recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fade in/out lys
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fade in/out lys

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 09:45
Det er sgu nok mig der ikke forstår det så Smile

Jeg skal ikke ha noget trådløst ind over - bare mulighed for at trykke på min stikkontakt i væggen til mine spots, så de fader ind når jeg tænder og ud når jeg slukker. 

Det er bare en effekt til at give mere "bio stemning" og koster det mere end en plov, så begynder det at blive uinteressant
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 09:53
Når du slukker på kontakten på væggen, kan du ikke få noget til at "fade ud". Når du slukker er det slut med strøm og lamperne slukker med det samme.
Vil du have "fade ud", kræver det noget elektronik der "skruer ned" for lyset.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:00

Nej du skal jo have et wireless batteri kontakt til at styre dimmeren (lampeudtaget).

 
Så længe den bliver konfigureret fra en controller først.


Redigeret af fiskerendk - 01-April-2015 kl. 10:03
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Når du slukker på kontakten på væggen, kan du ikke få noget til at "fade ud". Når du slukker er det slut med strøm og lamperne slukker med det samme.
Vil du have "fade ud", kræver det noget elektronik der "skruer ned" for lyset.

Klaus

Det giver god mening.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej du skal jo have et wireless batteri kontakt til at styre dimmeren (lampeudtaget).


Det var det jeg frygtede. Så bliver det en løsning til minimum 1500kr + evt installation hvilket er noget mere end jeg havde forestillet mig.


Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej du skal jo have et wireless batteri kontakt til at styre dimmeren (lampeudtaget).


Det var det jeg frygtede. Så bliver det en løsning til minimum 1500kr + evt installation hvilket er noget mere end jeg havde forestillet mig.
 

Den nederste hvor du skifter din kontakt ud med ovenstående dimmer. Koster dig 734kr. Og du må gerne selv montere den da det er en kontakt. Som sagt den skal konfigures med en controller først som huntiedk fortalte igår.


Redigeret af fiskerendk - 01-April-2015 kl. 10:06
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:09
Jeg skal lige være helt sikker: Sidder dine spots bare i en alm. stikkontakt? I givet fald er eneste direkte løsning med IHC at sætte stikket i den viste mobile dimmer, og så dimmeren i stikkontakten. Det er ikke så elegant, men vil virke fint. Så skal der tændes og slukkes på dimmeren, ikke på stikkontakten bagved.

Den trådløse funktion ville kunne gøre, at du kan gemme den lidt kluntede dæmper lidt væk, og så bare betjene fra det trådløse tryk. (Det viste er et vægtryk, men de har også en stav-fjernbetjening og en minifjernbetjening som passer i en nøglering, alt efter lyst og økonomi). Hvis man vælger et tryk med mere end to knapper, kan man endda bruge "scenarie"-opsætning, så du fx. har 0, 50 og 100% lys på tre knapper - mulighederne er mange. Men det er selvfølgelig "icing on the cake" ift. det du efterlyser Wink

Og ja, det er ikke billigt... Det har grej fra LK/Schneider til det danske marked desværre aldrig været...
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:10
Ok, jeg forstod det som om jeg både skal ha en ny stikkontakt og et lampeudtag.

dvs det eneste jeg behøver at skifte er kontakten?

Edit

Jeg har selv trukket ledninger til spots i loftet fra et almindeligt lampeudtag. Så kæden ser således ud:


Stikkontakt --> Lampeudtag - |------------->Spot
|------------->Spot
|------------->Spot
|------------->Spot

Ønskede scenarie:

Stikkontakt --> Lampeudtag -- "Fader boks"-- |------------->Spot
|------------->Spot
|------------->Spot
|------------->Spot

eller

Stikkontakt/auto fade ind/ud --> Lampeudtag - |------------->Spot
|------------->Spot
|------------->Spot
|------------->Spot


Redigeret af Berdel - 01-April-2015 kl. 10:17
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:14
Som nævnt: Er det en stikkontakt, som lamperne er sluttet til? Eller er der en afbryder ved dør, og et lampeudtag ved loft?

Edit: Du fik lige trykket send før mig, læser lige...


Redigeret af huntiedk - 01-April-2015 kl. 10:17
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:19
Når du skriver stikkontakt, mener du så i virkeligheden afbryder? Eller er det rent faktisk en stikkontakt, hvor lamperne er tilsluttet med et løst stik?
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:19
Ok med ovenstående løsning har du to muligheder:
 
Skifte din vægkontakt/afbryder med en IHC Wireless UNI Dimmer (se billede ovenfor link)
eller:
 
Eller få skiftet dit lampeudtag til en IHC Wireless dimmer lampeudtag og sæt et batteri tryk op til denne. Evt en nøglering, fjernbetjening eller whatever.
 
begge ting skal konfigures med en controller.
Så i dit tilfælde ville jeg klart vælge nr. 1 og blot skifte din afbryder. Det er billigt og må gøres selv.


Redigeret af fiskerendk - 01-April-2015 kl. 10:20
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 10:23
Beklager de dårlige forklaringer - jeg er ude på dybt vand her

Det er en afbryder
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu