recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Evt. rensning af Pioneer A-858
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Evt. rensning af Pioneer A-858

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Exception Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Exception Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Evt. rensning af Pioneer A-858
    Sendt: 25-April-2015 kl. 17:27
Halløj eksperter,

jeg har lige overtaget de gamles stereoanlæg hvilket spiller sublimt. Dog har jeg bemærket at Pioneer forstærkeren skratter når der drejes på volumeknappen - nogle gange skal man lige finde "sweet spottet" så går skratten væk. Er det muligt at rense dette? fik at vide af den gamle, at det er støv der i løbet af 23-25 år har samlet sig i de indre komponenter.

Skulle det om muligt kunne ordnes, er det så et "do-it-yourself-job" eller et for professionelle teknikere?

Tusind tak for jeres tid, Exception. :)

Svinet er denne her:
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 17:40

Afmonter toppen, så bruges der et lille sprøjt af Kontaktens ind i potentiometret, drej det nogle gange frem og tilbage, e.v.t. et lille sprøjt mere, så så bør det være i orden igen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Exception Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Exception Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 18:00
Hej Radiomanden,

Det har jeg også læst en smule om. Dog påpeger nogle at det kun er en midlertidig løsning, og en installering af et nyt potentiometer er mere hensigtsmæssig fremadrettet.

Nu er jeg ikke specielt kyndig indenfor reparation/rensning af Hi-Fi udstyr (er faktisk slet ikke helt klar over hvad potentiometer er), og kunne i den forbindelse godt tænke mig at vide om du kan rekommandere en bestemt kontanktrens til formålet.

Skulle man betale sig fra dette her, hvad ville prisen så ligge på ca?

Tak for dit input. :)

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 18:16

Kontakt rens er lige det navnet betyder, fremstilles af diverse, AM kemi, Philips og andre, indholdet er det samme. Hvad det koster, aner det ikke, har stadig en en halv spraydåse tilbage, som er købt for meget længe siden, da man stadig brugte den slags, i dag er det jo elektronik der styrer det, og ikke mekanisk.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 18:17
"Kontakt 60" er det, man normalt køber hos en radio- TV-forhandler. MEN... Nogle potentiometre kan være helt lukkede, så man ikke kan komme til at sprøjte væsken ind i det - så er en udskiftning nok det bedste. Andre er åbne, hvor printet med ledningerne er. Potentiometret er den del (Komponent), inden i forstærkeren, hvor knappen er monteret på.

Her er eksempler på, hvordan sådan en tingest ser ud:


Redigeret af turbo2 - 25-April-2015 kl. 18:26
Til top
Exception Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Exception Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 20:06
Hej Turbo2,

Tror næste skridt i denne operation er at prøve at lokalisere den tekniske manual for forstærkeren, og på den måde forhåbentlig kunne se om den er "lukket" eller "tilgængelig". Kan mindes min far snakkede noget om, at de havde haft den til en TV & Radio reparatør, og han sagde at den var godt forseglet inde i desværre.

Skulle det vise sig at stå i en udskiftning, så må guderne vide om man stadig kan støve et potentiometer op til sådan en ældre sag som denne. Hvorom alting er, så håber jeg at kunne løse problemet på den ene eller anden måde, for anlægget spiller sgu stadig super godt.

Mange tak for inputtet. :)


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 20:17
I første omgang ville jeg bruge 10 min på noget "massage" af potmetret. Består i al sin enkelhed i at dreje det frem og tilbage hurtigt i 10 min med slukket forstærker. Det er som regel snavs på kulbanen der forårsager kratten. Hvis ikke det hjælper, er der kun en udskiftning, da kulbanen så er defekt.

Og FYI så var potmetret på min gamle A9 af den lukkede slags.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 20:37
Du kan hente service manualen her:
 
http://elektrotanya.com/pioneer_a858.pdf/download.html
 
Efter siden er loadet går der lige et lille minut inden dit download er klar. Når den er klar kan du klikke på "Get manual" nederst på siden.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2015 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Exception Exception skrev:

Hej Turbo2,

Tror næste skridt i denne operation er at prøve at lokalisere den tekniske manual for forstærkeren, og på den måde forhåbentlig kunne se om den er "lukket" eller "tilgængelig". Kan mindes min far snakkede noget om, at de havde haft den til en TV & Radio reparatør, og han sagde at den var godt forseglet inde i desværre.

Skulle det vise sig at stå i en udskiftning, så må guderne vide om man stadig kan støve et potentiometer op til sådan en ældre sag som denne. Hvorom alting er, så håber jeg at kunne løse problemet på den ene eller anden måde, for anlægget spiller sgu stadig super godt.

Mange tak for inputtet. :)


Som Kampus skrev, så var hendes af den lukkede slags... MEN... På forstærkeren er der skruer på siderne og bag på kabinettet, så du kan hive "hatten" af den, og se, hvordan det ser ud - det kan der ikke ske noget galt ved. Prøv også det.
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smitty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 07:13
Det er godt på tysk, men der er billeder. Det er en lidt anden model end din, men princippet er det samme. Det burde være muligt at komme af med din skratten.

Hmm, kan ikke lave et link der virker, så prøv selv at kopiere ind i din browser:

http://new-hifi-classic.de/forum/index.php?topic=6939.0

Redigeret af smitty - 26-April-2015 kl. 07:17
Til top
Exception Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Exception Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 17:30
Tusind tak for at dele jeres ekspertise allesammen. :)

"Kampus" - Det bliver første procedure i at nå målet. Kunne være dejligt hvis det er alt der kræves. Tak for forslaget. :)

"Trumle" - Har lige downloadet manualen, og vil gennemgå den senere i dag. Fedt du lige supplerede et link. :)

"Smitty" - Har lige set den tyske side der. Føj for satan hvor ser den godt nok forseglet ud inden i, men som der står er det jo også en anden model end min, så kan være jeg lige skal løfte toppen af og kigge inde i min A-858. Tror sgu jeg skal "shine" mit tyske op for at forstå teksten dog. :)
Til top
nhj4 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nhj4 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 17:53
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu