recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED = unaturlig billedegengivelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED = unaturlig billedegengivelse

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 18:09
Da jeg fik mit Samsung LED TV (selv efter justering) krævede det en del tilvending. Synes alting stod "for" skarpt - det føltes som et film set og ikke som en film. Man kom jo fra et lidt sløret TV med lidt blege farver. Når det gælder film er de jo i forvejen manipuleret en del for at skabe en stemning - ikke nødvendigvis for at gengive virkeligheden. Inden for foto er det jo også meget ind med HDR effekt osv.
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Helt ærligt, så mener jeg i modsætning til mange andre, at de seneste LED TV er kommet rigtigt godt med. I nednævnte anmeldelse fra AVFORUMS taler vi altså om et sortniveau på 0.0029, og så er vi efterhånden derhenne hvor mange af os nok ikke ville have den helt store fornemmelse for forskellen - med mindre altså man er ualmindelig nørdet - og jeg er det ikke mere. Jeg vil hellere sidde med et fremragende billede, og uden at tænke på skærmindbrænding osv.

LED, og her særligt VA paneler, har problemer med betragtningsvinkler - og OLED har så problemer med andre ting.

 https://www.avforums.com/review/samsung-ue48js9000-review.11260
Nu er der jo rigtig mange andre ting end sortniveau der spiller ind, når der tales billedkvalitet... Hvad med shadow detail, når nu vi er i den boldgade...
Rigtig mange skærme kan lave dyb sort, men ikke ret mange skærme kan SAMTIDIG få mange detaljer med i de mørke områder... F.eks. folder og konturer i et mørkt jakkesæt, her vil nogle skærme være meget utydelige i konturerne, da kontrasten skal boostes så meget kunstigt for at nå den dybe sorte farve, at detaljegraden i de mørke områder forsvinder og bare er udtværet sort/mørk...

Jeg skiftede selv fra Pioneer plasma til et LED fra Samsung (tidligere topmodel), men det var mest pga. funktionerne...

LED og fremragende billedkvalitet er i min optik ikke noget der hører til i samme sætning...

LED kan have en rigtig god billedkvalitet, men ikke fremragende... Der er de ikke nået til


Redigeret af Mads Sørensen - 26-April-2015 kl. 18:18
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 18:19
Hother - Uanset om vi taler VA- eller IPS-panel, så ryger netop sortniveaet, så snart du sidder mere end 20-25 grader fra midten af skærmen....

LCD-skærme er og bliver - sat på spidsen - egoistskærme.

M.v.h.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 20:56
Både AvForums,HDTVtest og WhatHifi er jo samstemmende vildt begejstret for det ene LG OLED 4k som de indtil videre har testet . For mig at se ligger det minimum et par niveauer over det bedste LCD 4k . Og seriøse test vægter altså mere end hvad man ser i tvivlsomme udstillinger rundt omkring . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 21:02

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hother - Uanset om vi taler VA- eller IPS-panel, så ryger netop sortniveaet, så snart du sidder mere end 20-25 grader fra midten af skærmen....

LCD-skærme er og bliver - sat på spidsen - egoistskærme.

M.v.h.

Joh.... men det passer så nok også nogenlunde med den vinkel som vi sidder iSmile

Og ville jeg have haft et OLED i denne omgang, jamen så havde jeg jo købt et.


Redigeret af Hother - 26-April-2015 kl. 21:10
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det kan jeg godt forstå. Måske du kan lave en aftale med en af butikkerne om at du kan få det hjem i privaten og prøve det i en kortere periode med mulighed for returnering, no questions asked? :)

Personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl om at mit næste tv til stuen bliver et OLED. Jeg venter bare på, at de lidt større modeller (65-70") kommer ned i pris.
Har du haft mulighed for at teste et af de nye SUHD fra Samsung, Rasmus?

I så fald, hvad synes du om dem, er de bedre end de "almindelige" LED topmodeller, og er de i øvrigt MEGET ringere end OLED?

Jeg har indtil videre kun hørt folk sige at OLED er langt foran SUHD... De eneste der er begejstrede over SUHD er åbenbart Samsung selv???

Jeg har dog ikke læst en decideret test/anmeldelse af SUHD skærmene endnu, kun hørt folk meninger fra messer osv.

Vi har endnu ikke fået et SUHD til test, selvom vi har presset Samsung flere gange. De danske demomodeller er åbenbart ikke klar til at blive sendt ud endnu.

Så jeg har kun de erfaringer fra CES og et par andre udstillinger at dele. Men kort fortalt så synes jeg ikke SUHD ændrer så meget mht. LCD. Det er stadig de samme grundlæggende ulemper og fordele. Nu bliver det naturligvis muligt at gengive udvidet farverum og HDR, men lige nu og her bliver det svært at udnytte fordi der ikke er noget indhold. Det meste af tiden kommer man til at se "normalt" indhold og her er SUHD ikke anderledes end tidligere LCD-topmodeller. 
Det bedste HDR har jeg set er i øvrigt på et OLED.

Husk også på, at flere producenter tager skridtet til større farverum og HDR på LCD-skærme i år. F.eks. Sony med X94C og Panasonic med 8-serien. De har bare ikke navngivet skærmene.
Til top
Niller55 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niller55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 09:13

Det er kun OLED der står mærkeligt ved live tv jeg har lige købt mig et 4K tv LG 49UB850V og det er også med blandede følelser om det nu var et godt køb. Den stod også på fuld blus med farver osv.- så det første man gør at lave en ny kalibrering og så komme jeg ud i nogen ting jeg ikke forstår. De fleste HD kanaler står fint og se fodbold på nogen af dem er bare fantastisk flot, men så kan en kanal som DR 1 som også er en HD kanal stå dårligt, her den anden dag skulle jeg prøve at se 2 udsendelser som jeg ved normalt står perfekt, det var en af de her BBC natur udsendelser  og Downton Abbey og det var lige meget hvad jeg prøvede af forskellige måder at kalibrere på så hjalp det ikke – fatter det ikke !

 

Er der en grund til det er sådan ?

 

Jeg er med på at ringe udsendelser man opskalere til 4K kan blive mere ringe..

 

Nils

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Simon R. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Helt ærligt, så mener jeg i modsætning til mange andre, at de seneste LED TV er kommet rigtigt godt med. I nednævnte anmeldelse fra AVFORUMS taler vi altså om et sortniveau på 0.0029, og så er vi efterhånden derhenne hvor mange af os nok ikke ville have den helt store fornemmelse for forskellen - med mindre altså man er ualmindelig nørdet - og jeg er det ikke mere. Jeg vil hellere sidde med et fremragende billede, og uden at tænke på skærmindbrænding osv.

LED, og her særligt VA paneler, har problemer med betragtningsvinkler - og OLED har så problemer med andre ting.

 https://www.avforums.com/review/samsung-ue48js9000-review.11260

Du glemmer bare, at det sortniveau kun er der, så længe, der ikke er nogle lyse elementer på skærmen. Så snart "local dimming" (eller man skulle måske sige "local whitening") går i aktion, så er det sortniveau der ikke mere. Og det gør det konstant. Dynamisk sortniveau er hamrende irriterende, og jeg lægger altid mærke til det. Det kan slåes fra på mit SONY TV, men så er sortniveauet heller ikke imponerende mere. Det gør OLED op med, der er altid 100% sort, uanset hvilke pixels i området der er tændt.
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:



Helt ærligt, så mener jeg i modsætning til mange andre, at de seneste LED TV er kommet rigtigt godt med. I nednævnte anmeldelse fra AVFORUMS taler vi altså om et sortniveau på 0.0029, og så er vi efterhånden derhenne hvor mange af os nok ikke ville have den helt store fornemmelse for forskellen - med mindre altså man er ualmindelig nørdet - og jeg er det ikke mere. Jeg vil hellere sidde med et fremragende billede, og uden at tænke på skærmindbrænding osv.

LED, og her særligt VA paneler, har problemer med betragtningsvinkler - og OLED har så problemer med andre ting.

 https://www.avforums.com/review/samsung-ue48js9000-review.11260







Du glemmer bare, at det sortniveau kun er der, så længe, der ikke er nogle lyse elementer på skærmen. Så snart "local dimming" (eller man skulle måske sige "local whitening") går i aktion, så er det sortniveau der ikke mere. Og det gør det konstant. Dynamisk sortniveau er hamrende irriterende, og jeg lægger altid mærke til det. Det kan slåes fra på mit SONY TV, men så er sortniveauet heller ikke imponerende mere. Det gør OLED op med, der er altid 100% sort, uanset hvilke pixels i området der er tændt.


HELT enig pisse godt skrevet.

Alle LCD projektoere skriver 1;100.000 i kontrast mn den dynamiske ligger på 1:300 hvor DLP ligger på 1:800 så i praksis har en DLP projektor med 1:5000 i kontrast 3 gange så god kontrast som en LCD opgivet til 1:100.000

Samme gælder OLED / LCD

Hilsen Jonas Bojer


Redigeret af Jonas Bojer - 27-April-2015 kl. 12:57
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 15:15
Hvis man mener, at sortniveauet på et godt VA og et OLED er ca. sammenlignelige, så er det fordi man ikke har haft et OLED hjemme i stuen. Der er ganske enkelt ikke nogen sammenligning på dét punkt. Jeg er nok forkælet idet jeg har haft OLED'en, et Kuro samt toppen af poppen inden for LCD stående side om side i min egen stue, men der er absolut ingen tvivl om, at OLED er længder foran på kontrast og sortniveau.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 15:24
Nu taler i alle om sort niveau, jeg går ikke ud fra at det fx. er DR i taler om.
Fordi her er alt efterhånden Color Gradet.
Selv nyhederne om søndagen er bruntonet lortebrunt og helt uden kontrast og sort niveau.
Jeg kan godt se at dette kan give en stemning på på en film, men med den indstilling som DR har til Colour Grading så er det spild af tid at bruge masser af tid på at indjusterer et nyt tv. 😜
Jeg syntes at det er mærkeligt at folk går så meget op i billedkvalitet, men ikke har en holdning til hvad som skal Colour Grades.

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 15:30
Vi snakker om referencemateriale.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu