recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 240 volt i Danmark?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

240 volt i Danmark?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Doo Wop Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Doo Wop Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 11:16
Elmand:
Nu har jeg blandt andet en spolebåndoptager, Revox B 77, MK II, som kan sættes til fx 220V eller 240V (men ikke til 230V). Hvad synes du er det mest korrekte at sætte V til med de to valg?
Vil et strømfilter/netstøjfilter/strømrenser (eller hvad det nu kaldes) give 230V? Jeg tænker her på fx Xindak, Nordost Thor eller andre tilsvarende?
Doo Wop
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Doo Wop Doo Wop skrev:

Hvad synes du er det mest korrekte at sætte V til med de to valg?


240 Volt

Oprindeligt skrevet af Doo Wop Doo Wop skrev:


Vil et strømfilter/netstøjfilter/strømrenser (eller hvad det nu kaldes) give 230V? Jeg tænker her på fx Xindak, Nordost Thor eller andre tilsvarende?


Lige meget, du sætter den til 240 volt og så virker den i 100 år. 220 volt vil begrænse levetiden til 50 år....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Doo Wop Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Doo Wop Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 12:29
KlausDM: Super. Tak for svar. Så bliver den på 240 volt.
Doo Wop
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Doo Wop Doo Wop skrev:

Hvad synes du er det mest korrekte at sætte V til med de to valg?


240 Volt

Oprindeligt skrevet af Doo Wop Doo Wop skrev:


Vil et strømfilter/netstøjfilter/strømrenser (eller hvad det nu kaldes) give 230V? Jeg tænker her på fx Xindak, Nordost Thor eller andre tilsvarende?


Lige meget, du sætter den til 240 volt og så virker den i 100 år. 220 volt vil begrænse levetiden til 50 år....


Klaus

Det er vel rimelig vigtigt, da apparatet, (spolebåndoptager/whatever) er tæt på de 50 år i dag LOL

Bortset fra det, så var jeg egentlig af den opfattelse, at den højere spænding nedsatte levetiden, specielt når vi er i noget mere elektronisk.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 14:57
Den høje spænding kan nedsætte levetiden, derfor sætter man den 240 volt, så den internt arbejder med en lidt lavere spænding, når man har 230 volt i stikkontakten.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2015 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den høje spænding kan nedsætte levetiden, derfor sætter man den 240 volt, så den internt arbejder med en lidt lavere spænding, når man har 230 volt i stikkontakten.

Klaus

Hm.. I såfald skal den ud fra det argument altid sættes til det højeste Wink
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2015 kl. 16:17
Ved noget udstyr kunne man måske vinde noget ved sætte spændingen til 220V på ens udstyr og så ved stikkontakt have spændinger mellem 230 til 240V.

  Hvilken fordel dette skulle få er jeg ikke den rigtige til vurdere, men jeg tænker nu også på noget Rør teknologisk og Radiomodtagelse fra Langtbortistan  Big smile  og rækkevidde af diverse udsendelser.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
BJEPSEN.COM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2011
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BJEPSEN.COM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2015 kl. 10:59
Hi  

lige for en sikkerheds skyld forhøre mig

jeg har lige købt en mobil aircon på amazone fra england men havde glem de har et andet stik

mit spørgsmål  kan jeg ikke bare klippe stikket af og sætte et dansk stik på
inden jeg ødelægger noget

kan se at de skriver lidt om stikket 
Fuse 13 amp
Green and Yellow = Earth
Blue (Neutral)
Brown (Live)

undskylder billedet ligger ned




BeoVision 12-65 NG, BeoSystem 4, BL-11, BL-6000, BL-4, ATV-4, Synology DS216-Play, Panasonic DMR-BCT84, WAOO 4K TV-Boks
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2015 kl. 11:24
Sæt du bare et dansk stik på...

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
BJEPSEN.COM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2011
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BJEPSEN.COM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2015 kl. 11:32
Jeg takker Klaus 

Brian


Redigeret af BJEPSEN.COM - 17-Juli-2015 kl. 12:07
BeoVision 12-65 NG, BeoSystem 4, BL-11, BL-6000, BL-4, ATV-4, Synology DS216-Play, Panasonic DMR-BCT84, WAOO 4K TV-Boks
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2015 kl. 13:16

Det har været oppe før, og man går i koma over det hvergang.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu