recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering og hvilken projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering og hvilken projektor?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering og hvilken projektor?
    Sendt: 17-December-2014 kl. 13:18

Hej alle! Den ’diskrete stuebio’ -  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132698&title=i-gang-med-den-diskrete-stuebio

, skal nu til at blive mere bio end tv løsning. Og der er jo snart udsalg! ;o)

 

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg får startet på det næste skridt. Valg af projektor og matchende størrelse lærred? Så håber på lidt hjælp til løsningen…

 

Jeg starter lige med at nævne at lærredet, som skal komme ned foran tv’et minimum skal være 106” og være tab-tension. Det skal skjules diskret på loftet og det skal kun være en lille revne i loftet der skal være synligt når den ikke bruges. Jeg kunne dog godt være fristet af en 120” løsning eller lign. da vi har pladsen på endevæggen til det. Prisen stiger dog ret kraftigt her, synes jeg. Det skal selvfølgelig være fjernbetjent.

 

Hvad kan så lyse sådan en skærm op? Og hvorfra?

 

Kravet til placering af projektoren er, at den skal være diskret (helst gemmes væk). Derfor har jeg hele tiden tænkt på en løsning med hæve/sænke funktion til projektoren (DYI, da de færdige købe løsninger er voldsomt dyre). Jeg er dog også blevet meget opmærksom på om jeg kan undgå at skære hul i loftet og lave DYI løsninger og i stedet flytte projektoren tilbage bagerst i stuen. Her er udfordringen så, at der nu bliver omkring 7 meter til lærredet og det er vist svært at finde en god projektor til, i hvert fald til et overkommeligt budget. Ikke?

Hvis projektoren skal stå bagerst i rummet kunne den stå på en reol, eller blive hængt op helt oppe ved loftet. Eller vil det fungere?

 

Hvilken projektor og hvor ville I placere den med de ovennævnte krav?

 

 

PS: Budget: jeg vil helst ikke over 20-25K for lærred og projektor. Men måske der er gode tilbud til januar udsalget?

 

 

PPS: Info om rummet:

 

Se evt. billeder fra ovenstående link.

 

Rummet er ca. 4.5 x 7 meter

 

Rummet bliver ikke 100% mørklagt, men dog en del. Der er mørklægningsgardiner 2/3 af venstre side  og bagerst i højre side også. Den kan være en lille sprække med lys, men kan næsten gøres helt mørkt.

 

Bagerst i rummet, i venstre side, er der adgang til køkken/alrum og der kan kumme lidt lys fra det rum, da gardinerne her ikke er decideret mørklægning.

Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 23:03
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2014 kl. 23:38
Hvis du lavede dit indlæg mere overskueligt, så kunne det være, at du kunne få folk til at læse det.
Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2014 kl. 10:28
Mere overskueligt? - noteret.

Men ja, der er kommet en del info med i mine spørgsmål... ;o)

Jeg tænkte dog, at nu hvor vi er inde på et website med 'et særligt fokus', og under en et forum med endnu et særligt fokus, så er det netop detaljerne der er vigtige og ikke "bare" et overfladisk/lige til spørgsmål?
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2014 kl. 11:46
Jeg tror ikke du undgår en større stang i dit lærred, da der skal være noget vægt i bunden, for at stramme det ud. Så en lille tynd revne i loftet, skal du nok ikke regne med, med mindre stangen skal hænge synligt under loftet.

Jeg har selv købt et projektor setup, for et par måneder siden, med en 110" tab-tension motor lærred fra HiViLux i tyskland og en Sony HW55 og jeg gav omkring 22K for det hele. Jeg har INGEN erfaring med lærreder, men jeg fint tilfreds med det fra HiViLux og det er nemt at indstille, hvor meget det skal køre op og ned, plus der er fjernbetjening med.
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2014 kl. 12:13
Hej
 
Vil det være helt forrykt at undersøge om en ultra short throw projektor som LG Hecto kan være en løsning:
 
 
Uden det dyre special lærred (fra Danske DNP tror jeg) koster den ca. 3300 Eur - Der selvfølgeligt også mange penge men det er en laser projektor så du slipper for udgifter til lampe skift og den kan måske stå på dit flotte TV møbel - den er iøvrigt også meget støjsvag og lys stærk.
 
Blot et "tosset" forslag til overvejelse
 
Mvh
Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2014 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af dumb dumb skrev:

Jeg tror ikke du undgår en større stang i dit lærred, da der skal være noget vægt i bunden, for at stramme det ud. Så en lille tynd revne i loftet, skal du nok ikke regne med, med mindre stangen skal hænge synligt under loftet.

Jeg har selv købt et projektor setup, for et par måneder siden, med en 110" tab-tension motor lærred fra HiViLux i tyskland og en Sony HW55 og jeg gav omkring 22K for det hele. Jeg har INGEN erfaring med lærreder, men jeg fint tilfreds med det fra HiViLux og det er nemt at indstille, hvor meget det skal køre op og ned, plus der er fjernbetjening med.

Tak for input!

... skulle lige læse et par gange, inden jeg fangede det med stangen! ;o) - nu er jeg med. Jeg tror bare ikke jeg har formuleret mig tydeligt nok. Den "lille" revne i loftet skal selvfølgelig være stor nok til at 'bunden' af lærredet (med stangen) kan komme ned oppe fra loftet, men det kan dækkes af en pæn hvid plastikramme har jeg set. (tror det var i B&O butikken - i deres bio setup)

I øvrigt har jeg overvejet præcist samme setup, som du har købt! Lyder lækkert. Jeg har dog andre steder hørt folk rose Lissaus tab-tension motor lærreder, så derfor er den med i "puljen". Jeg har tidligere haft et no-name motorlærred. Det var fedt, men den fik buler med tiden, så vil gerne ha' noget bedre.  
Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2014 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Hej
 
Vil det være helt forrykt at undersøge om en ultra short throw projektor som LG Hecto kan være en løsning:
 
 
Uden det dyre special lærred (fra Danske DNP tror jeg) koster den ca. 3300 Eur - Der selvfølgeligt også mange penge men det er en laser projektor så du slipper for udgifter til lampe skift og den kan måske stå på dit flotte TV møbel - den er iøvrigt også meget støjsvag og lys stærk.
 
Blot et "tosset" forslag til overvejelse
 
Mvh

Tak for "tosset" input!

Spændende tanke...

Jeg kan godt li' idéen. Jeg tænker godt nok det er i den høje ende af budgettet, da det er næsten maks uden lærred. Samtidig er jeg lidt i tvivl om det kan komme langt nok ud fra væggen(lærredet), da lærredet jo skal køre ned foran tv'et også... Jeg skal lige tygge lidt på tanken, tror jeg. ;o)
Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2014 kl. 13:40
GeekQuestion
Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2014 kl. 15:18
Slet ingen bud på projektor og placeringen?
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2014 kl. 10:48
Så vil jeg da prøve en gang til....
 
Med 7 meter til bagvæg bliver dit lærred temmeligt stort (og dyrt) samt du sikkert også skal have et gain en del over 1.0.
 
En projektor lift er også dyr men absolut en lækker løsning, men du kan jo starte med en hvid projektor monteret i loftet på det sted du forestiller dig din projektor lift skal være. Jeg har selv en stor hvid panasonic projektor monteret i mit hvide loft med alle kabler trukket usynligt over loftet og den er faktisk ikke særligt synligt når den er hvid. Under alle omstændigheder så har du mulighed for at prøve det af inden du saver hullet til liften :O)
 
Du skal helt sikkert bruge en projektor med lens shift og rigeligt med zoom.
 
Du har en del "ambient light" i rummet og et lærred der kan håndtere dette vil være at foretrække.
 
Nu til forslaget:
 
Tyske www.beamer4u.de har et stort udvalg af lærreder - også indbygningslærreder.
 
Eksempelvis "Draper Sesam 2.1 Deckeneinbau Tab Tension ReAct 2.1 mit 1,0 Gain 16:9 230x129cm (104")" til 2.295,00 € og det er en "ambient light rejection screen" i god kvalitet (dugen er Svensk):
 
 
Samme butik vil også gerne sælge dig en hvid JVC-DLA-X35 til kun 1.650,00 €:
 
 
Så får du et 104 tommer højkvalitets lærred samt en super god projektor med masser af zoom og lens shift for lige under 30.000 kr.
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2014 kl. 14:52
Du skal lige have opdateret dit tyske

Dieser Beamer ist nicht mehr lieferbar

Denne projektor kan ikke leveres mere - 

Prisen var også lidt for god til at være sand!!
Den Ben
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu