recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - mini PC med mange krav
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

mini PC med mange krav

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Peter RS Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-April-2015
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter RS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: mini PC med mange krav
    Sendt: 19-April-2015 kl. 13:19
Hej Recordere - første post her (har luret i et stykke tid)

Jeg er på markedet efter en mini PC.

Den skal bruges til afspilning af hele mit video behov (med undtagelse af Blu-Ray og DVD-skiver).
Mit hjemmebio-setup består bla. af en 1080P projektor, analog stereoforstærker og en Blu-Ray afspiller. Musikken klares af Sonos og LP.

Jeg forestiller mig at jeg skifter til en 4K projektor når disse engang er kommet ned i pris (10.000kr), så det ville da være praktisk hvis den kunne trække 4K, men hvis prisen bliver grotesk høj pga. dette krav, giver det ikke megen mening. Så vil jeg hellere bare skifte til en ny mini PC til den tid.
Meget gerne lydløs, men meget lydsvag kunne være helt ok, da det hovedsageligt er til afspilning af film, og projektorens blæser kører alligevel.

Software: 
Lige nu bruger jeg min bærbare computer til streaming af bla. Netflix. Som mange andre, bruger jeg en IP-ændrings-fætter-plug-in på min browser til at få adgang til Netflix fra andre lande. Jeg kunne også godt tænke mig at lave nogle ninja tricks så jeg kan leje film direkte fra de Amerikanske udgaver af Amazon, Itunes osv. Derfor tænker jeg at en standard Windows installation er det nemmeste når der skal laves ninja tricks vha. software.

Udseende og størrelse:
Den skal stå på en hylde i mit HIFI rack, hvor der ikke er meget plads. Derfor må den gerne præsentere sig godt, og fylde lidt. Jo mindre jo bedre!

Billedkvalitet og lydkvalitet:
Jeg er ret kræsen hvad angår kvaliteten på billedet. Jeg køber mange Blu-Ray skiver for at nyde filmene mest muligt. Derfor skal der ikke være en finger at sætte på kvaliteten af billedet, ellers bliver jeg hurtigt træt af investeringen. Det skal være et fornuftigt alternativ til min Blu-Ray afspiller. Lydmæssigt, er det et krav at der er analog lydudgang af god kvalitet.

Styring:
Det skal være elegant! Forestiller mig at blive siddende i sofaen og styre det på en lækker måde...

Pris: 
Har ingen anelse om hvad dette kunne koste. Jeg er OK med at give op til 4000kr (mere hvis det er umuligt tll den pris med mine krav), men gætter på at det kan gøres billigere?

Tusind tak for al den hjælp jeg kan få Smile

Mvh Peter






Redigeret af Peter RS - 19-April-2015 kl. 13:24
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 16:49
Jeg ville gå efter en den nye NUC5i5RYK som har en dual core i5-5250U:

Der skal tilkøbes ram og M2 SSD.

Du får ikke nogen godt analog lyd output direkte fra en maskine i dag. Så jeg vil foreslå en D/A konverter.
Der er mange som taler godt omkring Audioquest Dragonfly USB DAC, men jeg har ikke selv prøvet den. De fleste ville nok vælge en anden løsning og køre HDMI over til surround receiver og dekode i denne.



Redigeret af Cyberguyen - 19-April-2015 kl. 16:51
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Peter RS Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-April-2015
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter RS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 17:40
TAK. Det ser da fornuftigt ud.
Godt råd mht DAC. Jeg tænker at jeg istedet vil investere i en større DAC der har 
flere indgange, så jeg kan tilslutte både Sonos og Mini PC og slå 2 fluer med et smæk.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 

Der skal tilkøbes ram og M2 SSD.


Jeg er virkelig ikke en computer haj...ville du gide at linke til noget ram og harddisk?....jeg ved hvad en SSD harddisk er, men ikke en M2 SSD... 

Jeg er ret parat til at trykke køb... Smile
 


Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 18:13
Ville være lidt betænksom med de nye NUCs. Jo de understøtter 4K men kun ved 30 hz, mener jeg. Hdmi er 1.4a så den er allerede bagud på den front. Jeg ville anbefale at lave noget selv, så der er mulighed for at opgradere grafikkortet over tid, så man kan følge med udviklingen, uden at skulle invistere i den nyeste NUC hvert år.
Til top
Peter RS Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-April-2015
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter RS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Monsterslam Monsterslam skrev:

Ville være lidt betænksom med de nye NUCs. Jo de understøtter 4K men kun ved 30 hz, mener jeg. Hdmi er 1.4a så den er allerede bagud på den front. Jeg ville anbefale at lave noget selv, så der er mulighed for at opgradere grafikkortet over tid, så man kan følge med udviklingen, uden at skulle invistere i den nyeste NUC hvert år.


Hej Monsterslam, tak for dine input.


Kan man ikke opgradere hardware komponenterne i en NUC?

Kan man ikke købe en færdiglavet mini-PC som ville leve op til dine anbefalede krav?

Kan du linke til en god side hvor man kan købe alle delene til en lav-selv mini PC?

Kan man lave lav-selv mini PC'en i en tilsvarende størrelse som NUC'en?


P.s. Undskyld mine mange spørgsmål, jer er ret grøn på dette område...


Redigeret af Peter RS - 19-April-2015 kl. 19:58
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 20:35
Du kan kun opgradere ram og harddisk i nuc'en. Da du ikke stiller særligt store krav til pc'en og pt står uden 4k projekter og ikke er særligt meget inde i hardware, synes jeg næsten du skal nuppe nuc'en. Du kan evt tage modellen der er lidt tykkere for at få plads til en "standard" ssd, på den måde kan du flytte ssd'en når du engang vil opgradere. http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/intel-next-unit-of-computing-kit-nuc5i5ryh-id-9620034.aspx

Der er en god tråd her omkring de nye nuc med broadwell. http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=214018

mvh
Thomas
Til top
Peter RS Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-April-2015
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter RS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 08:33
Jeg har tænkt lidt over det. NUC5i5RYK liger til ca. 3000 kr. En windows 8.1 licens ca. 900 kr. Og så skal der tilkøbes ram og SSD. Vi taler vel godt over 5000kr. Og hvis den ikke er fremtidssikret nok ifht 4k og er bagud på HDMI, så lyder det lidt dyrt alt i alt. 

Der er jo andre små mini-PC'er hvor Window følger gratis med - Eller er det i "handicappede" versioner hvor man ikke kan installere alt den software man måtte ønske?

Hvis nu jeg sænker mine krav til at den bare skal køre 1080P super glat, have en Windows installation som ikke begrænser hvad jeg vil installere af software, hvad kan man så få?

Mvh Peter
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 13:04
Hej Peter.

De NUC i taler om er så små at de kan monteres bag på en fladskærm. For at få noget fleksibilitet ind i dit projekt vil jeg foreslå en micro PC med et ITX bundkort med et separat slot til et grafikkort. I dag er det kun de aller dyreste grafikkort der har HDMI 2.0. Men det vil ændre sig, og du kan så senere få HDMI 2.0 ved bare at skifte grafikkortet ud.

De nye NUC understøtter kun 4K ved 30 hz. Vi skal vente på den næste generation med Skyline før de kan understøtte 4K ved 60 hz.

Jeg ved ikke hvilken vej udviklingen vil gå. Men enten vil du få mulighed for at få et få et grafikkort med HDMI 2.0 og HEVC til et ITX bundkort.
Eller også kan du få et billigere grafikkort med HDMI 2.0 og skifte til en ny Skylane CPU med HEVC hardware decoding.

Du er nok lige lidt for tidlig ude.

Du spørger så, hvad kan man få i dag.
Hvis du venter til på fredag skulle INTEL release deres Compute Stick. Men både NewEgg og Amazon har ændret deres hjemmesider. Enten har de fået for mange forud bestillinger eller også bliver den forsinket.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 21-April-2015 kl. 13:08
Til top
Peter RS Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-April-2015
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter RS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 14:16
Hej Carsten

Tak for gode råd. Jeg har efterhånden droppet idéen om at have 4k playback som en fremtidig mulighed. Det må komme når det ikke er for dyrt i både projektor/tv og PC-hardware.

Den Intel Compute Stick ser bestemt interessant ud. Men lige nu så hælder jeg til en Zotac ZBOX PI320, da den har mulighed for en kablet internetforbindelse. Det foretrækker jeg til streaming istedet for WiFi.


Redigeret af Peter RS - 21-April-2015 kl. 14:16
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 14:50
Hej Peter.

Det man bruger til kablet forbindelse er enten en USB 3.0 Ethernet adapter eller en USB 3.0 hub med Gigabit Ethernet. Her er et link til Intel Tested peripherals - compatible:

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-035408.htm

I stedet for den Zotac du nævner ville jeg kigge på Zotac ZBOX-CI320NANO-U-W2 nano Plus Windows 8.1 with Bing.
Den har en 64GB SSD og en billig Windows Licens:

http://www.amazon.com/Zotac-ZBOX-CI320NANO-U-W2-nano-Plus-Windows/dp/B00M4OEPLA

Jeg har endnu ikke fundet den i Danmark, men den kan fås i Tyskland:

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4542733_-zbox-ci320-nano-plus-windows-8-1-mit-bing-zotac.html

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 21-April-2015 kl. 14:51
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 15:49
Her er en billig byg selv løsning.


Bundkort med processor og grafik fra intel http://www.coolcomputer.dk/gigabyte-ga-j1900n-d2h-mitx.html 555,-



Så mangler du bare noget at styre den med. Som jeg kan læse vil du ikke installere typisk mediecenter software hvor en fjernbetjening er anvendelig, så et hvert trådløst tastatur burde kunne gøre det. Alternativt hente en app til mobilos og bruge den.

Samlet uden fjernbetjening bliver det 2159,- Så mangler der selvfølgelig en windows licens, men den kan du jo bruge på din næste maskine. 

Bundkortet synes jeg er så billigt så hvis du har tænkt dig om 1 til 2 år at opgradere til 4k, så kan det bare smides over venstre skulder. Jeg vil tror at der til den tid er kommet opgraderinger der kan tage 4k som så passer sammen med de andre stumper i kabinettet.



Redigeret af Monsterslam - 21-April-2015 kl. 15:50
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 16:03
Film bliver ikke optaget i mere end 30 fps alligevel, så 4K 30Hz er helt fint, jeg kan virkelig ikke se problemet med at den ikke understøtter 60Hz..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu