recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik! Kan skumgummihynder bruges?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik! Kan skumgummihynder bruges?

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik! Kan skumgummihynder bruges?
    Sendt: 23-November-2014 kl. 20:19
I min nye stue er der meget lydt. Der er trægulv og træloft. Der er skråt loft, fra 2,5 til 3,5 m lofthøjde. Kan jeg dæmpe efterklangen med 10 cm tykke skum hynder beklædt med stof?
Til top
Chromax Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chromax Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 16:01
Det korte svar er: ja

Jeg vil dog anbefale dig at få lavet en måling, så du får et billede af hvor stort problemet er. Jeg har selv med stor succes brugt Room EQ Wizard

For optimal akustik forbedring vil jeg dog anbefale dig at tage et kig på GIK Acustic paneler


Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 17:08
Rockfon er genialt til formålet, hvis du køber 50mm udgaven. I min Bio bruger jeg en blanding af Troldtekt, Rockfon og GIK paneler og Basstraps. Det er dumt at spare på akustik, så hellere købe lidt billigere gear og bruge pengene på at forbedre akustikken. Det har meget større inflydelse på den endelige lyd, end højtaler og forstærker har. 
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 19:27
hvordan tolker man så på room er wizard, og hvor juster man ind for at få forbedringer? Meget rookie spørgsmål, men jeg ved intet om det:) jeg kunne godt tænke mig at prøve det. Men ved da ikke hvor jeg skal starte, og hvilken mig skal man anvende? Kan den mig der fulgte med min marantz bruges, eller skal man lover i special udstyr?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Chromax Chromax skrev:

Det korte svar er: ja

Jeg vil dog anbefale dig at få lavet en måling, så du får et billede af hvor stort problemet er. Jeg har selv med stor succes brugt Room EQ Wizard

For optimal akustik forbedring vil jeg dog anbefale dig at tage et kig på GIK Acustic paneler



Det kan ikke komme på tale. Stuen skal forblive en dagligstue med hyggelig indretning.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Rockfon er genialt til formålet, hvis du køber 50mm udgaven. I min Bio bruger jeg en blanding af Troldtekt, Rockfon og GIK paneler og Basstraps. Det er dumt at spare på akustik, så hellere købe lidt billigere gear og bruge pengene på at forbedre akustikken. Det har meget større inflydelse på den endelige lyd, end højtaler og forstærker har. 


Bor til leje, så ingen bygningsmæssige indgreb.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 22:13
Hvis skumgummi hynder beklædt med stof kan være hyggelig indretning, så kan GIK paneler "vist" også. Og art panelerne er da super flotte, alt efter hvilket motiv du vælger. Hvis det er budgettet der trykker, er det selvfølgelig en anden sag.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 22:27
Det korte svar er ja. Det lange er nej. Skum kan godt bruges men pga den lave densitet skal det være ret tykt for at fungere ordentligt. Det er langt bedre at bruge rockwool, hvor absorbtionen er langt højere pr cm.  Køb fx terrænbatts og beklæd dem med stof. Den teknik bruges i rigtig mange lydstudier både til bredbåndede absorbenter og bastraps. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvis skumgummi hynder beklædt med stof kan være hyggelig indretning, så kan GIK paneler "vist" også. Og art panelerne er da super flotte, alt efter hvilket motiv du vælger. Hvis det er budgettet der trykker, er det selvfølgelig en anden sag.

Hvis ikke det var så besværligt at betrække, kunne det være fedt med andre formater end firkanter, bare for at tage studie-looket fra dem.

Prisen er en væsentlig faktor. Er lige flyttet, og skal lige hilse og sige at det koster kassen. Hynder er blevet i overskud, så vil gerne bruge dem hvis det hjælper noget på akustikken.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det korte svar er ja. Det lange er nej. Skum kan godt bruges men pga den lave densitet skal det være ret tykt for at fungere ordentligt. Det er langt bedre at bruge rockwool, hvor absorbtionen er langt højere pr cm.  Køb fx terrænbatts og beklæd dem med stof. Den teknik bruges i rigtig mange lydstudier både til bredbåndede absorbenter og bastraps. 

Hynderne er 10 cm tykke og er en blød mellemvare i skum. Jeg er ikke meget for at bruge rockwool, der drysser hvis det ikke er lukket inde i plastik. Og jeg går ikke ud fra at de dæmpende egenskaber virker med plastikfolie udenom.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 22:58
Det virker da igennem en dampspærre ;-) så tvivler på plastfolie hindrer lyden af betydning. I øvrigt dør man vel ikke af og indhalere lidt rockwool?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 23:01
Har du prøvet? Der må være en grund til at dampspærren flyttes op i isoleringen ved troldtekt lofter.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu