recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højkontrastlærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højkontrastlærred

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
elovelo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Maj-2005
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elovelo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højkontrastlærred
    Sendt: 23-April-2015 kl. 10:24
Her er en lille skriv om mine erfaringer med at skifte fra et almindeligt mat hvid gain 1.0 lærred til et ReAct II lærred.

Kort fortalt er jeg meget imponeret.

Vores hjemmebiograf er placeret i vores stue, så der er hvide vægge, lyst træloft, og generelt en helt almindelig stue.  Vi har en Sony VPL-HW40ES projektor som er en god, men ikke highend projektor.

Når man så film på det hvide lærred blev de mørke områder udvasket af genskin fra de lyse områder i billedet der reflekteredes fra vægge osv. tilbage på lærredet. 
ReAct lærredet forstærker kontrasten, dels ved at være mørkere (grå), så sort naturligt er mørkere. For at hvid ikke skal være mørkere reflekteres lyset fra projektoren tilbage i en mere snæver vinkel. (72grader i forhold til 180 grader). Lysstyrken er derfor den samme som hvis lærredet er hvidt. Sideeffekten ved dette er at der sendes mindre lys ud til siderne og derfor skabes der mindre fejllys der kan oplyse billedet. 

Billedkvaliteten er nu på et helt andet niveau, sort meget meget, mere sort, billedet fremstår med meget højere kontrast og rummet lyses ikke op som før. Det er som at få en 117" plasmaskærm. 

Medmindre man har et dedikeret lokale med mørke overflader burde man seriøst overveje at benytte et højkontrastlærred.

Jeg har taget et par billeder før og efter så man kan se forskellen før og efter. Bemærk hvor lidt rummet lyses op på efterbillederne og hvor meget mørkere de sorte dele er.

Billederne kan ses her 
https://drive.google.com/folderview?id=0B3FuvAB0n9p-SE5IUEg4TllKQms&usp=sharing

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2015 kl. 10:40
Det er svært at se på de billeder
Til top
elovelo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Maj-2005
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elovelo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2015 kl. 10:46
Prøv at skru op for lyset på din skærm :-)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2015 kl. 10:58
jeg har selv brugt et Stewart firehawk. Og kan genkænde det du skriver. Syntes dog også at det har ulemper.
Til top
elovelo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Maj-2005
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elovelo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2015 kl. 11:10
Ja der kan skabes problemer med at lyset "hotspotter" for meget ved højkontrastlærreder, og det er vist blevet meget bedre på de nye typer lærreder. Der er i hvert fald meget lidt hotspotting på mit lærrede. Det bedste er formentlig stadigvæk en sort hule med et hvidt lærred, det er bare ikke en mulighed for mange. 
Det skal dog siges at jeg oplever dårligere sortniveau i biografer, end hjemme i stuen, men der er mange selvfølgelig mange ubekendte (mine øjne bl.a. )  
 
Til top
Elmstrom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 31-Marts-2011
Sted: Danmark, Århus
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmstrom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2015 kl. 19:14
Tak for nogle gode billeder, kan hurtigt blive dyrt at have set dem :)

Hvor har du købt lærredet og hvad måtte du slippe for det?
Til top
elovelo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Maj-2005
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elovelo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2015 kl. 09:08
Beklager
jeg har købt det igennem KT og prisen er under 30.000.- kan ikke siges præcist, da jeg fik rabat i forbindelse med fejl på det første lærrede.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2015 kl. 20:35
Et reAct 3.0 som fastrammelærred i 100" kan man få til godt 8000 kr. Hvis man køber fra Sverige eller Tyskland.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu