recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hurtig elektriker hjælp/tip
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hurtig elektriker hjælp/tip

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
muggi1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Maj-2014
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér muggi1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hurtig elektriker hjælp/tip
    Sendt: 26-Februar-2015 kl. 01:27
Hej,

Har et hurtigt spørgsmål (får installeret fryseskab under mit kølskab lørdag og skal gøre el-indkøb inden).
(og ved at der er nogle dygtige elektrikere herinde Wink )

Pga. at køleskabet bliver hævet en del, så kommer det i karambolage med stikkontakten som ellers sidder ret højt oppe. (køle-rørene vil ramme stikproppen, selvom det er vinkel-stikprop).

Har kigget på "EVOline", flade, men de findes ikke _med_ jord. Og det skal det være.

Vi snakker indmurret dåse, stikkontak størrelse, 
Jeg troede at man i dag kunne få, lampeudtag i Fuga til at dække, men næh.

Er selv udlært trikker, for mange år siden, men har ikke fulgt med.
Hvad gør man i dag? Eller hvad laver man, af pæne og lovlige cowboytricks for at få dette setup til at kunne lykkes?
Det er en lejet lejlighed...ellers havde jeg taget den store tur med rillefræseren Wink


Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 05:40
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 07:02
Problemet med Evoline m.m er nok at de kører efter schoko (tysk) standard mht. jordforbindelse. Tror ikke du finder meget der kører efter dansk standard, som også har jordforbindelse
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 08:11
Fuga lampeudtag 5p 1modul hvid 1020007804 + Fuga tekstfelt 0,5 modul hvid 1017038132 til at fylde "stikkontakthullet" (1,5 modul) op ville være mit bud...
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
jeps Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2004
Status: Offline
Point: 234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:49
Lampeudtag ville også være mit bud.
Der er ikke krav om at kunne afbryde på lokal kontakt.

Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:24
Ved nogen køleskabe står der det skal ekstrabeskyttes, fordi vi herhjemme blot anvender Nul og Fase.

 Så en ekstra stel ledning bagpå skabet kan skrues på et el komfur, hvor der trods alt nok er Jord (grøn/gul), uafhængig af væg tilslutning for Køl/Frys.

 Jeg oplever i en lejlighed hvor der er en ledning fra Radiator og ind i væggen, altså Gul/Grøn ledning. Fordi badeværelset er forberedt for vaskemaskine og tørretumbler, men plast slanger for varme til radiator.  Så det med lave en eller flere ekstra ledninger for Jord er trods alt tilladt, ligeså meget for undgå nogen "Snurren i fingrene".


Redigeret af skyking - 26-Februar-2015 kl. 11:25
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
kasper1984 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Februar-2014
Sted: vojens
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kasper1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 15:23
Blænddæksel og krone muffer
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 17:08
Kasper1984 det er ikke særlig smart at foreslå en umiddelbart ulovlig gør-det-selv løsning.
Hvis der er plads ville man nok sætte en ny stikk. over køleskabet, klipse inst. ned til den gamle stikk. og så bore den ind i dåsen, lige over stikk.
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af kasper1984 kasper1984 skrev:

Blænddæksel og krone muffer

Mind mig om, at jeg ALDRIG skal bøbe noget fra dig.

Har du ikke mulighed for at fræse en ny dåse ind så du kan lave det pænt og lovligt ? 
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 19:09
Er der ikke plads til en udvendig forgreningsdåse ?
Og så samle med muffer? Det svarer til monteringen af en opvaskemaskine eller lign.

Enten sådan en:
http://www.harald-nyborg.dk/images/800/24555.jpg

Eller også ofte set de små gule rør forgreningsdåser er også ret brugt.
https://res.cloudinary.com/greenline/image/upload/c_limit,q_90,w_1280/v1392753842/kabel-og-rordase-gul.jpg

Redigeret af fiskerendk - 26-Februar-2015 kl. 19:26
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af kasper1984 kasper1984 skrev:

Blænddæksel og krone muffer

Mind mig om, at jeg ALDRIG skal bøbe noget fra dig.

Har du ikke mulighed for at fræse en ny dåse ind så du kan lave det pænt og lovligt ? 
Jeg var udsat for en Keramik brændeovn hvor der manglede jord, det snurede i fingrene når man strøg henover metallet. Ved spørge ind til noget med el-sikkerhed, her blev jeg meget skuffet over det vigende svar jeg fik.

 Kronemuffer og andre samlinger, gul/grønne, bare det er samlet så kan alle være glade, især når en privatperson selv har lavet det. Udseendet og om noget er fræset ind i en mur betyder vel her mindre. Big smile
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
muggi1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Maj-2014
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér muggi1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 16:42
Mange tak for forslag, allesammen Smile

Det som @huntiedk forslog, var lige det som jeg søgte. Lampudtag+0,5 modul.

Ved evt fraflytning en gang, så vil det nemlig være nemt at reetablere det som det var ved indflytning.

Tak for hjælpen, og rigtig god weekend Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu