recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskelle/specs på Panasonics harddiskoptagere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskelle/specs på Panasonics harddiskoptagere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dhbn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Februar-2010
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dhbn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forskelle/specs på Panasonics harddiskoptagere
    Sendt: 05-Marts-2015 kl. 21:43
Hej alle

Jeg har et par ældre analoge harddiskoptagere (en Pioneer, der efterhånden opfører sig så mystisk, at den er ubrugelig, og en Sony, der stadig fungerer på de få analoge kanaler, Yousee har tilbage), og jeg har længe overvejet at opgradere til en digital. Det eneste mærke, jeg kender, som laver digitale harddiskoptagere, der kan brænde optagelserne på DVD/BR, er Panasonic, og jeg kan se, at folk her på forummet er ret begejstrede for deres maskiner. Jeg har læst mig til så mange oplysninger, som jeg kan, men har stadig nogle spørgsmål, som jeg håber, I kloge og erfarne mennesker kan og gider svare på! :-)

Jeg har også forsøgt at skrive til alternate.dk, som også omtales med pæne ord her på forummet, og til computersalg.dk, som jeg selv har gode erfaringer med, men ingen af dem kan/vil svare på noget som helst teknisk. Alternate henviser faktisk til dette forum, mens Computersalg sender et link til Panasonics tyske hjemmeside, selv om jeg fortalte dem, at jeg ikke taler tysk og derfor ikke får noget ud af tyske hjemmesider... Ikke engang forskellene på de forskellige modeller kan de besværes til at forklare. Skuffende og helt klart for dårligt, synes jeg, men det er måske ulempen ved at gå efter de billigste forhandlere! Anyway, her er mine spørgsmål:

Kan I helt generelt fortælle, hvad forskellene er på følgende modeller, og be-/afkræfte mine oplysninger om harddiskstørrelse og antal samtidige optagelser:

DMR-BCT845 (1 TB harddisk, kan lave 2 samtidige optagelser)
DMR-BCT940 (2 TB harddisk, kan lave 3 samtidige optagelser)
DMR-BCT740 og 745 (vistnok begge 500 GB harddisk og 2 samtidige optagelser, men ellers har jeg ikke kunnet finde ud af, hvad forskellen på dem er)

Er de alle 2014-modeller, og har de samme funktionalitet bortset fra antallet af samtidige optagelser og harddiskstørrelse? Har alle fire modeller f.eks. 4K-opskalering, Netflix-funktionalitet, 2 kortlæsere (til programkort fra f.eks. Yousee) og "keyword-optagelse", hvor man kan indtaste bestemte ord, som maskinen så vil søge efter i den elektroniske programguide og så optage programmer, der matcher ordene? Kan man i øvrigt indstille "keyword-optagelsen" til at optage f.eks. 20 minutter efter, at optagelsen er slut ifølge EPG, for ellers risikerer man jo stadig at miste slutningen af sine optagelser?

Er de alle beregnet til det tyske marked? Hvad indebærer det at bruge en "tysk" model i Danmark? Vil de kun fungere med kabel-tv i Danmark, eller kan de også bruges med danske antennesignaler (f.eks. Boxer)? Fungerer de med alle danske kabel-tv-leverandører? Er der andre ting, man skal være opmærksom på ved at bruge "tyske" modeller?

Er det rigtigt forstået, at man kan optage til harddisken i fuld HD-kvalitet (hvis den pågældende tv-kanal sender i fuld HD, naturligvis), redigere optagelsen og f.eks. fjerne reklamer og til sidst brænde den reklamefri optagelse, stadig i HD-kvalitet, til en Blu-Ray? Og hvis en optagelse er lidt for stor til en Blu-Ray, kan man reducere kvaliteten/øge komprimeringen i flere trin (men bevare HD-opløsningen), så optagelsen alligevel kan være på Blu-Ray'en? Kan man brænde til en Blu-ray ad flere omgange, så man f.eks. kan have 2-3-film på hver skive, som brændes på forskellige tidspunkter?

Kan man tilslutte en ekstern harddisk via USB og optage til/flytte optagelser til den? Bliver en sådan ekstern harddisk krypteret, så den kun kan afspilles via samme harddiskoptager?

Maskinerne har jo en del netværksfunktioner, som jeg ikke har undersøgt i detaljer, men er der nogen, der ved, om man kan bruge disse harddiskoptagere på samme måde som de smarte Boxee-bokse, der desværre ikke produceres mere - altså så harddiskoptageren kan afspille filer, man deler på sit trådløse netværk fra netværksharddiske?

Jeg er godt klar over, det er en ordentlig bunke spørgsmål, men I kan jo nøjes med at svare på det, I ved mest om, eller selv synes, er mest spændende! :-) På forhånd mange tak for hjælpen.

Hilsen
Dennis
Til top
poul-r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér poul-r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2015 kl. 10:47
Dem der ender på 5 er sølvfarvet

Dem der ender på 0 er sorte
Til top
dhbn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Februar-2010
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dhbn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2015 kl. 19:51
Hej Poul
Vil det sige, at forskellen på de to modeller med modelnummer 740 og 745 kun er farven?? Haha, de er da en lidt spøjs måde at bruge modelnumre på, synes jeg! Men tak for info!
Hilsen
Dennis
Til top
poul-r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér poul-r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2015 kl. 09:35
Ja det er helt rigtigt.
Det er ikke alle modeller der føres i begge varianter.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2015 kl. 20:08
Ingen af recorderne kan bruges til luftbåren modtagelse herhjemme, da vi (størstedels) er gået over til DVB-T2. Det er endnu ikke sket i Tyskland, og det vides heller ikke om signalet i så fald vil være kompatibelt med det der bruges herhjemme.

Bruges recorderne derimod på kabelnettet (altså DVB-C), så virker de upåklageligt.

Der kan tilsluttes op til 6 USB harddiske til en enkelt recorder og optagelserne er ikke blot krypterede, men findes netop også kun ét sted. Det vil sige, at du ikke kan kopiere til/fra ekstern disk, men kun flytte. Og du kan kun bruge disken med netop den recorder den er registreret til. Tilslutter du den til en anden Panasonic recorder, selv hvis det er samme model, så spørges du om du vil slette indholdet.

Jeg har ikke prøvet, om min recorder kan bruges som DLNA client, men den kan bruges som DLNA server. Synes dog ikke, at det virker helt så godt som det kunne.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
dhbn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Februar-2010
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dhbn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2015 kl. 21:46
Hej Azrael

Ok, så man "binder" sig altså til kabel-tv med disse maskiner (i Danmark) - det er godt at vide.

Jeg tænkte nok, at eksterne harddiske bliver krypteret, for det gør de jo normalt - men det er underligt, at Panasonic gør det, når man nu frit kan brænde ud på BR i fuld HD-kvalitet (som jeg formoder, at man kan), for så kan man jo alligevel godt "distribuere" optagelserne, hvilket krypteringen af eksterne harddiske ellers skulle forhindre. Det virker lidt selvmodsigende, synes jeg. Men igen: godt at vide.

Hvis en optagelse er flyttet til en ekstern harddisk, er den så stadig lige så tilgængelig for afspilning, redigering og brænding til BR, som hvis den var på den interne harddisk? Ved du, om Panasonic'en er kompatibel med USB3?

Har du nogen erfaringer med at redigere optagelser på harddisken (fjerne reklamer, f.eks.) og brænde dem ud på BR? Er det forholdsvis let og ligetil, og får man en "perfekt" kopi i HD på Blu-Ray'en, når optagelsen er brændt?

Tak for dine svar!
Hilsen
Dennis
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2015 kl. 07:39
Undskyld det sene svar.

Ja, BCT-modellerne er kun til DVB-C. Du kan bruge BST-modellerne til satellit (DVB-S/S2), men så ikke til hverken kabel- eller luftbåret tv.

Og ja, det er lidt idiotisk hvordan optagelser håndteres på eksterne harddiske når man nu kan brænde ud på både BD og DVD. Jeg har købt en stak BD-RE, som vi bruger derhjemme for at dele optagelser. Uden kopibeskyttelse går det dog heller ikke der. Når/hvis du kopierer optagelser ind på en anden recorder igen, så skal den lige scanne disken for en evt. "no copy" kode. Det lægger lige et par minutter til processen.

En optagelse som er flyttet til en ekstern disk kan håndteres på samme måde som hvis den lå på den interne disk. Jeg ville dog nok flytte den tilbage til den interne disk for en sikkerheds skyld. De recordere jeg har (2x BCT820 og 1x BCT835) understøtter kun USB2, men du kan selvfølgelig sætte en USB3 disk til, da de jo er bagudkompatible. Jeg har haft meget held med WD Elements Portable, men undgå at bruge større disks end 1 TB hvis du ikke anvender en med ekstern strømforsyning. Der er kun så og så meget strøm som leveres fra et USB2 stik og anvendelse af et splitterstik kan *ikke* anbefales.

Jeg redigerer optagelser på recorderens harddisk vitterligt dagligt. Det går fint, omend ikke så hurtigt som på min gamle Sony/Pioneer analog recorder. Redigerede optagelser har en lidt spøjs effekt. De bliver i virkeligheden ikke klippet 100% præcise. Der er altid en lille rest før og efter en pause, men afspilleren cacherer dette og jeg *mener* at brændte optagelser slet ingen rester har mere, men du skal ikke hænge mig op på det sidste. Effekten er dog synlig, hvis man ser en optagelse via DLNA. Dette ville for øvrigt være endnu en måde at hive optagelser ud fra recorderen på. Så kan du klippe dem på pc'en, men den eneste måde at få dem ind på recorderen igen ville være at brænde dem på en BD og så kopiere dem ind.

Håber, at det hjælper.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
dhbn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Februar-2010
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dhbn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2015 kl. 18:54
Hej Azrael

Du skal bestemt ikke undskylde, at du gider hjælpe ved at svare på mine spørgsmål! :-)

Hvad mener du, når du siger, at "Uden kopibeskyttelse går det dog heller ikke der" i forbindelse med at brænde optagelser? Bliver brændte skiver kopibeskyttet? Eller mener du bare, at det tager ekstra tid, hvis man vil overføre en optagelse fra en skive til en anden harddiskoptager?

Og hvad mener du med, at man kan trække optagelser ud af harddiskoptageren via DLNA? Jeg troede kun, man kunne afspille på den måde, men ikke gemme/kopiere filen fra harddiskoptager til f.eks. pc? Jeg havde lige præcis håbet, at man kan kopiere optagelser til sin pc, mest for at kunne gemme dem på netværksharddisk og se dem via min Boxee-boks, men jeg havde regnet med at brænde en BD på harddiskoptageren og så rippe den på pc'en. Jeg skulle så først finde et program, der kan rippe fra BD til pc, men måske er din metode med overførsel via netværket bedre? Kender du evt. et godt program til at rippe fra BD og redigere de filer, man får ud af det?

På forhånd tak for svarene - og det haster ikke! :-)

Hilsen
Dennis
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2015 kl. 19:50
Når du kopierer fra en disc, så checker recorderen først, om indholdet er kopibeskyttet. Dette kan tage nogle minutter, alt efter hvor lang optagelsen er. Men nej, hvis den originale optagelse ikke er kopibeskyttet, så bliver den det heller ikke, når du kopierer den ud på en disc, eller fra en disc ind på recorderen igen.

Med at trække optagelser ud via DLNA mener jeg, at man åbenbart med VLC kan tilgå recorderen og "streame" optagelser, som VLC så hjælper med at gemme. Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har haft så meget held med dette, men det skyldes muligvis at jeg tilgår recorderen via WiFi.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2015 kl. 22:31
VLC kan i princippet finde og downloade indhold via DLNA fra Panasonic recorderen, men det har ikke fungeret ordentligt siden version 2.0.8 eller deromkring, men der findes alternativer.

Har man Windows 8 eller nyere kan man direkte se Panasonic recorderen og andre DLNA/UPnP enheder i Explorer og kopiere direkte.

Har man Windows 7 kan man bruge Windows Media Player til at undersøge indholdet på Panasonic recorderen og andre DLNA/UPnP enheder, og så kan man finde den relevante optagelses URL (http adresse) som en Egenskab/Property på optagelsen, kopiere URL'en, og bruge en browser til at downloade optagelsen som en fil.

EDIT:
Her er link til min tidligere beskrivelse af, hvordan mak kan gøre:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138100&PID=1390946&title=overfre-til-pc#1390946



Redigeret af DrageMester - 11-Marts-2015 kl. 22:37
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
dhbn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Februar-2010
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dhbn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2015 kl. 22:23
Tak til jer begge for svarene. DrageMester, de informationer du linker til, er guld værd - både med at kopiere filerne fra harddiskoptageren og med at konvertere dem. Det vil jeg prøve. Mange tak! :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu