recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lintronic, nu med brugervenlighed - eller hvad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lintronic, nu med brugervenlighed - eller hvad?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Februar-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lintronic, nu med brugervenlighed - eller hvad?
    Sendt: 19-December-2014 kl. 16:36
Jeg har længe overvejet Lintronic, prisen og den forventeligt stejle indlæringskurve har hidtil afholdt mig fra at realisere projektet.

Mit udstyr:
Beolink 1000. Foretrækkes, men Beo4 uden joystick eller DVD-tast haves
Beovision LX 6000
Beocenter 9300
B&O Light LC2 (3 stk.)
Denver DVBC-109HD MPEG 4-receiver
Fantec TV-FHDS medieafspiller (udskiftes, når jeg finder noget bedre)

Er på Stofa kabel-tv, der er ingen analoge tv-kanaler mere, så tv skal igennem Denver-boksen.
Jeg ser kun lidt direkte tv, bruger min Denver til at optage det, jeg vil se, eller medieafspilleren.
Denver og Fantec er tilsluttet scart-bøsninger på tv'et (VTAPE/SHIFT-VTAPE).

Jeg vil gerne slippe for de medfølgende fjernbetjeninger til Denver og Fantec (i hvert fald i det daglige), så al normal betjening foregår med én fjernbetjening, Beo4 eller Beolink 1000. Det skal fungere sådan, at tv aktiveres sammen med den ønskede kilde, hvorefter betjeningen er tilpasset de aktuelt aktive komponenter. Tv tænder ikke via scart.

Kan alle mine B&O-produkter styres fra Beolink 1000 eller Beo4 som hidtil uden risiko for konflikt med Lintronic? Med andre ord: skal alt gennem Lintronic-boksen eller kan apparaterne styres individuelt og uafhængigt?

Er det rigtigt, at Lintronic er blevet mere brugervenligt? De (Michael Lindgaard) skriver selv:

"No programming. If you can point and click a mouse, then you can configure our products."
Og mere af samme tønde:
"If you can work a screwdriver, then you are qualified."

Der gives altså indtryk af, at det er let at konfigurere Lintronic. I så fald må produktet have gennemgået en dramatisk udvikling jf. tidligere brugere og anmeldelser. Ifølge manualen er programmet peg og klik-typen, gælder det også, hvis det ikke virker, eller man ønsker mere avancerede løsninger? Skal man så ind og pille i memory-mappen?

Jeg er klar over, at hvis det skal tilpasses mine behov, må jeg engagere mig i det, men det er ikke en ny hobby, jeg leder efter, snarere "set and forget".

LIN-138 er ny og hvis den er lettere at opsætte end TT455-RT-238, er den fristende. Havde ellers regnet med at købe brugt, da kr. 1.596 + diverse tilbehør + moms er over min smertegrænse. Desværre kan den ikke styre B&O: "If you want to control a B&O product by infrared, then go for the TT455-RT-238 holding a 100% 455 KHz hardware generator."

Fantec er ikke på listen over understøttet udstyr og Lintronic lover ikke, at alt udstyr vil virke med deres produkter, så det må i givet fald undersøges.


Priser
http://lintronic.dk/ordering.aspx
TT455-RT-238 1.596,00 kr. ekskl. moms
eller
LIN-138 832 kr. ekskl. moms

LicenseKey 240,00 kr. ekskl. moms

PowerAdap-003 120,00 kr. ekskl. moms

ComCab-004 50,00 kr. ekskl. moms

ComCab-003 128,00 kr. ekskl. moms
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2014 kl. 20:34
Jeg har en Lintronic løsning med hardware version 6 og Beo4, men intet B&O udstyr derudover. JEg kan da prøve at give mit besyv med her.


Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Beolink 1000. Foretrækkes, men Beo4 uden joystick eller DVD-tast haves

Jeg er glad for Beo4...

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Beovision LX 6000

Så vidt jeg ved, kan den ikke styres direkte af Beo4 - hvilket er en kæmpe fordel i denne opsætning, for så kan man lade det hele styres gennem Lintronic boksen og kommandoer "blandes" ud til de forskellige produkter (volumen skal sendes videre til tv, mens pil op/ned sendes til boks)


Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Beocenter 9300

Styr den direkte med Beo4

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


B&O Light LC2 (3 stk.)

Styr den direkte med Beo4

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Denver DVBC-109HD MPEG 4-receiver
Fantec TV-FHDS medieafspiller (udskiftes, når jeg finder noget bedre)

De skal gennem Lintronic boksen


Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Kan alle mine B&O-produkter styres fra Beolink 1000 eller Beo4 som hidtil uden risiko for konflikt med Lintronic? Med andre ord: skal alt gennem Lintronic-boksen eller kan apparaterne styres individuelt og uafhængigt?


Se ovenover.

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Der gives altså indtryk af, at det er let at konfigurere Lintronic. I så fald må produktet have gennemgået en dramatisk udvikling jf. tidligere brugere og anmeldelser. Ifølge manualen er programmet peg og klik-typen, gælder det også, hvis det ikke virker, eller man ønsker mere avancerede løsninger? Skal man så ind og pille i memory-mappen?


Det er en smule "langhåret" i forhold til en Logitech Harmony (sådan en har jeg også haft), eller Philips Pronto (sådan en har jeg også haft), men ikke desto mindre så let at jeg - og sååå klog er jeg heller ikke :-) - hurtigt fik programmeret noget ekstra op ("airplay" gennem apple tv og surroundforstærker) i løbet af kort tid, selvom det er mindst 1½ år siden jeg sidst havde gang i Configurator'en.
For et par år siden skiftede jeg fra Denver Mpeg4 modtager til Triax Mpeg 4 modtager. Det tog lidt tid, men for familien er oplevelsen fuldstændig transparent, idet fjernbetjeningen (beo4) i dag oversætter kommandoerne til "triax'sk", frem for "denver'sk".

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


LIN-138 er ny og hvis den er lettere at opsætte end TT455-RT-238, er den fristende. Havde ellers regnet med at købe brugt, da kr. 1.596 + diverse tilbehør + moms er over min smertegrænse. Desværre kan den ikke styre B&O: "If you want to control a B&O product by infrared, then go for the TT455-RT-238 holding a 100% 455 KHz hardware generator."


Hvis du skal købe brugt (eller nyt), så skal du huske at hardware version 5 indeholder B&O modtager, hvorimod version 6 og LIN 138 kræver en "B&O ir modtager" ved siden af. LIN-138 uden B&O sender er i dit tilfælde (i hvert fald indtil du får skiftet dit aldrende tv ud) no-go.

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Fantec er ikke på listen over understøttet udstyr og Lintronic lover ikke, at alt udstyr vil virke med deres produkter, så det må i givet fald undersøges.


Med mindre at Fantec laver noget "fantatisk-underligt" med deres ir signaler, er det bare at bruge den halve time det tager at kaste et nyt produkt ind i produktdatabasen.

Klaus
(yderst tilfreds Lintronic bruger - og kommer du forbi viser jeg gerne frem)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Februar-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2014 kl. 17:15
Hej Klaus
Mange tak for svarene.

Mit "aldrende" LX 6000 kan skam styres af Beo4. I VTAPE-MODE kan lyden reguleres, det er vel hip som hap om det sker direkte eller gennem Lintronic? Tekst-tv (TEXT) giver sort skærm i VTAPE, det vil konflikte med Lintronic, så jeg kan ikke bruge den tast alene til noget, kun i kombination med farvetaster.

Er TT455-RT-238 HW 6 med eksternt IR-øje ikke bedre end HW 5 med internt øje? Når LIN-138 er udelukket, bliver det brugt udstyr. Følger licensen hardwaren eller skal den altid tilkøbes?

Jeg er usikker på det med diskrete kommandoer, der kan erstattes af variable. Torben Rasmussen skriver om dette:
"Når man opsætter sit system, så er det en god idé at undersøge om ens hardware understøtter diskrete kommandoer for tænd/sluk. Dvs. frem for en allround tænd/sluk-knap, der både gør det ene og det andet, så understøtter visse apparater tænd og sluk i separate kommandoer. Mange TV kan eks. tændes via andet end"Power"-knappen øverst, hvilket højest sandsynligt betyder at man kan sende en"Power ON" kommando, frem for blot en generel"Power", der både tænder og slukker. Dette er nyttigt hvis man vil undgå at eks. en macro ved et uheld får slukket for noget udstyr, der allerede er tændt - eller hvis man vil bruge en af de øverst input-selectorer på Beo4 til at tænde et apparat med."
Skal det forstås sådan, at man i begge tilfælde risikerer den forkerte funktion, hvis apparatet har været betjent manuelt?

Mine notater om Lintronic siden sidst:

Efter at have lært lidt mere om Lintronic, har jeg fået større udbytte af Torben Rasmussens fine anmeldelse på Flatpanels.dk
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1239202728

"Mode: Den indstilling der vises i toppen af Beo4'erens display. Eks."TV" eller"DVD"
Trigger: Hvilken knap vil du trykke på på Beo4'eren
Commands: Hvad vil du have udført når du trykker på den pågældende knap"

Herefter gav simulatoren på http://lintronic.dk/Configuration.aspx mere mening.

Ofte har en fjernbetjeningstast flere kontekstafhængige funktioner, hvor kommandoens betydning vil afhænge af det styrede apparats aktuelle tilstand. Dette går vel af sig selv, da Lintronic-boksen, efter hvad jeg har forstået, "blot" simulerer fjernbetjening? Det man indkoder, er altså tastetryk, ikke specifikke funktioner, idet disse bestemmes i det styrede apparat? F.eks. bruges numeriske taster, piletaster og GO/EXIT i flere sammenhænge.

Taster på originale fjernbetjeninger, jeg gerne vil have på min Beo4. Foreløbig liste der tilpasses efter praktisk brug.
SAT tænder tv og receiver, vælger scart 1
VTAPE tænder tv og medieafspiller, vælger scart 2
RØD SLUK slukker tv og receiver/medieafspiller
(Det er nok muligt at SKIFTE mellem kilder, det er ok er gå over SLUK i første omgang)

Denver DVBC-109HD MPEG 4-receiver
MODE = SAT
TRIGGER = SAT
COMMAND = Power on?
SKIFT TIL VTAPE 1

Original > Beo4
Power on/off > ?
Bekræft OK > GO
Kanalvalg 0-9 > 0-9
Kanalvalg op/ned > navigationspile op/ned
Navigation i menuer venstre/højre/op/ned > alle navigationspile
Gå til mappe med optagelser FIND > LIST
Elektronisk Program Guide EPG > MENU (fordi EPG bruges mere end MENU, og jeg opfatter EPG som en menu ...)
MENU > GUL + MENU
Optageliste INFO > RØD + LIST
Preview/Fullscreen RØD > RØD
Slet optagelse GUL > GUL
RCL tilbage til forrige > BLÅ + EXIT
GOTO BLÅ > BLÅ
PAUSE on/off > STOP
EXIT tilbage > EXIT
TEXT tekst-tv > GRØN + TEXT
SUB undertekst > RØD + TEXT
V+/V- Lyd op/ned (Denver eller B&O) > Lydtast op/ned
MUTE Deaktiver/aktiver lyd (Denver eller B&O) > Lydtast center

Fantec TV-FHDS medieafspiller
MODE = VTAPE
TRIGGER = VTAPE
COMMAND = Power on?
SKIFT TIL VTAPE 2

Original > Beo4
Power on/off > ?
Enter > GO
Navigation i menuer venstre/højre/op/ned > alle navigationspile
Vælg afspilningssted på navigationsbjælke i videotilstand venstre/højre > navigationspile venstre/højre
INS REPLAY Spring lidt tilbage > RØD
CM SKIP Spring lidt frem > BLÅ
PAUSE/STEP > STOP (der er ikke brug for STOP, det gør RETURN)
RETURN > EXIT
SUBTITLE > RØD + TEXT
VOL +/- Lyd op/ned (Fantec eller B&O) > Lydtast op/ned
MUTE Deaktiver/aktiver lyd (Fantec eller B&O) > Lydtast center
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2014 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Mit "aldrende" LX 6000 kan skam styres af Beo4. I VTAPE-MODE kan lyden reguleres, det er vel hip som hap om det sker direkte eller gennem Lintronic?


Nej, det er bedst at den bliver det enten fuldt gennem Lintronic, eller helt og holdent af fjernbetjeningen.
Det ville faktisk være bedst at fjernsynet ikke kunne styres af Beo4, for så kunne du (gennem Lintronic boksen) selv bestemme hvad hvilken kommando på fjernbetjeningen gjorde ved fjernsynet.

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Er TT455-RT-238 HW 6 med eksternt IR-øje ikke bedre end HW 5 med internt øje? Når LIN-138 er udelukket, bliver det brugt udstyr. Følger licensen hardwaren eller skal den altid tilkøbes?


Pas, har kun erfaring med HW 6, købt med "uendelig licens", det var anderledes tidligere.

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Skal det forstås sådan, at man i begge tilfælde risikerer den forkerte funktion, hvis apparatet har været betjent manuelt?


Ja, har du eksempelvis ikke diskret power on og off, kan du risikere at systemet kommer i "utakt", hvis du betjener noget manuelt, eller med en anden fjernbetjening.
Det er ikke noget problem herhjemme.

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:


Ofte har en fjernbetjeningstast flere kontekstafhængige funktioner, hvor kommandoens betydning vil afhænge af det styrede apparats aktuelle tilstand. Dette går vel af sig selv, da Lintronic-boksen, efter hvad jeg har forstået, "blot" simulerer fjernbetjening?


Jeps

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Det man indkoder, er altså tastetryk, ikke specifikke funktioner, idet disse bestemmes i det styrede apparat? F.eks. bruges numeriske taster, piletaster og GO/EXIT i flere sammenhænge.


Ja, men så længe det går gennem Lintronic boksen, bestemmer du hvad eksempelvis GO under TV mode skal sende af kommando ud i rummet.

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Taster på originale fjernbetjeninger, jeg gerne vil have på min Beo4. Foreløbig liste der tilpasses efter praktisk brug.
SAT tænder tv og receiver, vælger scart 1
VTAPE tænder tv og medieafspiller, vælger scart 2
RØD SLUK slukker tv og receiver/medieafspiller


Ser du, det vil være let nok, hvis altså ikke dit tv også reagerer på disse kommandoer udenom Lintronic boksen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Februar-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2015 kl. 18:35
Hej Klaus

Mange tak for svaret, beklager min sene reaktion. Jeg er bange for, du har ret i, der kan opstå konflikt, hvis tv'et modtager og forstår signaler fra både Beo4 og Lintronic.

Det, og så, at jeg ikke føler mig helt overbevist om brugervenligheden, satte projektet på pause. Nu er en ny mulighed dukket op, NEEO: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137953&title=ny-spndende-universal-fjernbetjening-neeo

Det kunne være løsningen for mig, hvis den kommer til salg i EU. Ifølge NEEO kan den styre B&O-produkter og dermed erstatte min Beolink 1000/Beo4 samt de andre til MPEG 4-receiver og medieafspiller.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2015 kl. 18:58
Jeg har bestilt 1 stk NEEO til levering i april. Glæder mig. Den skal hos mig erstatte lintronic med beo4.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu