recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabler i vejen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kabler i vejen

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2015 kl. 09:01
Samme løsning her, min HTPC sidder så i kælderen, og konsollerne sidder i montanaen neden under skærmen. Men konen var ikke særlig glad da jeg pløjede min 230 mm vinkel sliber ind og lavede 2 spor i væggen for at lave denne skjulte kabelkasse, bløde mursten sviner lidt meget.
Så jeg har også et firkantet hul for oven bag skærm og så udgang længere væk. Men kan kun sige, de kan ikke laves store nok de der skjulte kanaler.....
 
MVH
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2015 kl. 10:41
Soundwave > Nu vender jeg lige tilbage. Nu har jeg nemlig forlagt sikkerhedsstyrelsen om man må montere andet i et lampeudtag f.eks. TV.

Følgende svar er fra Peter Serup, Inspektør, EL fra Sikkerhedsstyrelsen.


Hej Thomas.

Hvis du læser vores bekendtgørelse om hvad enhver må lave.
BEK 546.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=163362

§ 1. Følgende arbejder må udføres af enhver:
1) Udskiftning af afbrydere for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20.
2) Udskiftning af stikkontakter for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder.
3) Opsætning og nedtagning af belysningsarmaturer på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20 samt i badeværelser.
4) Ændring og reparation af ikke-stærkstrømsmæssige styrings- og reguleringssystemer i private boliger, som anvendes til styring af stærkstrømsfunktioner.

Du må gerne tilslutte et el-produkt i en lampe udtag. Kunne fx være et tv.

Hvis du har brug for flere oplysninger, kan du skrive til driftvagt@sik.dk eller ringe til en af vores tilsynsførende på tlf.: 33 73 20 00.

Med venlig hilsen

Peter Serup
Inspektør, el


Din henvisning til lov 401, er som sådan god nok, men du overser bare paragraf 3, som undtager autorisations kravet ved visse simple arbejder.
Her i blandt at udskifte kontakter, afbrydere.
Der kan være et problem ved at skifte en kontakt ud med et lampeudtag. Men ikke som sådan i at bruge lampeudtag til elektronik, f.eks. et TV og eller skifte lampeudtag selv.


Redigeret af fiskerendk - 05-Marts-2015 kl. 12:20
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2015 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Soundwave > Nu vender jeg lige tilbage. Nu har jeg nemlig forlagt sikkerhedsstyrelsen om man må montere andet i et lampeudtag f.eks. TV.

Følgende svar er fra Peter Serup, Inspektør, EL fra Sikkerhedsstyrelsen.


Hej Thomas.

Hvis du læser vores bekendtgørelse om hvad enhver må lave.
BEK 546.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=163362

§ 1. Følgende arbejder må udføres af enhver:
1) Udskiftning af afbrydere for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20.
2) Udskiftning af stikkontakter for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder.
3) Opsætning og nedtagning af belysningsarmaturer på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20 samt i badeværelser.
4) Ændring og reparation af ikke-stærkstrømsmæssige styrings- og reguleringssystemer i private boliger, som anvendes til styring af stærkstrømsfunktioner.

Du må gerne tilslutte et el-produkt i en lampe udtag. Kunne fx være et tv.

Hvis du har brug for flere oplysninger, kan du skrive til driftvagt@sik.dk eller ringe til en af vores tilsynsførende på tlf.: 33 73 20 00.

Med venlig hilsen

Peter Serup
Inspektør, el


Din henvisning til lov 401, er som sådan god nok, men du overser bare paragraf 3, som undtager autorisations kravet ved visse simple arbejder.
Her i blandt at udskifte kontakter, afbrydere.
Der kan være et problem ved at skifte en kontakt ud med et lampeudtag. Men ikke som sådan i at bruge lampeudtag til elektronik, f.eks. et TV og eller skifte lampeudtag selv.
Jeg takker for tilbagemeldingen.

Jeg overser ikke §3, men det kommer jo an på hvordan man tolker simple arbejder. Jeg mener absolut ikke, at det er et arbejde for lægmand at skifte et lampeudtag, da der kan være mange ledninger i et lampeudtag. Et lampeudtag kan være og er ofte samlingspunktet i en installation.

Jeg vil kontakte hr. Peter Serup med henblik på denne korrespondance, da jeg vil have klarlagt hvad visse simple arbejder indebærer.

I forhold til vores diskussion kan du af BEK nr 546 af 30/05/2014 udlede, at du ikke selv må udskifte et lampeudtag.

Og, som det sidste, så er jeg nysgerrig efter hvad du har af profession?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2015 kl. 17:39
Jeg syntes nu loven er ret klar.
Du må nedestående hvis det højst er 250V og der er monteret et HFI/HPFI relæ, og det ikke er i et vådrumsmiljø:
Du må udskifte en afbryder med en ny afbryder.
Du må udskifte en stikkontakt med en ny stikkontakt.
Du må nedtage/opsætte en lampe i et lampeudtag.

Du må altså ikke udskifte en stikkontakt med et lampeudtag, men du må gerne tilslutte TV'et til et lampeudtag, hvis det altså forefindes.

Mvh Jesper
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2015 kl. 17:58
Svaret omfatter ikke om man må udskifte selve lampeudtaget eller ej.
Og det kan jeg godt se at jeg måske må trække mig i, spørg lige min kollega i morgen. Men ovenstående fortæller at man godt må montere andet end lamper i et eksisterende lampe udtag som privat person uden autorisation.

Jeg arbejder som IT konsulent hos en af de største IT leverandører i Danmark. Arbejdet består primært i drift arbejde, men mine nærmeste kollegaer er maskinstue folk, med baggrunde som trikkere. Tidligere har jeg i flere år arbejdet med montering og indkøring af ventilations anlæg.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2015 kl. 18:18
Jeg synes nu også loven er ret klar, og at man netop IKKE må tilslutte et TV i et lampeudtag.

BEK 546 punkt 3 nævner selv opsætning og nedtagning af belysningsarmaturer som noget alle må gøre (med visse begrænsninger). Lov nr. 401 §2, stk. 2 nævner fast tilslutning af elektriske brugsgenstande som værende autorisationskrævende arbejde, og et TV må anses som værende en elektrisk brugsgenstand.

Jeg mener Inspektøren Peter Serup tager fejl, og jeg har netop skrevet til ham omkring dette emne. Man skal huske, at en inspektør hos Sikkerhedsstyrelsen også kan komme til at tage fejl.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2015 kl. 09:34
Nu har jeg så også fået svar fra Peter Serup:

Hej Jesper.

 

Tror vi har misforstået hinanden.

 

Det er korrekt at virksomheder, der erhvervsmæssigt producerer eller servicerer elektriske maskiner og brugsgenstande, må uanset stk. 1 udføre fast tilslutning og frakobling af og service på elektriske maskiner og brugsgenstande. Jf. Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet §2 stk 4.

 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162734


Et tv må gerne tilsluttes et lampeudtag, men rigtig det er ikke alle og enhver der må gøre det.


Hvis du har brug for flere oplysninger, kan du skrive til driftvagt@sik.dk eller ringe til en af vores tilsynsførende på tlf.: 33 73 20 00.


Med venlig hilsen

Peter Serup

Inspektør, el


Hvilket leder os tilbage til det oprindelige. Lægmand må ikke udskifte et lampeudtag, og det er autorisationskrævende arbejde at tilslutte et TV i et lampeudtag (med mindre man hører under §2, stk. 4), hvilket egentlig bare var det jeg ville pointere i mit første indlæg.



Redigeret af SoundWave - 06-Marts-2015 kl. 09:35
Til top
splazz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-September-2009
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér splazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2015 kl. 00:14
Er godt klar over denne tråd er et par måneder gammel, men jeg faldt over den, da jeg selv søger en lavprofils 230v stikprop (som ikke koster 150,- som evo-lines).

Der var jo ikke rigtig andre forslag i denne tråd, så jeg tjekkede ebay.de for evt. billigere evo-line, men jeg fandt nogle andre: http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=schuko+extra+flach som er noget billigere.
Til top
kkandler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 85
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kkandler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2015 kl. 00:16
Hej. Tak for info. Det er lige sådan et kabel jeg mangler (stadigvæk)
Samsung ES7005 46"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu