recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fade in/out lys
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fade in/out lys

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fade in/out lys
    Sendt: 31-Marts-2015 kl. 08:56
Er der nogen der ved om det er muligt at købe en boks, der kan sættes imellem en stikkontakt og en lampe, som vil give "fade in" og "fade out" lys når man tænder og slukker?

Det skal sættes i forbindelse med halogen spots. Jeg har prøvet google men har ikke kunne finde det jeg søger

på forhånd tak
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 10:24
Hvis du er frisk på selv at skrue noget sammen kunne dette være en mulighed:

http://elektronik-lavpris.dk/p47908/K8028_BYGGES%C3%86T:_Multifunktions_lysd230;mper/?




Redigeret af opzouten - 31-Marts-2015 kl. 10:24
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 10:36
http://www.velleman.eu/products/view/?id=347103 - ifølge manualen ser det ud som om den kan lave slow on/off med delays fra 5 sekunder til 2 timer.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

http://www.velleman.eu/products/view/?id=347103 - ifølge manualen ser det ud som om den kan lave slow on/off med delays fra 5 sekunder til 2 timer.


"Removed from our assortment"

M.v.h.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det skal sættes i forbindelse med halogen spots. 
Det er vel til lavvolt spots, så hvilken type transformer? 
Elektroniske transformere er typisk vanskelige at styre på den måde.

Mvh. JørgenT
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 11:20
Det er GUI10 spots, som pt sidder direkte på ledningsnettet uden transformer.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det er GUI10 spots, som pt sidder direkte på ledningsnettet uden transformer.
Så skulle det ikke være et problem med almindelig lysdæmper, men kan heller ikke lige finde færdig løsning med fade in/out. Ouch
Men hav også i tankerne at halogen udgår på et tidspunkt, kan ikke huske det præcist hvornår.

Mvh. JørgenT
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

kan heller ikke lige finde færdig løsning med fade in/out. Ouch

Præcist - det er mit problem. Jeg kunne godt sætte en manuel dæmper i stikkontakt gruppen, men det er ikke det jeg vil have.
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 14:58
I princip kan LK's ihc wireless dæmpere gøre det. Men udfordringen er, at man kun kan indstille tænd/sluk-dæmpehastighed, når den er linket til en ihc-controller. Ved ikke, om man kan indstille parametren og så fjerne link til controlleren, uden at indstillingen smutter.

Edit: Jeg har en "mobil stikkontakt dimmer" liggende, og kan evt. prøve det af i aften. Indstillingsmulighederne er disse:




Redigeret af huntiedk - 31-Marts-2015 kl. 15:26
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 22:01
Det er så hermed verificeret.


Jeg linkede produkterne til min IHC-controller, og kunne derefter indstille dimmeren til rampetid på 6s. Efterfølgende unlinkede jeg produkterne. Ved betjening på dæmperen var tænd/sluk-tiden nu 6s. Efterfølgende lavede jeg et direkte link mellem batteritrykket og dimmeren (stadig uden om controlleren), og ved tryk på batteritrykket tændes/slukkes ligeledes med den valgte rampetid.

Og ja, det hele fungerede også med min IHC-controller slukket.

Der er forskellige dæmpermodeller (den "løse" her brugte, en der erstatter en afbryder, en der monteres i rund dåse som lampeudtag, og vist også en, som kan bruges til indbygning); jeg vil forvente, at det fungerer med alle sammen.

Du er velkommen til at få programmeret et sæt her hos mig, hvis du skulle vælge denne løsning (og ikke lige har en IHC-controller tilgængelig).

EDIT: Man skal lige ha' med i regnestykket, at dæmperne kan håndtere max 250w. Så har du mere lys, skal man evt. bruge flere dæmpere og så linke dem sammen med samme betjeningstryk.


Redigeret af huntiedk - 31-Marts-2015 kl. 22:03
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 08:31
Hej Huntie og tak fordi du gjorde forsøget. Det ser lidt mere kompleks ud end en boks imellem stikkontakt og lamper og jeg har lidt svært ved at se hvordan det vil passe ind hos mig - hvad skal der indkøbes?

Jeg har 4x25w halogen spots så det burde ikke være noget problem.

Den multidæmper kunne også være en mulighed


Redigeret af Berdel - 01-April-2015 kl. 08:46
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 09:31
Berdel > du kan købe et IHC Wireless Dimmer lampeudtag. Og få en elektriker til at montere det efter evt huntiedk evt har konfigureret den. Nemmere bliver det vidst ikke. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu