recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler eller højtaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttaler eller højtaler?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
ertmania Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2014
Sted: Køge, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ertmania Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttaler eller højtaler?
    Sendt: 06-November-2014 kl. 00:01
Hedder det højttaler eller højtaler?

Jeg vil sige at det hedder højttaler, altså noget som taler højt. Det handler jo ikke om højde. En høj taler. Nej vel.
Eller er det ligegyldigt hvordan vi staver efterhånden?
Hvad siger i andre?
Lydbøger Lyder Lækkert
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 00:53
Det synes at være normen i dag, at man bare staver som man har lyst. "Bare vi kan forstå hinanden", er der mange der siger...

Det har altid heddet højttaler. To T'er.
Til top
ertmania Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2014
Sted: Køge, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ertmania Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 01:34
Lydbøger Lyder Lækkert
Til top
ertmania Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2014
Sted: Køge, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ertmania Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 01:38
Ja, jeg synes også at det går i den retning. Jeg taler overhovedet ikke om ordblinde, de kan jo ikke gøre for at de har svært ved det.
Mon det skyldes at der er mange der ikke læser bøger eller aviser? At mange ikke ser de ord de selv skriver, på tryk?
Lydbøger Lyder Lækkert
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 01:41
Grønsag - Grøntsag. Det kan staves på begge måder, så tjek lige jeres baggrundsviden før dansklærerpegefingeren viftes.





Redigeret af slumbert - 06-November-2014 kl. 01:54
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 04:16
Som slumbert skriver, så er begge måder korrekt. Der er ikke en måde, som er mere rigtig end den anden, da begge er i retskrivningsordbogen under samme artikel. Så længe det er sådan, så er det okay at skrive højtaler, hvis det er det,man føler for.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 07:15
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Som slumbert skriver, så er begge måder korrekt. Der er ikke en måde, som er mere rigtig end den anden, da begge er i retskrivningsordbogen under samme artikel. Så længe det er sådan, så er det okay at skrive højtaler, hvis det er det,man føler for.

Det er mennesker der har skrevet retskrivningsordbogen. Det er vel tilladt at beklage sig over de valg de tager. Jeg synes ikke det er i orden at højtaler er godkendt, på linie med at jeg ikke synes det er i orden at det er "korrekt" at skrive "Majonæse" eller "Svejts", bare fordi folk ikke kan stave til "Mayonnaise" eller "Schweiz".
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 07:37
Svejts? Den havde jeg kraftedeme ikke set før...
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Som slumbert skriver, så er begge måder korrekt. Der er ikke en måde, som er mere rigtig end den anden, da begge er i retskrivningsordbogen under samme artikel. Så længe det er sådan, så er det okay at skrive højtaler, hvis det er det,man føler for.


Det er mennesker der har skrevet retskrivningsordbogen. Det er vel tilladt at beklage sig over de valg de tager. Jeg synes ikke det er i orden at højtaler er godkendt, på linie med at jeg ikke synes det er i orden at det er "korrekt" at skrive "Majonæse" eller "Svejts", bare fordi folk ikke kan stave til "Mayonnaise" eller "Schweiz".


Jeg er som sådan ikke uenig med dig. Alle tre eksempler skærer i mine øjne, og når jeg retter diktat og stil, skal jeg holde mig selv i nakken, for ikke at benytte den røde kuglepen i de tilfælde.

Men så længe ordene er i ordbogen, så må de skrives sådan, og det ene er ikke mere korrekt end det andet.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Svejts? Den havde jeg kraftedeme ikke set før...


Ved godt jeg har skrevet andet oven over, men er næsten helt sikker på, at Svejts er pillet ud af ordbogen igen. Mener det skete et sted mellem 2011-2013
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Svejts? Den havde jeg kraftedeme ikke set før...


Ved godt jeg har skrevet andet oven over, men er næsten helt sikker på, at Svejts er pillet ud af ordbogen igen. Mener det skete et sted mellem 2011-2013
Korrekt.
Fra ordbogen.com:

Svejts proprium
Grammatisk anmærkning
Dansk Sprognævn godtager ikke denne skrivemåde.
Denne skrivemåde anbefales ikke, brug i stedet → Schweiz
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 10:47
Loudspeaker = højTTaler.

Men ligesom et fjernsynsapparat kaldes et TV i dag. Kunne man vel forkorte højttaler med HT.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu