recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af højttaler kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af højttaler kabel

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
usse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér usse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 15:48
Det er rigtig nok at VDH kulfiberkablerne er følsomme overfor støj, det var dog et problem ved de første versioner af f.eks. First Ulitmate kablet.. Trumle, har du egentlig prøvet/hørt kablet ?

Vi kan sagtens finde et tidspunkt at teste kabler på... Jeg er klar.. Smile
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af usse usse skrev:

Det er rigtig nok at VDH kulfiberkablerne er følsomme overfor støj, det var dog et problem ved de første versioner af f.eks. First Ulitmate kablet.. Trumle, har du egentlig prøvet/hørt kablet ?

Vi kan sagtens finde et tidspunkt at teste kabler på... Jeg er klar.. Smile

 
Nej jeg har ikke hørt kablet. Det interesserer mig lige så lidt som tarotkort og stjernetegn. Det er spild af tid som jeg allerede har forklaret.
Jeg talte om version af det pågældende kabel. Det er muligt at version 1 var endnu værre, men både HFK og VDH påpeger direkte problemet med brum i forbindelse med brug af dette kabel. Med god grund i øvrigt. Det er absurd i betragtning af at man bare kunne have brugt kobber som er langt billigere og som rent faktisk virker efter hensigten hvis man ved havd man laver. VDH ser dog ud til at være mere interesserede i at markedsføre BS og eksotiske materialer.


Redigeret af Trumle - 25-Marts-2015 kl. 15:56
Til top
usse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér usse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 15:58
Helt iorden du har den påstand... men lad dig ikke udtale om et kabel du ikke har hørt..! 

Lille video fra manden bag VDH: https://www.youtube.com/watch?v=THjfUhluUY8

Smile
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af usse usse skrev:

Helt iorden du har den påstand... men lad dig ikke udtale om et kabel du ikke har hørt..! 

Lille video fra manden bag VDH: https://www.youtube.com/watch?v=THjfUhluUY8

Smile

 
Jeg synes bare du skal tage den test med Klaus. Der kommer intet ud af lyttetest der ikke er udført blindt, andet end at man kommer til at høre er din egen bias.
Som sagt er det med at lytte selv ikke andet end et påskud for at lade kunderne vildlede sig selv, fordi de ikke er klar over problemstillingen omkring placebo.
 
EDIT: Lad mig lige slå fast at det ikke er påståelighed fra min side. Al evidens peger på at forskellene mellem forskellige højttalerkabler er så små at de er mindre end hvad folk kan detektere i kontrollerede forsøg. Derfor er det ikke påståeligt at sige at forskellene er så små at man ikke kan høre dem uden at have kontrolleret det ved at høre alle kabler. - Det påståelige er at påstå at man kan høre forskel, selvom man ikke vil vise det uden at kigge -.

Realiteten er at det er de troende der har bevisbyrden. Det er jer der på den ene side bliver ved og ved med sige at i kan høre forskelle der burde være umuligt, og på den anden side systematisk undlader at kunne vise det i kontrollerede forsøg.
Det er sådan set ikke anderledes end hvis der var en kult af supersprintere ovre på motion-online der blev ved med at påstå at de kan løbe 100m på mindre end 7s, og som samtidig blev ved med et finde på undskyldninger for hvorfor de ikke lige kan komme og vise det, eller hvorfor de ikke kan når nogen kigger. Før eller siden holder man altså op med at tro på dem.

At det pågældende signalkabel fra VDH er noget skrammel har du delvist selv indrømmet og både HFK og VDH skriver det selv halvt om halvt på deres hjemmesider. Om jeg begriber at du forsvarer dem når du nu selv godt ved at der er noget om det og når det jo egentlig er helt utroligt at en virksomhed der har lavet signalkabler i årtier lige pludselig ikke kan finde ud af at lave noget som kan fås som fejlfri off the shelf varer til næsten ingen penge.

Tjener du selv penge ved at sælge kabler?


Redigeret af Trumle - 25-Marts-2015 kl. 17:25
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 16:28
Jeg syntes ikke at i er fair overfor usse. Hvis han vitterligt kan høre forskel og bevise det i en kontrolleret blindtest, så er vi alle stødt til grus i denne debat!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg syntes ikke at i er fair overfor usse. Hvis han vitterligt kan høre forskel og bevise det i en kontrolleret blindtest, så er vi alle stødt til grus i denne debat!

Klaus

 
Hvis det er uklart, så vil jeg gerne præcisere  at det er det jeg opfordrer til. Det er fint du tilbyder muligheden Thumbs Up
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af usse usse skrev:

Vi kan sagtens finde et tidspunkt at teste kabler på... Jeg er klar.. Smile
Det vil jeg da gerne med til hvis det er muligt. Bliver det i denne weekend ?

PM sendt.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Jegergrim Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2015
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jegergrim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 19:58
The McGurk Effect
Nu ved jeg ikke hvor relevant det her er, men jeg fandt det personligt MEGET interessant; at visuelle faktorer ændrer den lyd hjernen registrerer - i dette tilfælde er det lyden af "ba" og "va".

Grunden til at jeg nævnte det var, fordi da var nogle i en anden tråd jeg læste der diskuterede high-end kabler (godt udseende) i et medium dyrt setup (effekten er vidst relevant på alt visuelt der har indflydelse).



Redigeret af Jegergrim - 25-Marts-2015 kl. 19:59
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 07:40
Ligesom når man lytter på små højttalere, har man også større tendens til og blive imponeret (Min erfaring). Så Ja det visuelle har noget og sige.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 09:27
Kan anbefale at læse denne artikel. 
Den giver måske ikke det rigtige svar. Kort summeret op så er et lidt tykkere kabel bedre. Og der KAN høres forskel på ringeste og bedste. Men om denne forskel er for det bedre er jo en subjektiv vurdering. :)

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 10:03
Det han har målt, og fundet en relevant forskel på, er et 20 fod (6 meter) langt 12 gauge ( 3,3 mm2 ) mod et 6m langt 24 gauge( 0,2 mm2 !! ) RCA signal kabel brugt som højttalerkabel. Selvfølgelig kan man på den måde konstruere en "test" der viser at der er forskel i en størrelsesorden der kan høres med ørene, men det er da påfaldende at taktikken er at benytte et kabel som er designet til at overføre signaler og ikke effekt og som i bund og grund er helt og aldeles uegnet til formålet.


Redigeret af Trumle - 26-Marts-2015 kl. 10:04
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det han har målt, og fundet en relevant forskel på, er et 20 fod (6 meter) langt 12 gauge ( 3,3 mm2 ) mod et 6m langt 24 gauge( 0,2 mm2 !! ) RCA signal kabel brugt som højttalerkabel. Selvfølgelig kan man på den måde konstruere en "test" der viser at der er forskel i en størrelsesorden der kan høres med ørene, men det er da påfaldende at taktikken er at benytte et kabel som er designet til at overføre signaler og ikke effekt og som i bund og grund er helt og aldeles uegnet til formålet.

"This is a fairly extreme example. While there might be a few exotic high-resistance speaker cables out there, almost all speaker cable of at least 14 ga or so has low-enough resistance that any sonic anomalies it introduces should be at least minimal, and probably inaudible. "

Og

"
So what's the lesson to take away from this? Mainly, don't use skinny cables in any system where you care about the sound quality."

det er også værd at bemærke at han lavet en follow up test som der er linket til i starten af artiklen.
"
Read the follow-up to this article here."

I den står der som det første:
"

For that test, I used mostly extreme examples: for example, a 24-gauge cable versus a 12-gauge cable. A lot of readers wondered what kind of difference I’d measure if I compared a generic

 

12-gauge cable to a high-end speaker cable. I wondered, too."

Kender mange der bruger et strømkabel som højttaler kabel fordi det er billigt og tykt. Hvilket, hvis man skal tro denne artikel, ikke er en helt dårlig ide.


Og så er et RCA kabel ikke helt og aldeles uegnet tilformålet. Det kommer jo an på hvor meget effekt du sender ud gennem kablet. Sender du for meget vil kablet smelte og så er det ikke egnet :-)

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu