recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fibernet - Hvilken router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fibernet - Hvilken router?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Rsp1979 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rsp1979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fibernet - Hvilken router?
    Sendt: 15-December-2014 kl. 11:55
Hej

Jeg har gennem længere tid været kunde hos yousee og haft en 20/4 mbit med udskiftning af flere yousee-routere med dårlig rækkevidde.

Min router står på mit kontor og 2 mure væk befinder stuen sig med mit smart-tv.

Den gamle router havde i gennemsnit en-pind-signals rækkevidde ind til stuen.

Kan i anbefale en fornuftig router med god rækkevidde til 4-800kr (blevet anbefalet linksys E3000).

Starter med 90/90mbit (Det må være rigeligt) og efter kampagneudløb downgrader jeg den nok til 50/50 ;-P

På forhånd mange tak for hjælpen.
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 12:14
Hvad er murerne lavet af?

Hvis murerne er mursten, armeret beton eller lignende, så får du svært ved at dække dit WiFi behov med en standard SOHO router.

Du kan i stedet vælge at sætte din router i stuen og trække et kabel til dit kontor eller omvendt, eventuelt med et (mini) access point i stuen.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 14:20
Jeg har en par murer mere jeg skal igennem og havde derfor 2 router stående til at dække hele huset. Nu ville jeg prøve at se om den meget roste asus RT-AC66U kunne dække hele huset. Men det viser sig faktisk at min Apple AirPort Extreme dækkede stort set lige så godt, og jeg heller ikke med asus'en kan undværre et AP i den anden ende af huset. Så hvis du har mod på at prøve med en apple har jeg den til salg : 

En E3000 er så vidt jeg kan se fra '10, så det er måske lige en model der er lige et tak for gammel.


Redigeret af kim.t - 15-December-2014 kl. 14:36
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Hvad er murerne lavet af?

Du kan i stedet vælge at sætte din router i stuen og trække et kabel til dit kontor eller omvendt, eventuelt med et (mini) access point i stuen.

Hvis han alligevel skal trække et kabel, så er han nok bedre tjent med, at lade routeren være hvor den står, og så opsætte et ekstra Access Point i stuen.

Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 22:06
Spørgeren har ikke informeret os om hvor fiber boksen (ONTen) vil blive sat, så vi kan kun gisne om hvor det er bedst at placere routeren.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2014 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Spørgeren har ikke informeret os om hvor fiber boksen (ONTen) vil blive sat, så vi kan kun gisne om hvor det er bedst at placere routeren.

Jeg står fast på mit indlæg. Hvis han alligevel skal trække kabel, så er han bedre tjent med en router et sted, og et accesspoint et andet. Om fiberboksen så bliver placeret på månen, så ændre det ikke noget ved hans behov for dækningen i hans bygning Wink
Til top
Rsp1979 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rsp1979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2014 kl. 20:08
Tak for jeres råd vedr. central placering af routeren i hjemmet, men mit spørgsmål lød på hvilken router til fornuftige penge omkring 1000kr. har bedste rækkevidde? :-)
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 00:00
Det er lidt som er spørge hvilken sportsvogn er god til at køre hurtigt, og til det kan man så svare det er de alle sammen, men der var måske andre "features" som også spiller en rolle.


Hvilke WiFi standarder ønsker du understøttet?

Hvor stort et areal skal dækkes?

Er det planen at alt dit udstyr skal anvende WLAN?

Ønsker du at routeren kan tage fiber direkte?


Hvis jeg skal give et skud fra hoften som burde dække din bolig Wink, så vil jeg foreslå Ubiquity Networks EdgeRouter PoE og Ubiquity Networks UniFi AP-LR (kan dække op til 183m).
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Det er lidt som er spørge hvilken sportsvogn er god til at køre hurtigt, og til det kan man så svare det er de alle sammen, men der var måske andre "features" som også spiller en rolle.


Hvilke WiFi standarder ønsker du understøttet?

Hvor stort et areal skal dækkes?

Er det planen at alt dit udstyr skal anvende WLAN?

Ønsker du at routeren kan tage fiber direkte?


Hvis jeg skal give et skud fra hoften som burde dække din bolig Wink, så vil jeg foreslå Ubiquity Networks EdgeRouter PoE og Ubiquity Networks UniFi AP-LR (kan dække op til 183m).

Det giver ingen mening at anbefale udstyr der allerede er forældret inden det bliver sat op. At indkøbe udstyr uden AC og 5 Ghz så dyrt er fuldstændig hul i hovedet. 

Jeg anbefaler som så mange andre 

ASUS RT-AC66U


Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Det giver ingen mening at anbefale udstyr der allerede er forældret inden det bliver sat op. At indkøbe udstyr uden AC og 5 Ghz så dyrt er fuldstændig hul i hovedet. 

Jeg anbefaler som så mange andre 

ASUS RT-AC66U



700 kr er ikke specielt dyr for et AP.

802.11n vil blive brugt og understøttet mange år endnu. Det vil men garanti dækkes boligen (med mindre man bor i et stort palæ).

Rsp1979 har ikke givet noget kravspecifikationer til WLAN.

Hvorfor rekommandere en allerede forældet 802.11ac router som ASUS RT-AC66U?, når man kan få et som understøtter en nyere ac variant som Asus RT-AC87U?

Et andet anden ting man skal overveje med 5,2 GHz (802.11ac), er rækkeviden i forhold til 2,4GHz:

Kilde

Netgears KB om emnet - http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/24246/~/should-i-use-the-2.4-ghz-or-5-ghz-wireless-band%3F


Redigeret af TBK - 17-December-2014 kl. 19:30
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Det giver ingen mening at anbefale udstyr der allerede er forældret inden det bliver sat op. At indkøbe udstyr uden AC og 5 Ghz så dyrt er fuldstændig hul i hovedet. 

Jeg anbefaler som så mange andre 

ASUS RT-AC66U



700 kr er ikke specielt dyr for et AP.

802.11n vil blive brugt og understøttet mange år endnu. Det vil men garanti dækkes boligen (med mindre man bor i et stort palæ).

Rsp1979 har ikke givet noget kravspecifikationer til WLAN.

Hvorfor rekommandere en allerede forældet 802.11ac router som ASUS RT-AC66U?, når man kan få et som understøtter en nyere ac variant som Asus RT-AC87U?

Et andet anden ting man skal overveje med 5,2 GHz (802.11ac), er rækkeviden i forhold til 2,4GHz:

Kilde

Netgears KB om emnet - http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/24246/~/should-i-use-the-2.4-ghz-or-5-ghz-wireless-band%3F

Du har ret i 600,- ikke er specielt dyrt  for et AP men, hvis jeg husker dit indlæg rigtigt så var der også et link til en POE router der kostede 1000-1200,- altså en samlet pris på omkring de 16-1800,- hvilket rundt regnet er det dobbelte af, hvad han kunne tænke sig at betale.

N Standarden har sine fordele ja, men AC standarden har bestemt også sine. Jeg anbefaler netop den nævnte router fordi han har sat en beløbsgrænse på der hedder omkring 1000,- Hvis det nu havde været 1700,- så havde jeg med glæde anbefalet Asus RT-AC87U.

Jeg kender derudover udmærket den graf som Netgear har produceret. Der er også eksempler på, hvor rækkevidden på 2,4 Ghz er så ringe pga interferens at den bliver overgået af 5 Ghz. Intet er sort hvidt når der er tale om wifi. 

At sige manden ikke har sat nogle kravspecifikationer op for sit wifi, er vist en nødløgn. Han skriver tydeligt, hvad den skal kunne klare og en estimeret pris. At han ikke skriver at den skal understøtte AC kan vel ligeså godt skyldes at han slet ikke kender til AC standarden eller nogen andre standarder for den sags skyld.



Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 19:51
Hvis du læser OP, så bliver der skrevet at
Oprindeligt skrevet af Rsp1979 Rsp1979 skrev:


Den gamle router havde i gennemsnit en-pind-signals rækkevidde ind til stuen.


Hvilket tyder på signal problemer.

Jeg er godt klar over at mit forslag er ca. 700 kr dyre end max. budgettet og ikke er nyeste tech, men der vil med sikkerhed være dækning.

Når vi ikke kan få noget brugbar fakta om ønsker eller installationen, så vil jeg ikke rekommandere en SOHO router, da sandsynligheden for at dækningen vil blive betydeligt bedre er minimal.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu