recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor krympes 4:3-programmer af DR o.a. kanaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor krympes 4:3-programmer af DR o.a. kanaler?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
TempusFugit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TempusFugit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor krympes 4:3-programmer af DR o.a. kanaler?
    Sendt: 25-November-2014 kl. 20:55
Hej.

Jeg er newbie, så undskyld hvis dette er et dumt spørgsmål, men det har undret og naget mig i rigtig lang tid:

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor DR for nogle år siden holdt op med at sende gamle 4:3-programmer, såsom serier og genudsendelser fra gamle dage, så hele skærmen blev udfyldt, og istedet smider en stor del af billedet væk med sorte bjælker, og kræver at man skal se det i 16:9 format for at det får rette proportioner?

Så vidt jeg ved kan alle moderne 16:9 fjernsyn ændre ratio, så hvis noget sendes i gammeldags 4:3-format, kan man som seer bare ændre ratio'en, så det ser korrekt ud på et wide-screen fjernsyn. Desuden mener jeg de fleste fjernsyn automatisk opdager hvilket format signalet er, og ændrer ratio til det rette forhold?

Jeg er så ked af, at kvaliteten af genudsendelser af gamle serier er meget ringere nu, end blot for nogle få år siden. Hvis jeg ser f.eks. "Hun så et mord" eller "De Uheldige Helte" ved jeg at de har spildt en stor del af båndbredden som ellers kunne have de pixels de har smidt væk... og hvorfor? Til hvilken nytte?

De første mange år efter widescreen kom frem mener jeg ikke de gjorde dette.

Og det er ikke kun DR. Også andre kanaler. Jeg ved ikke om der er nogen kanaler tilbage der ikke ødelægger gamle programmer på denne måde.

Er der nogen god grund til at de gør det?

Tak.


Isak


Redigeret af TempusFugit - 25-November-2014 kl. 20:56
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 21:57
Det digitale signal sendes kun i 16:9, så når der sendes gamle 4:3 film, sættes sorte bjælker i siden for ikke at ødelægge (strække) billedet.
Angående båndbredden, så bruger de sorte kanter faktisk meget lidt båndbredde, så der er (teoretisk set) mere båndbredde til rådighed til "billedet i midten".


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 22:14
Og mange af de gamle serier ER faktisk i dårlig kvalitet. Kan godt huske jeg så De Uheldige Helte på mit 24" 4:3 crt Philips. Og billedet var grødet, selv i den størrelse. Så klart at det ser dårligt ud på en 50" selvom der er sort ramme om.
Til top
TempusFugit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TempusFugit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2014 kl. 16:17
Tak for svarene.

Det kan godt være det er mig der tager fejl. Men jeg mener nu at der må gå en masse information tabt i og med de gør billedet smallere. Og igen mener jeg stadig ikke de behøver gøre det, da fjernsynene jo som sagt har en ratio-indstilling, så man selv kan afgøre hvordan billedet skal vises.

Jeg har ikke lige regnet ud hvor stor en procentdel af informationen der går tabt, men det kunne da godt være helt oppe omkring 20%.

Og jeg forstår stadig ikke grunden. Jeg ved godt det ville se mærkeligt ud med brede billeder på dagens widescreen-skærme, men som sagt har man jo en billedratio-knap på alle fjernsyn, så vidt jeg ved, og så er det jo ordnet hurtigt. Og jeg mener også at det sker automatisk på de fleste TV, og det gør det endnu mere uforståeligt at man gør det. Det er simpelt hen spild af båndbredde de kunne have brugt til at sende hele billedet istedet for to tykke sorte bjælker.

Jeg kan ikke se det på nogen anden måde end der går en masse skarphed tabt i billedet når man gør sådan.

Jeg ved ikke om jeg har misforstået det, men såvidt jeg kan se bliver billedet lavet om fra 720x576 pixels til 540x576 pixels. Det er et spring fra 414720 pixels til 311040 pixels. Det er et tab på 103680 pixels, som bare ryger ud i skraldespanden, og erstattes af sort. Det er et tab på 25% af billedinformationen.



Redigeret af TempusFugit - 26-November-2014 kl. 16:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2014 kl. 17:11
Husk på at det oprindelige materiale ligger i 576, det vil du så opskalere til 720i, for at tv'et til sidst skal skalere det ned til 576 igen?
Et billede bliver ikke bedre af sådan en gang skalering op og ned.
Og - når nu alt sendes i mpeg komprimering er der kun en vis båndbredde til rådighed. Når der kun sendes 4:3 billede er det begrænset, hvor meget af båndbredden der går til de sorte bjælker, dermed er der højere bitrate til rådighed til 4:3 billedet, end samme 4:3 del af et 4:3 billede opskaleret til 16:9. Slutforskellen er uendelig lille, til gengæld slipper man for "skaleringshelvedet".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TempusFugit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TempusFugit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2014 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Husk på at det oprindelige materiale ligger i 576, det vil du så opskalere til 720i, for at tv'et til sidst skal skalere det ned til 576 igen?
Et billede bliver ikke bedre af sådan en gang skalering op og ned.
Og - når nu alt sendes i mpeg komprimering er der kun en vis båndbredde til rådighed. Når der kun sendes 4:3 billede er det begrænset, hvor meget af båndbredden der går til de sorte bjælker, dermed er der højere bitrate til rådighed til 4:3 billedet, end samme 4:3 del af et 4:3 billede opskaleret til 16:9. Slutforskellen er uendelig lille, til gengæld slipper man for "skaleringshelvedet".

Klaus

Jeg tror vi taler forbi hinanden.

Jeg vil ikke opskalere noget. Jeg ville bare have de ikke "ned-skalerede" de oprindelige signal, blot for at det skal have det oprindelige 4:3 forhold selv når det bliver vist på en widescreen 16:9.

Hvis du viste det billede de nu sender gamle serier etc i på et gammeldags 4:3 fjernsyn, ville du se et tyndt billede i midten, med to brede sort bjælker på hver side. Det er jeg næsten 100% sikker på. Og dermed er 25% af billedets oprindelige information gået tabt.

Og igen, der er ikke nogen grund til de gør det, så vidt jeg kan forstå. Og indtil videre har ingen fortklaret mig hvorfor de skulle gøre det. Andet end... for sjov. Eller fordi de tror de nye widescreen fjernsyn ellers ville tro det var et 16:9 signal, og vise det gamle 4:3 signal forkert (nemlig med brede ansigter og kroppe, etc.), men det ville de ikke, fordi:

1. Alle fjernsyn har en "ratio"-knap.
2. Så vidt jeg ved opfanger alle fjernsyn hvilket forhold signalet er i, og ændrer automatisk ratio'en så billedet ser korrekt ud.

Men... Det er bare min mening.

Det du beskriver med op-skalering er lige præcis det er sker nu. Stationerne nedskalerer billedet fra 720 i bredden til 540, og sætter sorte bjælker på resten. Så sender de signalet ud til vore fjernsyn som om det var et 16:9-signal, hvorefter vore fjernsyn så "bredder billedet ud" (opskalerer) til widescreen-format, så de 540 pixels i midten nu fylder 720 pixels igen. Jeg er næsten sikker på det jeg siger er korrekt.


For at demonstrere hvad jeg mener, så prøv at finde noget der bliver sendt i gammelt 4:3 format. Så prøv at bede dit fjernsyn om at vise billedet i 4:3 ratio. Så vil du se at billedet bliver alt for tyndt. Jeg var lige inde at checke. Det eneste jeg kunne finde var Beverly Hills 90210 på Zulu. Valgte 4:3-ratio, og billedet blev så tyndt det kun fyldte halvdelen af skærmen, og alting på billedet blev fladtrykt. Dét er det format billedet faktisk bliver sendt ud i, og så opskalerer vore fjernsyn til normalt forhold. Men, som du selv siger, det bliver billedet jo ikke bedre af. Det bliver faktisk meget dårligere.

Det kan da ikke bare være mig der har denne oplevelse?



Redigeret af TempusFugit - 27-November-2014 kl. 16:00
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2014 kl. 17:32
Du forstår åbenbart ikke hvad der bliver forklaret.
For det materiale der er i 4:3 sender de ud i 16:9 pillarbox for at opretholde kvaliteten på materialet. For et 4:3 format kan ikke trylles om til 16:9 uden kvalitet tap. Kun hvis det skannes ind på ny af produktions selskabet
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2014 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Jeg vil ikke opskalere noget. Jeg ville bare have de ikke "ned-skalerede" de oprindelige signal, blot for at det skal have det oprindelige 4:3 forhold selv når det bliver vist på en widescreen 16:9.


De nedskalerer heller ikke noget - de viser det oprindelige billede pakket ind et en 16:9 "kasse". Al transmission i dag er i 16:9.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Hvis du viste det billede de nu sender gamle serier etc i på et gammeldags 4:3 fjernsyn, ville du se et tyndt billede i midten, med to brede sort bjælker på hver side. Det er jeg næsten 100% sikker på. Og dermed er 25% af billedets oprindelige information gået tabt.


Nej, informationerne er der stadig. Men dit 4:3 tv, vil læse at det er et 16:9 billede og indsætte sorte bjælker i top og bund, for at opretholde geometrien.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


Og igen, der er ikke nogen grund til de gør det, så vidt jeg kan forstå. Og indtil videre har ingen fortklaret mig hvorfor de skulle gøre det. Andet end... for sjov. Eller fordi de tror de nye widescreen fjernsyn ellers ville tro det var et 16:9 signal, og vise det gamle 4:3 signal forkert (nemlig med brede ansigter og kroppe, etc.), men det ville de ikke, fordi:


Nej, selvfølgelig vil fjernsynet ikke det, for det læser jo signalet der kommer til fjernsynet, hvor det får at vide at det er et 16:9 billede og dermed viser det et 16:9 billede


Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

1. Alle fjernsyn har en "ratio"-knap.


Som er ubrugelig - ja

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


2. Så vidt jeg ved opfanger alle fjernsyn hvilket forhold signalet er i, og ændrer automatisk ratio'en så billedet ser korrekt ud.


Det afhænger jo stærkt af, hvordan man har indstillet sit tv og om hvem der har skrevet softwaren til tv'er.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Det du beskriver med op-skalering er lige præcis det er sker nu. Stationerne nedskalerer billedet fra 720 i bredden til 540, og sætter sorte bjælker på resten. Så sender de signalet ud til vore fjernsyn som om det var et 16:9-signal, hvorefter vore fjernsyn så "bredder billedet ud" (opskalerer) til widescreen-format, så de 540 pixels i midten nu fylder 720 pixels igen.


Hvorfor "breder fjernsynet billedet ud"?
Mit gør ikke, det viser billedet med sorte striber i højre og venstre side. Hvordan dit tv gør ved jeg selvfølgelig ikke.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Jeg er næsten sikker på det jeg siger er korrekt.

Måske ved dit tv. Med mit tv og langt de fleste tv jeg kender, sker der det samme som hjemme ved mig - sorte bjælker.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


For at demonstrere hvad jeg mener, så prøv at finde noget der bliver sendt i gammelt 4:3 format. Så prøv at bede dit fjernsyn om at vise billedet i 4:3 ratio. Så vil du se at billedet bliver alt for tyndt.


Selvfølgelig gør det det, jeg beder det jo om at komprimere et 16:9 billede til 4:3. Det samme ville ske, hvis jeg tog en film optaget i 16:9 og bad fjernsynet om at klemme billedet sammen.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


Dét er det format billedet faktisk bliver sendt ud i, og så opskalerer vore fjernsyn til normalt forhold.

Det er noget sludder.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 20:10
TV2 kan godt finde ud af at sende 4:3 programmer, så der kun er sorte bjælker i siderne. Se bare Pyrus julekalenderen.
Til top
TempusFugit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TempusFugit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 17:41
Jamen, tusind tak for de venlige svar.  Ouch

Hvis du/I virkelig mener jeg tager så grueligt fejl om alt mellem himmel og jord, hvad med bare at sige "jeg tror desværre du tager fejl"?

Jeg gør jo ikke andet end at prøve at forklare hvordan jeg forstår tingene, og hvad jeg tror er en fejl. Siden hvornår gør dét at man fortjener en "det er noget sludder" lige i hovedet?

Men det er nok for meget forlangt at regne med at folk skulle blive behandlet andet end uanstændigt når de vover at have en forkert forståelse.

(PS: ... hvis den da nu også er så forkert. Jeg kan se I selv mener I ved alt, men jeg er lidt mindre sikker i jeres sag end I. Men det kan da være I har ret i denne sag. Og SÅ har jeg da helt sikkert fortjent at få at vide at jeg er en idiot og fuld af sludder og vrøvl.)




Redigeret af TempusFugit - 02-December-2014 kl. 18:12
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


Jeg gør jo ikke andet end at prøve at forklare hvordan jeg forstår tingene, og hvad jeg tror er en fejl. Siden hvornår gør dét at man fortjener en "det er noget sludder" lige i hovedet?



Undskyld mit ordvalg (ordet "sludder").

Men, din formodning om at et tv altid ændrer billedet til korrekt størrelse er forkert. Min umiddelbare vurdering (som jeg har forsøgt at skrive tidligere) er at det tv du har "mishandler" billedet ved at lave stræk og zoom. Det er ikke nødvendigt, fordi der i det digitale signal signalleres billedformat (som altid er 16:9 når vi taler broadcast i Danmark), så dit tv vil - med mindre at du har givet den besked på andet - altid vise billedet korrekt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 00:56
hvis du har et 4:3 signal og bare breder det ud på din 16:9 bliver alle folk tykke med meget brede hoveder, har du aldrig set det? Det så man meget i starten 16:9 blev populær hjemme i stuerne, folk sku have fuld valuta for deres penge så hele skærmen sku fyldes, hvilket resulterede i at når man besøgte den slags mennesker så alle folk underlige ud. Nogen havde ovenikøbet set på det så længe de ikke ku se det selv hvis man påpegede det.

Og hvad er det for noget fis at tage sådan på vej over han siger det er noget sludder? Det er da et ret mildt ordvalg i min verden, der er da masser, som eks. idiot du selv nævner, der er meget værre. 
Hvis det er noget sludder det folk siger, hvordan skal man så udtrykke det for ikke at fornærme dem?


Redigeret af Krydolph - 27-Januar-2015 kl. 01:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu