recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering macbook pro ssd disk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering macbook pro ssd disk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering macbook pro ssd disk
    Sendt: 31-Januar-2015 kl. 12:40
Hejsa.

Jeg har lige opgraderet sønnens macbook pro mid 2012 til dual harddisk, så den ene er ssd, det er så på bekostning af dvddrevet, men shit den blev hurtig.

opskriften på ifixit

Harddisken en http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-850-pro-mz-7ke256bw-256-gb-id-8534146.aspx
Samsung ssd 850 pro 256 gb (af en eller anden årsag har den lagt de klikbare links til disken nederst.

Og adaptoren jeg satte disken i fandt jeg på amazon

Da sønnen på 17 selv havde afmonteret drevet og installeret ssd disken kopierede vi systemet over (yosemeti eller hvad det nu hedder;) men boot på ssd disken gav kernel panic, efter lidt roden rundt prøvede jeg at installere seneste apple update manuelt på ssd disk systemet (efter at have lavet en clean install som løsningsforsøg), og efter updaten var installeret så kunne den boote på ssd disken uden kernelpanic.

Dernæst var det bare at installere trim enabler efter install genstarter maccen og man skal lige huske at tjekke under systemoplysninger på ssddisken at der nu står trim understøttes.
Alt i alt ca 1400kr for at gøre maccen lyn hurtig og øge lagerkapaciten til 750gb (256gb ssd og 500gb normal), jeg har ladet den originale disk sidde i samme slot sådan at han selv nemt og billigt kan øge pladsen til det han nu får behov for i fremtiden.
Alt hvad der hedder system og programmer ligger på ssd, og alt det som fylder feks film og musik ligger på den normale disk.
Min kone har en retina med ssd, og jeg tror faktisk den loader word mindst ligeså hurtig hvis ikke hurtigere.. Godt gået.

Er der andre der har mod på upgraden men usikker på processen kan i bare fortsætte i tråden.samsung ssd 850 prosamsung ssd 850 pro på 256gblink

Redigeret af rhsin - 31-Januar-2015 kl. 12:48
Mvh

René
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 13:08
Hej. God ide med indlægget for jeg har tænkt at gøre det samme med min 15" mbp 2011 model.
Jeg har dog lidt spørgsmål til det:

Hvad er den egentlige forskel på pro-modellen af ssd-disken du har købt, og den her (ud over prisen): http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-850-evo-mz-75e250-250-gb-id-9025412.aspx

Jeg synes at have læst, at der er en del der har oplevet at computeren fryser ind i mellem, efter at de har erstattet dvd-drevet med ssd/eller den normale hdd? Har I haft problemer med det?

Udnytter man hele SSD'ens hastighed ved at sætte den i dvd-drevet 'stik', som plejer at være SATA-3, fremfor den gamle hdd's stik, som er SATA-6?

Er det nødvendigt med det der trim? Jeg aner intet om det.

Mvh.


Redigeret af nexium - 31-Januar-2015 kl. 13:09
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 13:30
Hejsa, det med at den fryser har jeg ikke hørt noget om endnu fra sønnike, men nu er den også kun et par dage gammel, det med stikket har jeg ikke lige tænkt på, hvordan kan man se om det er den ene eller anden type stik, og skulle jeg evt skifte stik skal jeg lige have undersøgt hvilket jeg skal købe.

Da jeg kiggede på de forskellige typer og kiggede pris syntes jeg ikke der var så stor prisforskel, så gik jeg all in, skulle man spare kunne man måske købe en med lidt mindre plads, for til system og basic programmer kunne 128gb også gå (tror der er fyldt ca 50gb på ssd disken nu)
Som jeg har forstået det er trim nødvendigt af hensyn til diskens levetid
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 13:34
Der er overview her


850 pro


Har ikke lige analyseret forskellen nærmere
850 evo
Mvh

René
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 13:36
Jeg mener ikke, at man kan se forskel på stikkene (det må der være nogen herinde som ved?). Jeg tror at forskellen ligger i, hvor meget båndbredde motherboardet leverer til de pågældende stik (altså sata-6 til den originale hdd, og sata-3 til dvd-drevet). Umiddelbart mener jeg at have læst for længe siden, at det er sådan på 2011 modellerne, men det er også med Sandy Brigde arkitektur. Jeg ved ikke om det også er sådan med 2012 modellerne.

Ang. trim, er det så ikke kun på ældre ssd'er at det er nødvendigt? (og altså ikke på nye?)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 13:53
Trim enabler er nødvendigt at installere hvis ikke systemet understøtter trim på disken, og det gjorde de ikke med samsung disken, der er en manuel vej til at slå trim til via terminal, men det vil jeg ikke ud i derfor valgte jeg trim enabler, der er sikkert også andet software der kan lave processen.
Men det er nødvendigt at tjekke efter disken er installeret så er det op under systeminfo og kig på ssd diske der er en linie hvor der står trim, står der ja efterfølgende er det ok, står der nej så skal man få det ordnet vha ovenstående.

Så på kommentarene på ifixit at min søns er mid 2012 og de bør understøtte 6gb/s på pladsen hvor det optiske drev var, så det er åbenbart blot dem fra før 2011 at man lige skal bytte pladsen

"My understanding is that SSDs will work (at 6Gbps) in the optical bay of late-2011 13" MBP models but not in late-2011 15" or 17" models and not in earlier 13" models. Are those of you reporting problems installing on late-2011 13" models (MD313LL/A [2.4Ghz] or MD314LL/A [2.8 GHz])?"
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 13:59
Du skal nok også finde den helt rigtige guide her ifixit laptop

Også skal du nok også lige sikre dig om der evt er en anden adaptorstørrelse til din bærbare på amazon (der var den noget billigere end via ifixit)
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 18:59
Den gamle mac med samsung ssd tog det 26 sekunder fra slukket til login og klart skrivebord, det tog 2 sekunder længere på retinaen, word starter på godt 2 sekunder
Mvh

René
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 20:11
Tak for svar og link.
Det bliver en god hygge-teknik-lørdag en gang.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 22:22

Her er et billede af den kernel panic jeg oplevede, løsningen var manuelt at installere nyeste apple patch her
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu