recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Mac Mini til Mediecenter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Mac Mini til Mediecenter?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
TG80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TG80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Mac Mini til Mediecenter?
    Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 19:56
Ja som overskriften siger - hvilken Mac Mini ville i vælge som mediecenter?

Er Entry modellen (1,4 GHZ I5, 4GB ram, Intel HD Graphics 5000) god nok eller burde man gå efter modellen større (2,6 GHZ I5, 8GB ram og Intel Iris Graphics)?

Skal bruges til at streame Netflix/HBO/DR/TV2/Viaplay samt se film fra NAS/HDD i Bluray kvalitet.
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 20:31
Den mindste model kan uden problemer opfylde dine behov. Har selv mac mini fra 2012 med xbmc og ellers samme behov.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 21:01
Du skal bare vide, at OS X ikke kan klare HD lyd. Så skal der installeres Windows eller Linux på den. Det gælder uanset model. Begrænsningen ligger ikke i hardware, men i selve OS X.
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 21:37
Ved brug af Makemkv kan HD lyden konverteres til multikanals flac som uden problemer kan afspilles i osx.
Til top
TG80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TG80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 21:42
Ja jeg har godt hørt det om OS X. Jeg har lidt en idé om at installere OpenElec på den også. Ved dog ikke om det er til at finde ud af (at installere/bruge)?
Til top
runekc Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-April-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér runekc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 22:11
Bruger selv en Mac Mini 2012 med Plex og det virker meeen som skrevet her i tråden virker HD lyd ikke og 24p kan den ikke særlig godt, detter er med OSX.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af TG80 TG80 skrev:

Ja jeg har godt hørt det om OS X. Jeg har lidt en idé om at installere OpenElec på den også. Ved dog ikke om det er til at finde ud af (at installere/bruge)?

Det er det..

Overvej en Intel NUC, hvis du alligevel bare skal køre Openelec på den og ikke bruge OS x til noget.

Den er meget billigere, og opfylder fint behovet til openelec. 
Til top
TG80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TG80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:


Oprindeligt skrevet af TG80 TG80 skrev:

Ja jeg har godt hørt det om OS X. Jeg har lidt en idé om at installere OpenElec på den også. Ved dog ikke om det er til at finde ud af (at installere/bruge)?


Det er det..

Overvej en Intel NUC, hvis du alligevel bare skal køre Openelec på den og ikke bruge OS x til noget.

Den er meget billigere, og opfylder fint behovet til openelec. 


Først og fremmest tak for alle svar - super rart med konstruktivt input

Det der får mig til at tænke Mac Mini er at jeg bare vil bruge OS X interfacet til at streaming (hvor der alligevel ikke er HD lyd). Jeg vil også lade den erstatte mit Apple TV hvorfor Airplay vil være en fordel. Endvidere har jeg forstået at visse Intel NUCs kan have en tendens til (blæser)støj? Hvorimod Mini'en skulle være fuldstændig stille? Endelig vil jeg købe den i USA hvor den mindste Mini kun koster ca. 3100 DKK alternativt ca. 4350 for nummeret større.

Giver det mening eller er jeg på et galt spor?
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 01:19
En Mac Mini er ikke fuldstændig stille. Den har både en blæser og en almindelig HD eller en Fusion Drive hvilket i støjmæssige sammenhænge kan komme ud på eet.

Der har været meget stille omkring Mac Mini som HTPC efter Intel NUC kom frem og det er vist kun pga. de "nye" Haswell-udgaver, at nogle er begyndt at overveje Mac Mini igen.

Det er allerede i dag muligt at bygge en blæserløs NUC og når de nye Broadwell-chips kommer på markedet vil det formentligt blive endnu lettere at anskaffe sig en totalt blæserløs PC med SSD.

Man kan også bygge en komplet blæserløs PC baseret på Intel J1900 eller J2900 for omkring 2.000-2.500 kr. som formentlig vil kunne håndtere de opgaver, du nævner. Den væsentligste mangel vil så være, at den ikke vil have CPU-kræfter til avanceret opskalering af SD-materiale. Opskalering, jo, men ikke af de typer, der kræver lidt ekstra kræfter.
Til top
Ludo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ludo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 11:01
Jeg tillader mig at stjæle denne tråd til et lignende spørgsmål. Kan se at Elgiganten sælger følgende 2 modeller - hvilken kan anbefales som bedst til mediecenter med Plex installeret?

Umiddelbart ser det ud til at være processor og operativ-system, der er væsentligste forskel. Jeg går ud fra MD387 er den gamle model.
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af runekc runekc skrev:

Bruger selv en Mac Mini 2012 med Plex og det virker meeen som skrevet her i tråden virker HD lyd ikke og 24p kan den ikke særlig godt, detter er med OSX.


Min 2011 Mac Mini med Plex har slet ingen problemer med 24p materiale.
Til top
runekc Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-April-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér runekc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 13:13
Mac osx kan IKKE afvikle 24p korrekt, dermed ikke sagt at den ikke kan vise 24p nogenlunde. Hvis man vil have korrekt afvikling af 24p materiale skal man bruge Windows.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu