recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet i bilradio?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internet i bilradio?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 12:15
Der findes 100 forskellige android radioer på ebay/miniinthebox.com/pumpkinauto.com med både wifi og 3G til simkort, både i originalt design til en del forskellige bilmærker og meget universelt 1 og 2 din. De er billige og du kan få alle tænkelige apps på.
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
Puma Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Puma Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 01:11
Hejsa

Inden denne tråd i mudderkastning tror jeg den standard / norm som henvises til noget som populært i branchen kaldes en "ISO standard" uden at det er en sådan som den enkelte bilproducent skal opfylde som lovkrav som det er tilfældet med andre ISO standarder

Denne såkaldte ISO standard består tilslutningen af 2 lige store 8 polet stik det ene er til strømkablerne og det andet er til højtaler tilslutning man kan læse mere om dette inde på carsound' s hjemmeside, herunder hvordan man kan tilpasse et ikke ISO tilslutning til et ISO system....God arbejdslyst 😄😄😄
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 01:45
Det var netop disse to 8-polede klodser, som Hyundai burde have loddet sammen med bilens elektronik, i stedet for at lodde et Pioneer-stik direkte på.

Nu er jeg nødt til enten at betale for at få dette juks loddet til ISO-standard, beholde den oprindelige radio, eller finde en ny radio der har lige netop det Pioneer-stik bagpå.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 16:08
Enig og tak Puma. Du har ret i normen, som jeg også efterfølgende fandt, men tabte lidt af energien efter angrebet.

Personligt og uden at søge dybere i, hvorvidt normen er anvendelig til juridisk at få ret, ville jeg, Thomas, skrive en mail til forhandleren og høfligt, men også sagligt, anføre, at da der er tale om en fejl udførelse, som der straks gøres opmærksom, da fejlen opdages, påhviler det forhandleren at udbedre fejlen uden regning.
Så er det jo lige om du gider det, Thomas.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 16:35
Bent.

Det hjælper ikke en fis, at skrive til forhandleren! Som Puma skriver, så er der en standard for stik (og der findes 1000 forskellige adaptere, til diverse radioer og biler), men der findes ikke nogen standard for stik. Alt forhandleren har gjort, er at montere en autoradio. Ingen steder står der noget om, hvordan denne skal monteres/tilsluttes.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Personligt og uden at søge dybere i, hvorvidt normen er anvendelig til juridisk at få ret, ville jeg, Thomas, skrive en mail til forhandleren og høfligt, men også sagligt, anføre, at da der er tale om en fejl udførelse, som der straks gøres opmærksom, da fejlen opdages, påhviler det forhandleren at udbedre fejlen uden regning.


Hvad er det for en fejl der skal udbedres?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 22:47
For mig handler det ikke om at få juridisk ret, jeg ærgrer mig bare over, at jeg ikke vidste det om radiotilslutningen.

Men jeg skal alligevel have bilen til værkstedet ifm. at bilens centrallås skal kunne fjernbetjenes, så kan jeg jo bede dem kigge på det andet, når de alligevel roder med elektronikken.

Hvis jeg tør...
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 11:44
Nå, det ser ud til at jeg må æde mine ord i mig igen, for jeg var lige ude hos forhandleren i dag, og det viser sig at der skam sidder ISO-stik og disse 8-polede klodser.

Problemet lå i at jeg ikke vidste at man bare kunne trække lidt kraftigere i ledningsbundtet til radioen og Vupti! så var der det hele. Jeg var bare bange for at ødelægge noget, så jeg turde ikke bare hive i ledningerne.

So far so good.

Da jeg så kom hjem satte jeg den nye radios stikforbindelser til, og skulle bare lige slide radioen på plads i den gamle Pioneer's holder, men ak, radioen skal skam bruge sin egen medfølgende holder, da den kun er ca. halvt så dyb grundet manglende CD-drev.
Problemet er bare at den gamle holder sidder med 10 skruer, hvoraf de 8 kræver en form for vinkelskruetrækker, så indtil videre bliver den gamle Pioneer-radio siddende og den nye bliver lagt på hylden hvor den kan samle støv, indtil jeg smider den på genbrugspladsen om et par år.

Snip, snap, snude, så er den historie ude...
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:


Nå, så kom radioen og alt så fint ud, indtil det viste sig at multistikket bag på min hidtidige Pioneer DEH-1920R (som var monteret fra ny) er spejlvendt ift. multistikket bag på den nye MVH-X370BT.
Desuden har Hyundai-importøren lavet noget fusk inde bag ved, så jeg ikke umiddelbart kan koble det medfølgende multistik til bilens ISO-stik uden at skulle skille det hele ad og lodde nye forbindelser.

Så det var godt, at den nye autoradio kun kostede 747 kr. med fragt.

Men så lærte jeg det: Aldrig en Hyundai igen!


-------------------
Thomas.

Lyder da rigtigt godt med det i dag skrevne.

Så må det vel være tiden til status

Hvad har du så lært af din reaktion?
1. Aldrig mere Hyundai og sammenhængen med din radio?
2. Hyundai-importørens fusk?
3. Din vrede?
4. Lægge problemet ud på recordere.dk uden først at snakke med sælger?


Og det nye problem. Har forhandleren også en løsning på det?

Redigeret af bentpetersson - 07-April-2015 kl. 14:55
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 14:58
Bent.

Jeg synes at du skal gemme dine psykoanalyser, til dine "klienter"!

M.v.h.
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 11:36
Sidste nyt:

Jeg var ude hos Hyundai i dag, da en anden nyindkøbt Pioneer-radio heller ikke kunne gå i brønden.

Derude var meldingen klar: Holderen i "radio-brønden" kan slet ikke pilles ud, i stedet skal man omvikle radioen med 4-6 gange isolérbånd helt fremme ved fronten, og så presse radioen ind på plads.

"Det har vi altid gjort hos Hyundai", var kommentaren fra værkføreren, der dog gav mig ret i at det var noget fusk fra Hyundais side.
(Og nu jeg tænker over det, så var det faktisk lige præcist, hvad den daværende værkfører gjorde, da han satte en Sony-radio i den Hyundai Getz, jeg købte som ny i '04.)

Så selv om der ikke var fusk med ledingerne, så var der alligevel noget om snakken.

Nyere Hyundaier har vist for det meste integrerede head units, så det går nok an at give Hyundai en chance mere om ca. 2 år om alt går vel.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 13:33
For at svare på det oprindelige spørgsmål så gør jeg selv følgende:
Vi har en Toyota Auris T2+ fra 2014 og den har en KANON god radio med BT, Navigation og alt muligt gøgl. dog ikke internet. 
Men Det har vores telefon jo. Så vi forbinder vores telefon via BT og så starter vi podcast, lydbøger, netradio. spodify eller hvad vi har lyst til på telefonen som spiller lyden ud gennem radioen. Hvis nogle ringer så muter den selv og man kan tage opkaldet. Denne funktionalitet har mange morderne radioer og syntes det virker ganske fint :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu