recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED = unaturlig billedegengivelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED = unaturlig billedegengivelse

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
buller1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2004
Status: Offline
Point: 266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buller1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: OLED = unaturlig billedegengivelse
    Sendt: 26-April-2015 kl. 12:22
Hej

Har nu ved flere lejligheder set OLED "live" i forskellige forretninger. Jeg synes at billedet ser unaturligt dynamisk og overmættet ud med farver. Håber det kan indstilles til et mere naturligt billede, men af de OLED-tv, jeg har set, der har billedet været direkte forfærdeligt overforskønnet og unaturligt.

Højeste billedkvalitet må uden tvivl betegnes som den billedkvalitet, som kommer allertættest på gengivelse af virkeligheden.

Selv forretninger gør en dyd ud af at præsentere OLED med unaturlig billedkvalitet? hvorfor?
Her hos Dustin af LG 55EA970V:



Redigeret af buller1 - 26-April-2015 kl. 12:33
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 12:32

Det er jo mere reglen end undtagelsen, ar man bare tager det ud af kassen og sætter det op, man gør ikke noget ud af at få et bare nogenlunde billede på, men bruger den "Demo mode" som mange er sat til fra fabrikken.
Der skal jo være farver på, og det er der så, det naturlige er ikke tiltrækkende nok, så derfor er der knald på.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 12:36
Standard-indstillingerne på OLED er som på næsten alle LCD-skærme. Farverne er kraftigt overmættede, der er hældt masser af kunstig skarphed og bevægelses-"forbedring" på. Det meste ser unaturligt ud.

Der er dog en anden profil der giver meget mere præcis billedkvalitet. Og vil man videre derfra er der en del indstillinger.

Den store fordel ved OLED er jo ikke at den er bedre fabrikskalibreret. Det ændrer ingen skærmteknologi på. Den store fordel er at alle de grundlæggende billedkarakteristika; kontrast, betragtningsvinkler, farvemætning, responstid er tæt på perfekte. Altså på teknologiniveau. Så man skal ikke bruge en masse lappeløsninger som på LCD-skærme.

Tja, de fleste forretninger gør jo ikke meget ud af at præsentere skærme på bedst mulig vis. De er jo sælgere, ikke rådgivere. Men producenterne har lige så meget andel i det, for det er simpelthen sådan skærmenes "shop" opsætning ser ud. Det gælder om at råbe højest i butikkerne. Det er jo det konceptet i mega-elektronikvarehuse lægger op til - om man så handler der, er jo op til en selv.
Til top
buller1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2004
Status: Offline
Point: 266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buller1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 12:40
Altså siger du mere eller mindre indirekte, at vi kunder er for det meste "dumme" i knolden og falder for et billede med "knald" på farverne, i stedet for at indstille til et billede, så man næsten er i tvivl om man er til stede på stedet eller ej. 
Fabrikken må jo tro at det sælger bedst, efter som indstillingerne er således fra fabrikken.

Jeg er aldeles og grundigt blevet i tvivl, om OLED i det hele taget kan levere et nogenlunde naturligt billede, for jeg har ikke set et OLED-tv med ordentlig billedkvalitet endnu. Det må jeg så åbenbart have til gode eller hvad? Hvorfor sætter forrentningerne OLED til at vise en eksplosion af farver i forhold til de øvrige tv'er i forretningerne. Det er mig en gåde.


Redigeret af buller1 - 26-April-2015 kl. 12:49
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 12:49
Ikke nødvendigvis dumme, men måske er de fleste bare ligeglade eller har en forkert reference. Måske fordi historien har lært os, at engang var billedet på tv-skærme lidt tamt, udetaljeret og ikke særlig farverigt. Så mere = bedre? I don't know. Jeg har selv stået på butiksgulvet for mange år siden og det virkede som om, at det var holdningen hos mange forbrugere, naturligvis ikke alle.

Min erfaring siger mig, at mange typisk skal bruge minimum 20-30 minutter foran et tv før de begynder at se de "tricks" som producenterne bruger (altså alt for kraftige farver, kunstig skarphed osv.). Det må jo sælge. Selv B&O siger, at de ved blindtests får det resultat tilbage, at deltagerne foretrækker billeder med alt, alt for meget blåt i billedet. Endnu mere i Asien end i Europa og USA. Mange opdager det derfor først når de får tv'et op hjemme i stuen.

Du kan sagtens indstille et OLED-tv så det har et forholdsvis præcist billede. Vi giver et kalibreringsforslag i de foreløbige tre tests vi har lavet på FlatpanelsDK.

Men jeg synes nu ikke OLED står decideret dårligere fra start end mange andre LCD-skærme. F.eks. Samsung og Philips' tv er da også ret skrappe.


Redigeret af Rasmus Larsen - 26-April-2015 kl. 13:12
Til top
buller1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2004
Status: Offline
Point: 266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buller1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 12:56
Enig med dig, Rasmus, at Samsung og Philips's LCD tv også er forfærdelige i standardindstillinger. Jeg har også været på Flatpanels.dk websitet og set anmeldelser. Heldigvis findes der sådanne steder, hvor man kan se nogle indstillinger. Men jeg ville dog gerne opleve bare ET OLED-tv "live" som viser et bare nogenlunde naturligt billede, inden man evt. køber.

Redigeret af buller1 - 26-April-2015 kl. 12:57
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 13:11
Det kan jeg godt forstå. Måske du kan lave en aftale med en af butikkerne om at du kan få det hjem i privaten og prøve det i en kortere periode med mulighed for returnering, no questions asked? :)

Personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl om at mit næste tv til stuen bliver et OLED. Jeg venter bare på, at de lidt større modeller (65-70") kommer ned i pris.
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det kan jeg godt forstå. Måske du kan lave en aftale med en af butikkerne om at du kan få det hjem i privaten og prøve det i en kortere periode med mulighed for returnering, no questions asked? :)

Personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl om at mit næste tv til stuen bliver et OLED. Jeg venter bare på, at de lidt større modeller (65-70") kommer ned i pris.
Har du haft mulighed for at teste et af de nye SUHD fra Samsung, Rasmus?

I så fald, hvad synes du om dem, er de bedre end de "almindelige" LED topmodeller, og er de i øvrigt MEGET ringere end OLED?

Jeg har indtil videre kun hørt folk sige at OLED er langt foran SUHD... De eneste der er begejstrede over SUHD er åbenbart Samsung selv???

Jeg har dog ikke læst en decideret test/anmeldelse af SUHD skærmene endnu, kun hørt folk meninger fra messer osv.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af buller1 buller1 skrev:


Enig med dig, Rasmus, at Samsung og Philips's LCD tv også er forfærdelige i standardindstillinger. Jeg har også været på Flatpanels.dk websitet og set anmeldelser. Heldigvis findes der sådanne steder, hvor man kan se nogle indstillinger. Men jeg ville dog gerne opleve bare ET OLED-tv "live" som viser et bare nogenlunde naturligt billede, inden man evt. køber.


Spørg da i en af butikkerne, om ikke de godt lige vil sætte fladskærmen i indstillingen movie/film, eller hvad den nu hedder. Det tager ca. 5 sekunder, og vil vise dig meget bedre, hvad et OLED kan.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 17:51
Ja Mads, SUHD vil være ringere end OLED - altid! Det skyldes at LCD-teknologien har en del kompromisser og begrænsninger.

M.v.h.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 18:02
Helt ærligt, så mener jeg i modsætning til mange andre, at de seneste LED TV er kommet rigtigt godt med. I nednævnte anmeldelse fra AVFORUMS taler vi altså om et sortniveau på 0.0029, og så er vi efterhånden derhenne hvor mange af os nok ikke ville have den helt store fornemmelse for forskellen - med mindre altså man er ualmindelig nørdet - og jeg er det ikke mere. Jeg vil hellere sidde med et fremragende billede, og uden at tænke på skærmindbrænding osv.

LED, og her særligt VA paneler, har problemer med betragtningsvinkler - og OLED har så problemer med andre ting.

 https://www.avforums.com/review/samsung-ue48js9000-review.11260


Redigeret af Hother - 26-April-2015 kl. 18:05
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ja Mads, SUHD vil være ringere end OLED - altid! Det skyldes at LCD-teknologien har en del kompromisser og begrænsninger.

M.v.h.
Jo det ved jeg skam godt, men nu søgte jeg en mere teknisk udredning fra Rasmus om bl.a. det udvidede farverum om den højere kontrast ved SUHD havde gjort at de rykkede fra de øvrige LED og måske NÆRMEDE sig OLED... Altså ikke hvad vi alle ved og kan læse os frem til, men om han rent faktisk havde haft et i et test setup...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu