))




Desværre bliver lyden drastisk forværret for alle andre end den der sidder i sweetspot. Men kærnen i problemet er jo at en udfasning og at den bliver boosted og det er jo ikke hensigtsmæssig. 

Sådan ser en nabo stol måling ud: (Lilla er med alle 5 målinger samme sted)




Min center har ikke samme problem men dippet kommer i højre og venstre front. Så jeg gætter på at udfasningen er pga side væggen?

Jeg har prøvet at dæmpe mere bag højttalerne men det har ikke virket. Er der nogen der har et bud på hvad der er galt og hvordan det evt kan løses?

Rum data

4500X2900X2300mm

1050mm fra gulv til midt højttaler

delvis baffel væg med dæmpning på front





Redigeret af Berdel - 03-Juni-2015 kl. 10:31
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2015 kl. 14:23
Jeg har ikke et bud på dit problem desværre -

men jeg har lyst til at rose dig for dine utroligt flotte og detaljerede tegninger..

Det er ikke set flottere her på forummet..
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2015 kl. 14:55
Hvad med at lave en måling for hver front højttaler på hver stol (altså 9 i alt) uden ARC, så du kan se hvad der foregår inder din auto EQ piller ved signalet? Det kunne nok hjælpe dig til bedre at forstå hvad der er EQ og hvad der er uheldig akustik og hvad der er årsagen.
 
Bortset fra det bruger jeg selv flere målinger samme sted. Har kun to pladser men tager 6 målinger med YPAO rsc. 3 på hver plads der hvor hovedet normalt er. Jeg bilder mig ind at den fremgangsmåde bedre beskytter mod tilfældige smålyde og støj, der evt fejlagtigt kunne blive korrigeret for. Har heller aldrig fattet formålet med at måle på steder hvor man ikke sidder, sådan som man ser i nogle vejledninger til auto EQ.


Redigeret af Trumle - 03-Juni-2015 kl. 15:14
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 09:52
@Just Curious: Tak skal du ha!

@ Trumle: Jeg har konstateret at der er et akustisk problem i denne position, som er midterste stol og desværre er sweetspot. Jeg har målt med begge fronter og har kunne konstatere det samme. Som tidligere nævnt så har jeg også målt centerkanalen og den gør det ikke.

Jeg er enig med dig i at det ikke giver meget mening at måle andre steder end omkring siddepositionerne. Men hvis ikke jeg kommer lidt ind på nabostolen så vil ARC udelukkende fokusere på midterstolen og forværre lyden for nabostolene. Det har jeg bevist på graf nr 2

Jeg har nok forklaret det for dårligt men min graf nr 2 er målt i stolen til venstre og graf 1 er målt i sweetspot. Det er tydeligt at jeg har en udfasning netop her.

Desværre har jeg ikke mulighed for at flytte på fronterne, da de sidder i baffle væg, men jeg vil prøve om jeg kan dæmpe sidevæggene yderligere for at se om det giver et resultat.



Redigeret af Berdel - 04-Juni-2015 kl. 09:55
Til top
Pensvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pensvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 16:54
Hej jer skriver til dig da jeg ha kigget lidt på din surround opsætning samt valg af højtteler.
Jeg vil derfor gerne lige høre dig om jeg også kan vælge de samme højttaler til min pioneer sc-lx81 reciver.
Det skal lige bemærkes at jeg bor i et lejligheds kompleks
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu