recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED = unaturlig billedegengivelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED = unaturlig billedegengivelse

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvis man mener, at sortniveauet på et godt VA og et OLED er ca. sammenlignelige, så er det fordi man ikke har haft et OLED hjemme i stuen. Der er ganske enkelt ikke nogen sammenligning på dét punkt. Jeg er nok forkælet idet jeg har haft OLED'en, et Kuro samt toppen af poppen inden for LCD stående side om side i min egen stue, men der er absolut ingen tvivl om, at OLED er længder foran på kontrast og sortniveau.

Hvis det er mig du mener, der skulle have udtalt at sortniveauet er sammenlignelige, så har jeg skrevet noget i retning af, at LED er kommet godt med, og at værdierne på sortniveauet på LED også er kommet godt ned ad. Men ingen tvivl om, at der kan måles en forskel med fordel til OLED.

Nej jeg har aldrig haft et OLED i min stue (kommer sikkert engang), men så længe at jeg kan gå ind til flere forskellige forhandlere og se skærmindbrænding o.lign., så kommer der ikke OLED i min stue. Ellers så havde jeg minsandten købt et OLED. 

Jeg har haft 3 Kuro-TV + flere andre af de bedste plasmaer i min stue (flere ISF kalibrerede), så jeg mener at jeg har en rimelig god idé om hvad et fornuftigt sortniveau er.

Omvendt, så vil jeg hellere lide under de forskellige tekniske beskrivelser for uhensigtsmæssigher for LED - alt i mens, at jeg nyder et godt billede.

Vi er heldigvis forskelligeSmile


Redigeret af Hother - 27-April-2015 kl. 15:38
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2015 kl. 15:55
IMHO kan man ikke få en skid ud af at se et ikke-kalibreret TV i en overbelyst forretning. Man skal have det med hjem i kontrollerede omgivelser og have det kalibreret før man kan bedømme det ordentligt.

Alternativt kan man på forhånd udsøge sig seriøse reviews før man vover et køb, hvis man [som mig selv] ved at det er det naturlige reference billede man går efter.


Redigeret af TBC1 - 27-April-2015 kl. 15:56
Til top
buller1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2004
Status: Offline
Point: 266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buller1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 21:19
Har nu haft et OLED tv med hjemme, LG 55EG960V. Efter forskellige indstillinger viser det stadigvæk ikke det naturlige billede, som jeg søger. Vores plasma tv leverer et mere naturligt billede, ikke mindst ved fodboldkampe. OLED har stadigvæk bevægelsesproblemer, hvilket overrasker mig meget. 
Det er et dyrt tv, som bør levere topkvalitet. Jeg er stadigvæk ikke overbevist om OLED. Hvorfor f... kan det ikke vise en fodboldkamp ordentligt til den pris. 

Vælg sprog
Walisisk
Dansk
Tysk
Engelsk (australsk)
Engelsk (britisk)
Engelsk (amerikansk)
Engelsk (walisisk)
Spansk
Spansk (amerikansk)
Fransk
Fransk (canadisk)
Islandsk
Italiensk
Hollandsk
Polsk
Rumænsk
Svensk


Redigeret af buller1 - 02-April-2016 kl. 21:26
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 21:38
Er det en 4K model? Eller noget deroppe af, for her skal det jo opskalere en væsentligt lavere antal pixel op til dette og det kommer der ikke altid noget godt ud af. Det er rigtigt mange pixels at jonglere med og det ses i bevægelserne. Dette kan jo også gøre farverne meget anstrengte. Det ser man jo også med et dårligt SD signal, der skal opskaleres til full HD. Det ser rædsomt ud på et LCD tv, det går lidt bedre på et plasma, da der jo ikke skal være så meget billedbehandling og speeden op med billedet, så det ser tåleligt ud. Smile
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af buller1 buller1 skrev:

Har nu haft et OLED tv med hjemme, LG 55EG960V. Efter forskellige indstillinger viser det stadigvæk ikke det naturlige billede, som jeg søger. Vores plasma tv leverer et mere naturligt billede, ikke mindst ved fodboldkampe. OLED har stadigvæk bevægelsesproblemer, hvilket overrasker mig meget. 
Det er et dyrt tv, som bør levere topkvalitet. Jeg er stadigvæk ikke overbevist om OLED. Hvorfor f... kan det ikke vise en fodboldkamp ordentligt til den pris. 



Du kan prøve at kopiere de indstillinger flatpanels kom frem til:

Lidt nede på siden.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1443938378
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2016 kl. 09:45
Nu er nævnte OLED ingenlunde tilgivende over for et dårligt kildesignal . Hvad oplever du når den viser blu- ray ?
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2016 kl. 12:37
Tjah, fodbold = en masse panoreringer, som LCD/OLED med sample and hold pr. definition ikke er gode til. Det bli'r ikke godt før vi enten får tv med black frame insertion (med deraf følgende "plasma-flimren") eller højere framerate i kildematerialet. Eneste alternativ er div. interpoleringsteknikker, som ka' gi skarpere panorering, men også flere tilførte billedfejl.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2016 kl. 20:38
Problemet er ydermere hjulpet på vej af, at LG ikke har den bedste interpolations-algoritme, samt at panelet ikke kan pulses med black-frame-insertion ligesom flere LCD'er efterhånden kan. Jeg ser stadig frem til den dag Sony får lov at prøve deres MotionFlow på et OLED-panel, da deres teknik pt. er den der klarer opgaven bedst. Men det bliver aldrig krystalklare panoreringer før vi får paneler, som kan sætte sorte billeder ind (i en tilpas høj frekvens!).

Samsungs Motion Plus er også rimelig habil, men de døjer så med spontan micro-stutter, hvilket er et skår i glæden.

Redigeret af Torben Rasmussen - 04-April-2016 kl. 20:40
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Aphex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aphex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2016 kl. 21:55
Jeg har selv LG55EG910V
Altså den billigste model, jeg syntes det står tæt på perfekt, jeg har skiftet fra Panasonic Plasma, som jeg har været virkelig glad for.

Jeg bruger Expert1 indstillingen. + settings fra avforum, truemotion SKAL slås fra!
Jeg syntes selv mit billede er meget tæt på mit plasma i farver, og så alligevel meget bedre!
Nogen film kan ses igen bare fordi det ser fantastisk ud, det er altså fedt.



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 08:06
Jeg forventer selv til efteråret at få købt det nye OLED 65" fra LG "B model", Jeg afventer stadig testen fra flatpanels og læse om hvordan det opføre sig når der ses fodbold på det, hvis det bliver en kedelig oplevelse så er det måske slet ikke tid for OLED endnu, og så vil jeg da overveje et panasonic DX 900 i stedet hvis det kan give en god oplevelse når der ses fodbold. 

Men der skal jo også ses film - alm.tv osv. men fodbolden er er nok alene 30-40% af tiden.

Hvilket TV er i øvrig pt. bedst at se fodbold på?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 09:22
Hvis man så Hobro mod FCK forleden, så er alle tv-skærme lige dårlige. Nåh spøg til side Smile

Jeg synes, at signalet er værd at tage med i den ligning. Jeg har set en del fodbold via streamingtjenester for nylig, herunder YouSee Play, Viaplay og Dplay og streaming har bare ikke lige så godt tag på live-sport som tv-signaler har endnu. På YouSee Play oplever jeg generelt, at streams cuttes i hvert fald 3-4 gange i løbet af kampen... Blandt udbyderne af tv-kanaler er der også forskel på bitraten. Helt generelt synes jeg, at man optager fodbold i lige lav nok billedfrekvens til at muliggøre fuldstændig problemfri kamerapanorering henover en græsplæne og publikum i baggrunden.

Blandt tv-skærme afhænger det nok meget af om man er til billedinterpolation eller ej. Sony har vel nok den bedste algoritme til at få mere ud af bevægelse, men på mange andre mærkers skærme foretrækker jeg personligt helt at slå disse motion-systemer fra fordi der kommer for meget fnidder om bolden, spillerne og kanter generelt. Samsung havde i en årrække problemer med micro-stutter eller et enkelt hak ved sceneskift i fodbold, som ikke rigtig var muligt at indstille sig ud af. Forhåbentlig er det blevet bedre med 2016-modellerne. Sådan på generelt plan synes jeg, at plasma-skærmene klarede fodbold bedst fordi de blev drevet som de gjorde (nytegning af billedet konstant), så der ingen slør var i billedet. Nogen synes så, at det var generende pga. flimmer. De kunne også være lige mørke nok i billedet til at følge med i VM eller EM i dagstimerne.


Redigeret af Rasmus Larsen - 24-Maj-2016 kl. 09:22
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 09:23
Jeg skriver anmeldelsen færdig i denne uge, men den skal lige oversættes før den er klar, så publicering sker nok først i starten af juni. Begynd du blot at spare sammen...

Som Rasmus siger, så er kildematerialet helt klart også værd at have med i baghovedet. Vi har nogle fodboldkampe optaget i 4K med høj bitrate og de afspilles ret godt, hvorimod voldkomprimerede kampe ikke kan reddes af noget TV.

Redigeret af Torben Rasmussen - 24-Maj-2016 kl. 09:26
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu