recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af lydindstilling på receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af lydindstilling på receiver

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dennism Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Januar-2008
Status: Offline
Point: 234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dennism Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af lydindstilling på receiver
    Sendt: 03-Januar-2015 kl. 10:30
Jeg har et Samsung H7005 TV som er koblet på en ny Denon AVR-X1100W receiver med et HDMI kabel.

Udover de mange lydindstillinger man kan lave på receiver, så har jeg følgende valg for lydformat på mit TV, når ARC er aktiveret:
  • PCM
  • Dolby Digital
  • DTS Neo 2:5
Jeg har de første par dage haft TV til at køre på PCM da det var standard, og så blot brugt Movie indstilling på receiver og skiftet mellem Dolby PLII Cinema og DTS Neo:6 Cinema.

Det er min første rigtige receiver, så jeg har nogle spørgsmål i den forbindelse.
  1. Jeg har i dag sat min receiver på auto, så den selv afgør, hvilket lydformat der skal afspilles. Samtidig har jeg sat mit lydformat på TV til DTS Neo 2:5, da jeg synes det umiddelbart giver den bedste surround lyd (der er mere gang i baghøjttalere). Jeg får ud fra, at der må være mange udsendelser på kabel TV, som ikke har særlig god lyd. Hvad sker der så med lyden, når vi TV altid sender DTS Neo 2:5 ud? Er det problematisk?
  2. Hvilken af de lydindstillinger på TV bør jeg bruge? Er det fornuftigt at køre Auto på receiver, eller skal jeg selv skifte løbende. Jeg får f.eks. ud fra, at Auto ikke kan skelne mellem Movie og Music.
  3. Jeg forstår ikke, hvorfor det giver mening at skifte mellem f.eks. Dolby og DTS. Hvis jeg f.eks. ser en film eller udsendelse på kabel TV, så er lydsporet vel kun udsendt i ét format? F.eks. Dolby Digital, ikke? Vil jeg så ikke blot ødelægge lyden, hvis jeg sætter min receiver til at forsøge at afspille det som DTS? Samtidig, så kan jeg som beskrevet ovenfor vælge mellem PCM, Dolby og DTS som lydformat på TV. Hvordan giver det mening? Hvilke konsekvenser for lyden har det, hvis man f.eks. vælger Dolby Digital på TV og (ved en fejl) DTS på receiver?
  4. Jeg har koblet både et Apple TV og en Playstation 3 til min receiver med HDMI. Hvis jeg sætter receiver til Auto og afspiller den samme film på Netflix, så afspiller PS3 lyden i Dolby Digital Plus, mens den på Apple TV kun er Dolby Digital. Hvordan kan det dog være?
Jeg håber der er plads til dumme spørgmsål. Måske kommer der flere :)

Lydindstillinger på receiver:
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:34

Hvis du vil have lyden son den udsendes, så er det DD der skal bruges. NEO: er som DPL, og PCM er Stereo.
DR udsender i MPEG TV2 sender DD, hvordan se enkelte kanaler udsender lyden kan ses på Info.
Reciveren finder selv ud af at skifte til det rigtige lydformat ( DD, DTS, DTS HD MA,) når det modtages. Du kan sikkert som på min Reciver vælge et Presset for de enkelte Output i det format du ønsker, når der ikke modtages Dolby.
På TV lyd er der f.eks valgt NEO Movie, Det samme for en Recorder.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:37
Udgangspunktet bør være at få den rigtige lyd og da bør TV stå til PCM og forstærker til auto. Der er stor forskel hvad de forskellige programmer sender af lyd, men fx DR sender kun 2-kanal lyd og da bør din forstærker angive Dolby Pro Logic. På TV2 er det Dolby Digital som enten er 2.0 eller 5.1.

Jeg mener ikke at ATV har DD+.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Udgangspunktet bør være at få den rigtige lyd og da bør TV stå til PCM og forstærker til auto. Der er stor forskel hvad de forskellige programmer sender af lyd, men fx DR sender kun 2-kanal lyd og da bør din forstærker angive Dolby Pro Logic. På TV2 er det Dolby Digital som enten er 2.0 eller 5.1.

Jeg mener ikke at ATV har DD+.


Edit: Hvis PCM kun er stereo er det selvfølgelig ikke det rigtige valg, jeg mener bare at PCM videregiver den originale lyd, uanset om det er 2.0 eller 5.1.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
dennism Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Januar-2008
Status: Offline
Point: 234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dennism Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Udgangspunktet bør være at få den rigtige lyd og da bør TV stå til PCM og forstærker til auto. Der er stor forskel hvad de forskellige programmer sender af lyd, men fx DR sender kun 2-kanal lyd og da bør din forstærker angive Dolby Pro Logic. På TV2 er det Dolby Digital som enten er 2.0 eller 5.1.

Jeg mener ikke at ATV har DD+.


Edit: Hvis PCM kun er stereo er det selvfølgelig ikke det rigtige valg, jeg mener bare at PCM videregiver den originale lyd, uanset om det er 2.0 eller 5.1.

Det tror jeg ikke den gør. Hvis jeg sætter receiver på AUTO og TV på PCM, så står der kun Stereo på receiver. Dvs. jeg kan vælge mellem DTS eller DD på TV for at få 5.1 lyd. Det undrer mig bare, at TV ikke bare sender lyden videre og at det er op til receiver at bestemme.

..og hvad sker der, hvis TV sender PCM stereo og jeg sætter receiver til f.eks. DD. Så må der være en masse lyd der er forsvundet, når TV kun udsender stereo?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:50

Jeg har på mit TV stillet det til DD så der modtages den lyd der udsendes fra kanalen, når det så f.eks er lyd fra DR, så viser Reciver NEO Movie, og når det er f.eks fra TV2, så skifter den selv til DD. det samme er Recorderen stillet til, er det så en musik udsendelse der ikke er i DD lyd, så skifter jeg bare til enten DPL eller NEO på Reciver, så de hele passer stort set sig selv uden nogen roden rundt Reciveren finder selv ud af det.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af dennism dennism skrev:

 

 Det undrer mig bare, at TV ikke bare sender lyden videre og at det er op til receiver at bestemme.

..og hvad sker der, hvis TV sender PCM stereo og jeg sætter receiver til f.eks. DD. Så må der være en masse lyd der er forsvundet, når TV kun udsender stereo?

Som skrevet TV stilles til DD, så bestemmer Reciver hvad der skal komme ud. Min Reciver kører kun DD når det modtages, kan ikke vælges uden det er der, og hvorfor også, det giver ingen mening.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu