recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Basis viden om biograf indretning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Basis viden om biograf indretning

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Basis viden om biograf indretning
    Sendt: 31-December-2014 kl. 00:59
Hejsa.
Jeg kom til at købe en projektor, så nu er drømmen om at indrette min hjemmebiograf nød til at bevæge sig  fra drøm til virkelighed :)
Jeg har et rum dedikeret til det, der har længe stået en "biograf sofa" hvor jeg ku sætte mig ind og se på en hvid væg.
Jeg har kigget rundt på mange af jeres tråde, og diskutionerne er typisk om højtalere, udstyr, placering osv.
Jeg mangler noget mere grundliggende viden, den i alle sammen bare har, og jeg ikke kan finde ud af hvor i har fra. Måske kigger jeg bare de forkerte steder, og tager med kyshånd imod links, jeg har ikke noget imod at gøre som alle andre, men jeg er typen der godt kan lide at vide HVORFOR vi gør sådan :)
Specifikke ting:
Farver, bør jeg male det sort eller mørkt, eller er det fint med hvid som det er nu?
Lys afskærmning? Jeg har 2 vinduer, bag ved siddepladserne vil jeg bare have lukket helt af, men de andre i enden af rummet må gerne kunne åbnes hvis man vil lufte ud eller det bliver for varmt eller lign.
Hvordan gør man det bedst og billigst? (Jeg er på stramt budget)
Der er allerede gulvtæppe på, og jeg er med på det er for at lyden ikke skal blive for hård.
Når der er noget at tage billeder af og vise frem vil jeg lave en tråd til det.
Men disse ting, og evt andre ting jeg endnu ikke har tænkt på vil jeg gerne have lidt hjælp til på forhånd.

Håber i kan hjælpe :)
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2014 kl. 08:19
Der er flere guides på nettet, men prøv f.eks at Google "how to home cinema"

Det er altid en sund holdning at spørge hvorfor
Mat Sort reflekterer mindre end Hvidt - målet er vel at man kun får lys fra skærmen og ikke væg?
Samme med vinduer - intet lys ind til at "ødelægge" billedet på skærmen. Hvis du vil, så kan du jo nøjes med at male glasset? Eller sætte lystæt stof fast på rammen? Det kan gøres MEGET billigt.

God fornøjelse
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 08:23
Jeg lavede på et tidspunkt nogle billeder af forskellen på hvide / sorte vægge og loft


bedøm selv efter billederne nederst på siden Wink 
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 12:18
Mange tak E100 - Det var lige sådan noget jeg manglede.  Der er vist ingen tvivl om der skal invisteres i noget sort maling, efter at have set de billeder :)
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 14:06
Velbekomme.

Jeg kan tilføje at Troldtekt akustikloftet gjorde en tilsvarende forskel for lyden, mener materialerne koste ca. 15.000 for hvide ultrafin 25mm plader og dampspærre til 70 mm2

Min erfaring er at det du opnår med mørklægning, mørke farver og akustiske forbedringer kan du ikke købe i projektor og elektronik uanset pris.
Godt udstyr hjælper selvfølgeligt altid - men det kan IKKE trylle....
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 14:49
Kan man sætte sådan nogle akkustikplader op direkte på det loft der allerede er der, eller skal man rive det gamle ned først? Og hvor meget lavere ville loftet blive hvis man kan? 

Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 19:31
Du kan se forskellen på dæmpning ved forskellige frekvenser på troldtekts hjemmeside
troldtekt

Hos mig svarer det til en spærkonstruktion, du ka se under fx. under på gips at dæmpningen i bassen bliver dårligere ved direkte montering.
Nu er det jo ingen der siger din dæmpning skal sidde i loftet, det er bare praktisk i et normalt rum, hvis det passer bedre at lægge 30 cm rockwool på en væg og troldtekt foran, er det bare det du gør i stedet, det det betyder noget er størrelsen i m2 og tykkelsen af isoleringen bag.
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 19:39
Du kan også lave med rockwool på en væg med stort scene molton foran.
Jeg har selv købt her www.molton-markt.de/buehnenmolton/ hvor de ofte har rester på over 10 m i længden

Redigeret af E100 - 02-Januar-2015 kl. 19:45
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2015 kl. 23:18
Hej
jeg fandt en billig løsning på sorte vægge.
Jeg købte billige sorte gulvtæpper i Bauhaus, ind imellem på tilbud til kr 19/m2 (normalprisen er under 30/m2)  og limede dem på (oven på gammelt glasvæv) med alm vævklæber, de har foreløbigt hængt uden problemer siden 2006.
Jeg prøvede samme stunt på loftet, DET kan ikke anbefales... :) 
Fordelene er fantastisk lyddæmpning, og der er bælravende mørkt.
Generelt er det hamrende svært at tage billeder i det rum, i hvert fald med en mobil, for alt lys forsvinder simpelhen... :)...intet lys slipper ud :)... opsluger dagligt galaxer og den slags.. 
...ved ikke om det giver et godt indtryk af gulvtæpperne..?


Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2015 kl. 23:30
ps jeg har brugt sort Molton til gardiner, og så er der nogle rullegardiner bag man ikke kan se.
Der er iøvrigt også sort molton rundt om lærredet.
Jeg købte det her:
http://webshop.brondsholm.dk/F0001/main.aspx?page=articlelist&requery=1&searchstr=molton&searchfld=&sort=availableinstock&order=desc


Til top
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2015 kl. 23:32
Har set det molton nævnt før. Det er noget stof af en art, men hvad er det mere præcis, og hvorfor er det så populært/anvendeligt til biografer?
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2015 kl. 23:44
det bruges også som stof på scener i teatre osv.. og til dekoration i f.eks butikker, da det opsluger alt lys :) ..
det er BARE sort...  kan man sige.
det findes vist i en masse forskellige tykkelser og noget kan ikke brænde osv, men det ved jeg ikke så meget om... det kan også fås i andre farver, men til hjemmebio hvor det drejer sig om at opsluge genskær fra lærredet osv.. 


Redigeret af zumosol - 13-Januar-2015 kl. 23:45
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu