recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærkervalg: to ens, eller to forskellige?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærkervalg: to ens, eller to forskellige?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærkervalg: to ens, eller to forskellige?
    Sendt: 26-Januar-2015 kl. 11:01
Hej

Jeg har fået installeret to sæt lofthøjttalere i vores køkken-alrum. Jeg ønsker at tilslutte to stk Sonos Connect, så jeg kan styre de to sæt individuelt.
Højttalerne vil naturligvis ikke komme til at spille forskellig musik på samme tid, men jeg vil gerne kunne styre om jeg vil nøjes med musik i køkkendelen eller i spisestuedelen - og om jeg vil have forskellige lydstyrker de to steder.

Alle højttalerne er fra Sonance VP86-serien.
Det ene sæt er to stk Sonance VP86R
  (http://www.sonance.com/in-wall-in-ceiling/visual-performance/large-round-square)
Det andet "sæt" er en enkelt stereohøjttaler med to diskanter: VP86R SST/SUR
  (http://www.sonance.com/in-wall-in-ceiling/visual-performance/sst-sur)

Kort fortalt har de identiske specifikationer, jer er ikke sikker på hvilke der er relevante i forhold til mit spørgsmål, men detaljerne er bl.a:
 - 8" bas, 4" mellemtone og 1" diskant.
 - Frekvensområde: 34Hz - 20kHz ±3dB
 - 8 ohm
 - Power Handling: 5 watts minimum; 150 watts maximum
 - Følsomhed: 91dB SPL


Det jeg er i tvivl om, er hvilken eller hvilke forstærkere jeg bør se efter. Jeg har en idé om, at jeg gerne vil holde mig under 5.000,- til køb af forstærkere.
Derudover skal jeg også have købt endnu en Sonos Connect. Inklusiv køb af Sonos, forventer jeg altså at kunne bruge ca. 7.500,-

Indtil nu har jeg set efter to identiske forstærkere, men er blevet i tvivl, om jeg egentlig hellere bør købe to forskellige forstærkere, da den enlige stereohøjttalere måske kan "nøjes" med mindre end de to "almindelige"?


Jeg har haft kigget på følgende:
 Marantz 6005 - 2.500/stk
 NAD C316BEE - 2.000/stk (på tilbud ved samtidig køb af en sonos connect: 4.000,-)
 NAD C326BEE - 3.300/stk (som dog ligger lidt over budget)
 NAD D3020 - 3.300/stk (også over budget, men er vel oplagt, når behovet er målrettet en Sonos Connect?)
 NAD C245BEE - 4.000/stk (Her ville jeg kunne nøjes med en enkelt, da den kan sende forskelligt signal til to sæt højttalere. Anmeldelserne synes dog ikke at være så begejstrede for den).

Det ses tydeligt, at jeg har holdt mig til to mærker. Det er sket rent ud fra at have læst anmeldelser på nettet. Så andre mærker kan sagtens være kandidater. Forstærkerne bliver gemt væk i et andet rum, så størrelse og design er irrelevant for mig.

Helt kort har jeg to spørgsmål:
 1) Bør jeg købe to identiske forstærkere, eller bør jeg købe 2 forskellige forstærkere, hvor den ene er kraftigere end den anden?

 2) Er ovenstående forstærkere fornuftige kandidater til mine højttalere? (Her tænker jeg mest på, om dimensionerne i forhold til fx watt og strømforsyning er passende). 


Håber på nogle gode råd.
Det interessante er først og fremmest nogle generelle betragtninger.

Jeg tager naturligvis ned og lytter til forstærkere i løbet af ugen. Marantz kan jeg dog ikke finde i nærheden, så den kan jeg kun læse mig til - med mindre jeg finder ud af at låne den hjem til mig selv.

Mvh.
  Ole
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 17:24
Hej igen

Så var jeg en tur forbi hifiklubben, og kom stort set frem til en løsning.
Jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer :-)

Sælgerens bedste bud, var egentlig at købe disse to:
 - En NAD C316BEE (til den enlige højttaler)
 - En NAD C326BEE (til de to "almindelige" højttalere)

Tanken var, at den enlige jo kun har en enkelt basenhed, og derfor burde kunne klare sig med en lidt mindre kraftig forstærker.
Fordelen ved at købe mindst en NAD C326BEE er, at den netop har subwooferudgang. Og jeg vil gerne holde muligheden for at kunne tilslutte en subwoofer åben.

Ifølge sælgeren burde det være fint, at nøjes med en enkelt Sonos Connect, som via en splitter altså vil spille til begge forstærkere. Hvis jeg så over tid, finder ud af, at jeg gerne vil have to Sonos Connect, kan jeg jo nemt udvide systemet.
Fordelen ved at købe en Sonos Connect med det samme, er dog at jeg i så fald vil spare 600 kroner på en pakkeløsning.

Han ville naturligvis også gerne sælge to stk NAD C326BEE. Til sidste blev jeg i tvivl, om han foreslog en kombination med to forskellige modeler, for at gøre mig glad, eller om han reelt mente det var smart. Han fortalte samtidig om, at C326BEE på flere punkter er noget bedre end C316BEE :-)

Marantz fik han hurtigt afskrevet, men den forhandler de jo heller ikke selv. Han afskrev dog også hurtigt Denon til fordel for deres NAD.

Hvad mener I?
Bør jeg se mere til den Marantz, er der fornuft i løsningen med to forskellige forstærkere, eller bør jeg købe to stk C326BEE?

Enhver kommentar og vurdering vil være meget velkomment, da jeg er temmelig meget i tvivl her ;-)

Venlig hilsen
  Ole
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 18:13
Helt klart NAD C316BEE, de næste 1300kr giver for lidt efter min mening.
Hold dig til dit budget, der er godt med liv i den lille.

Men, så er der hele subwoofer trængen, og så skal du gå op i størrelsen for at få subwoofer udgangen.
Men jeg ser ingen grund til at gøre det for lydens skyld.

Redigeret af Notfast - 26-Januar-2015 kl. 20:40
.....
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 19:37
Tak Notfast

Det der bl.a gjorde udslaget, for at sælgeren valgte at gå over til NAD C326BEE, var en tommelfingerregel om, at forstærkeren ca. skal koste det samme som en enkelt højtaler. Og set i den sammenhæng passer NAD C326BEE meget fint.
Til hans fordel skal det dog også lige siges, at han ikke kender mine højttalere, og så er det jo vanskeligt at vejlede i forhold til dem.

Men hvad med subwooferen? Han mente det ville være en dårlig idé, at sætte en subwoofer til NAD C316BEE, da den ikke har en subwooferudgang. Han ville ikke anbefale at man forbinder subwooferen via højtalerkablerne.

Men ud fra din betragtning, vil det altså kun give mening at købe højst en enkelt NAD C326BEE, og kun hvis jeg skulle tilkoble en subwoofer?

Dejligt med et råd, der får den samlede udgift til at pege i den rigtige retning :-)

Jeg må lige læse lidt mere om forskellen på de to forstærkere.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 19:39
Hey

Skal det nødvendigvis være Sonos?

Hvor godt bliver de anlæg/system gemt af vejen?

Det er oplagt med den lille på tilbud og den skal skam nok også klare jobbet, men du får 2 forforstærkere på den måde.

Med 326eren kan du koble det korrekt sammen og får Subudgang og en tand mere power hvilket de højttalere sagtens kan bruge.

Er sikker på du sagtens kan få "tilbuddet" hvis du vælger 326 eller 245 og en Connect i stedet!

Mvh Emil
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 19:47
Ja, det skal være Sonos. Jeg kører i forvejen med Sonos og er godt tilfreds. Så tanken var at holde fast i det.
Hele systemet bliver gemt godt af vejen. Jeg har fået trukket kabler inde i loftet og ind i et stort dybt indbygningsskab som hører til et andet værelse.

Det er gået op for mig, at 245'eren vel ikke lige passer, da jeg netop har brug for to forforstærkere (eller hedder det to integrerede forstærkere?).

Det bliver vel ikke mere "rigtigt" med 326'eren end med 316'eren? Altså lige bortset fra det med subwooferen - men det var måske også det du mente?

Til gengæld er det netop din pointe med "en tand mere power", jeg er ude efter. Jeg ved godt det er svært at sige, uden at høre det hele i en samlet sammenhæng. Men jeg forsøger netop at ramme det rigtige niveau af forstærker i forhold til højttalerne.

Det er fjollet at bruge 1.300 (eller 2.600 hvis jeg køber to stk 326), hvis det kan gøres med 316'eren. Modsat er det også nogle ærgerlige penge at spare, hvis det gør den samlede oplevelse så meget bedre.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 20:07
Med NAD C316 løsningen bruger du både forforstærkeren i NAD´en og den der er i Sonos Connect´en.

Med NAD C326 bruger du kun den fra Sonos eftersom du sender signalet ind af Main-In på NAD´en og på den måde springer dens forforstærkerdel over.

En Sonos Connect koster 2600kr plus NAD forstærker og
en Sonos Connect Amp koster 3800kr. Jeg synes helt klart det taler for den som den korrekte løsning, kontra du skal betale for en stor kasse med en masse dele du egentligt ikke har brug for.

En Connect mener jeg kun skal bruges hvis man har forstærker i forvejen eller højttalerne kræver en meget strømstærk forstærker.

Er en Sonos Amp helt udelukket eller hvordan kan det være den ikke er med på listen?

Mvh
Emil, der måske har overset noget
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 20:20
Du må næsten have noget med hjem og prøve at høre det.
Har selv 4 Dali Phantom lofthøjttaler og var gennem

Denon Ceol Picolo

Denon AVR X1000 og X2000

Pinoneer VSX ????

Yamaha RX????

Og nu til sidst en 20 år gammel Denon PMA-1315R koblet på en Airport Express som også er den endelige og bedste løsning....for mig
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 20:38
Glem det med ens pris på forstærker og en højttaler.
.....
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:


En Sonos Connect koster 2600kr plus NAD forstærker og
en Sonos Connect Amp koster 3800kr. Jeg synes helt klart det taler for den som den korrekte løsning, kontra du skal betale for en stor kasse med en masse dele du egentligt ikke har brug for.

En Connect mener jeg kun skal bruges hvis man har forstærker i forvejen eller højttalerne kræver en meget strømstærk forstærker.

Er en Sonos Amp helt udelukket eller hvordan kan det være den ikke er med på listen?

Sonos Connect Amp var ikke med på listen, fordi jeg efterhånden har læst mange steder, at man hurtigt får meget bedre lyd, hvis man vælger en ekstern forstærker.
Jeg har i forvejen båden en Connect og en Connect Amp. Og umiddelbart kan jeg godt genkende det, at Connect Amp'en ikke giver så meget kraft, som man ellers kan høre i eksterne forstærkere (modsat må jeg dog også hellere indrømme, at jeg jo netop har levet fint med en Connect Amp sat til et par Dali Lektor 3 i ca 5 år).

Og du har helt ret i, at jeg får meget elektronik med, som jeg slet ikke har brug for, hvis jeg køber en ekstern forstærker. Den skal jo sådan set kun spille det, der kommer fra min Sonos Connect.

I forhold til mit setup herhjemme, har jeg lige nu en Connect stående, som jeg ville tilslutte mine nye forstærkere. Derfor var planen altså den, at jeg ville købe to forstærkere og kun en Connect (og faktisk overvejer jeg at vente med den Connect, da jeg jo ikke er sikker på, at jeg behøver at have to Sonos zoner i mit køkken-alrum - det ved jeg jo nok først, når jeg har levet med det i et stykke tid).

Så jeg kan altså godt "nøjes" med at købe to forstærkere.   ...men idéen med en Sonos Connect Amp er måske ikke så tosset. Det må jeg nemt kunne afgøre med en lyttetest i butikken.
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Du må næsten have noget med hjem og prøve at høre det.
Har selv 4 Dali Phantom lofthøjttaler og var gennem
[...] 

Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der er igennem en del overvejelser i denne sammenhæng Wink
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Glem det med ens pris på forstærker og en højttaler.

Tak. Det er glemt igen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu