recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Access Point
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Access Point

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Access Point
    Sendt: 18-Januar-2015 kl. 22:36
Jeg bor i en boligforening hvor der er hurtig internet 30/3 mbit til 80 kr om måneden,  men der er kun en router uden wifi. Dvs jeg skal selv købe en boks der kan sende/modtage wifi og jeg er blevet fortalt det hedder et access point. 
Er det rigtigt og hvad er minimum hastighed jeg skal vælge?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2015 kl. 01:19
Det virker da mærkeligt at du har en router uden wifi. Er det da en fiber router?

Mange routere kan i dag med simple knaptryk ændres til at være et accesspunkt.

Men det er sikkert muligt at slippe for at benytte boligselskabets router og sætte en ny router på med det hele som sikkert også er hurtigere.

Jeg kan kun anbefale ASUS's router som dog er lidt dyrere end gennemsnittet. Men man får hvad man betaler for.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2015 kl. 22:16
Jeg tror bare det er en router der har siddet der i rigtig mange år fra dengang hvor en router kun var med kabel. Den ser i hvertfald gammel ud.
I deres manual står der at man skal sætte et trådløst access point til deres router, men det kan da godt være man kan bypas den, det ved jeg ikke og jeg ved ikke om det giver nogen fordel. 

Jeg har 2 spørgsmål:

1) Er access point det samme som router?
2) Men med hensyn til spørgsmålet om hastighed på access point/router hvad er så minimum hastigheden jeg skal vælge for at udnytte det beskrevne bredbånd jeg har?


Redigeret af herognu - 19-Januar-2015 kl. 22:17
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2015 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

1) Er access point det samme som router?
Et access point er i princippet bare en trådløs forlængelse af et kabel.

En router kan sættes op til kun at fungere som et rent access point, men har også en del andre funktionaliteter indbygget som kan slås til eller fra. Tit vil en trådløs router være billigere en et rent access point fordi der sælges langt flere routere.

Så du kan godt sætte en trådløs router op til kun at fungere som access point, men du kan ikke sætte et access point op til at fungere som en router.

Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

2) Men med hensyn til spørgsmålet om hastighed på access point/router hvad er så minimum hastigheden jeg skal vælge for at udnytte det beskrevne bredbånd jeg har?
Til en 30/3 internetforbindelse vil alt moderne udstyr være hurtigt nok. På kabelsiden kører udstyret mindst 100 mbit = 3 gange så hurtigt som du har brug for og på den trådløse side tror jeg du får svært ved at finde udstyr der ikke minimum understøtter 802.11n som typisk vil give dig en 100-120 mbit, igen rigeligt hurtigt i forhold til de 30 og 3 mbit din internetforbindelse kører med.

Så hvis du kun skal surfe, maile, se netflix og den slags, så er kan alle routere følge med.

På trods af det synes jeg du bør overveje noget udstyr med gigabit på kabelsiden og også gerne den nye 802.11ac standard på wifi siden. Måske får du på et tidspunkt lyst til at have en netværksharddisk/NAS til film, videoer, familiebilleder og meget mere og så skider det lidt at det går langsomt med overførslerne fordi dit udstyr ikke understøtter et hurtigt lokalnet.

Et billigt bud kunne være http://www.edbpriser.dk/router/tp-link-archer-c2-ac750-id-8224918.aspx til 350 kroner, den har både 802-11ac og gigabit netværk indbygget. Jeg vil dog lige sige, at jeg ved ikke hvordan dens rækkevidde er i praksis, jeg har dog en lidt ældre tp-link model der fungerer fint her på adressen. Alternativt får den asus cyberguyen linker til temmeligt gode anmeldelser af brugerne her på forummet, så den vil jeg kalde det sikre bud.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2015 kl. 23:53
Tak for jeres svar og super info.
I forhold til pengepungen tror jeg jeg tager chancen med den billigste.
De understreger i denne review netop dens gode stabile rækkevidde:
http://www.guru3d.com/news-story/tp-link-archer-c2-ac-wireless-router.html
Til top
Thomasbo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 00:38
Står nu i en tilsvarende situation, derfor: Hvad er din erfaring med TP C2? :-)
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 01:09
Fik aldrig købt den. Dem der bor i lejligheden har selv valgt en anden, desværre.
Til top
Thomasbo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 01:43
Ok, men tak for hurtigt svar. :-)
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 05:22
Prøv at slå spørgsmålet op som et emne i sig selv og hør om der er nogle erfaringer derude.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu