recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rentefri finansiering Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rentefri finansiering Elgiganten

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rentefri finansiering Elgiganten
    Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:10
Det er nemt at lade sig friste af de dyre forbrugs- og quicklån der kan oprettes i dag, men jeg så det lån som Elgiganten tilbyder fra i dag og t.o.m. 31/5-2015.

De skriver 2 års rentefri finansiering med stiftelsesomkostninger for 399 kr. ved 1 år og 999 kr. ved 2 år.

Jeg læste det med småt, og ser at det virkelig er rentefrit, eller?

De kommer selv med et eksempel:

20.000 kr. kredit.
Månedlig betaling 1.700 kr. i 1 år.
Oprettelsesgebyr 399 kr.
Samlede kreditomkostninger 399 kr.
Samlet tilbagebetalingsbeløb = 20.399 kr.
Fast debitorrente 0 %.

Men lad os så sige at ved et kreditlån på 20.000 kr. ender du med at betale 20.399 kr. tilbage over et år - som de skriver - og det er det? Eller er det alligevel en skjult detalje ved det?

Tjener de virkelig så meget på de 399 kr. i oprettelse, så det kan betale sig for dem?


Redigeret af ladiesman217 - 29-Maj-2015 kl. 20:12
          
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:20
Det er rentefrit, da du ikke betaler nogen rente.

De har tidligere tilbudt rente & gebyrfri finansiering. Det er selvfølgelig en noget bedre deal end det de kører med nu. 
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:27
Ja med gebyrfri slipper man vel for de 399 kr. i oprettelse, men om man skal give 399 kr. eller ej er ikke det store spørgsmål hvis man snakker om 10.000-20.000 kr. kredit.

Der hvor jeg bare slog øjnene op og gik i den skeptiske tænkeboks er at, hvordan kan de tjene på det ved at yde en "gratis" kredit? Der må da være et eller andet trick, da jeg har svært ved at tro på at de yder denne "service" gratis for forbrugeren? De har måske mærket tingene "skjult" op og derved tjener noget den vej?
          
Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:34
De skaber mere salg og dermed mere avance ved at financiere - såre simpelt.
Kandidaterne til financiering har næppe pengene selv, og havde derfor ikke købt noget.....
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:35
At du lokkes ril at købe er produkt du ikke køber, fordi du ikke har pengene i banken. Pg nu det er så nemt, så snupper du jo også lige lidt udstyr med. Så 399 + avance + avance+.......
Og ja, der er flere der ikke har råd til at købe, som handler på den måde, end man lige skulle tro.
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:44
De tjener også en del på dem der ikke betaler. Du kan være sikker på at renten for, for sen betaling er til at føle på. Den rente burde du også kunne læse
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 20:44
399 kr. er for et lån, der løber over eet år mens det koster 999 kr. for et lån over to år. Som der står ved regneeksemplet for eet år: ÅOP: 3,7%.

Og som der også står: "Vær opmærksom på, at rentefrihed forudsætter at kreditten ikke opsiges som følge af kredittagers misligholdelse."

Jojo, med de renter, Elgiganten selv betaler for finansiering i disse tider taber de nok ikke noget på den ordning.

I sidste ende handler det om at lokke folk til at købe noget, der er dyrere end hvad de ellers ville have købt, hvis de skulle have betalt det kontant. Og selv om noget er nok så rente- og (måske) gebyrfrit så skal det jo stadig betales.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 21:00
Reelt set kan man lave sig en større besparelse end "0 % i rente" jeg har tit tænkt på det selv ved køb over 10.000kr alene fordi at jeg får en pæn rente på indestående. Så med et køb på lad os sige 20.000, kunne jeg tage et rente frit lån og istedet for at betale de 20k nu, kunne jeg ligeså godt have de 20.000 og stå og trække "min pæne" rente i lånets løbe tid og "blot" holde mig til de afdrag. Nu hader jeg bare at have den slags lån, men jeg tænker sgu tanken hver gang jeg skal købe i den størrelses orden.
Og gjorde da det selv i en mindre størrelses orden i hifiklubben. Jeg købte en Soundbar til 10.000 og ventede med at betale efter et halvt år. Det gav mig da nogle hundrede kr i "rabat" og kostede mig intet at oprette ELLER at afvikle igen.
Jeg spurgte i hifiklubben hvad fidusen er for dem og der var ikke så megen udenom snak sagde. Der var mange der gjorde som jeg, men så alligevel syntes de 10.000 var kedelig at skulle betale når betalingen så skulle falde, så de istedet valgte en afdragsordning med rente. "Det er egentlig det" sagde han:).
Men ellers tror jeg helt sikkert også at den slags lån gør at folk købere dyrere end de ellers ville. Og for andre at de i det hele taget køber
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 21:07
Jeg tænkte nok det var for at lokke folk der ikke havde pengene nu og her, men samtidig var jeg i tvivl om der var en "skjult" merbetaling i en eller anden form, hvilket der så teknisk set ikke er, ud over det kunderne så bliver lokket til.

Men som præcis Bromberg5 er inde på, så tænker jeg da at hvis jeg har 10.000 kr. til at fyre af på et eller andet, så hvorfor betale med det samme, hvis jeg kan få mig et rente- og måske gebyrfrit lån? Så står pengene da bedre på min konto end på deres.

Det kræver så at jeg ikke lader mig rive med, og køber lige lidt mere og lidt mere, men hvis man kan beherske sig, og altså kun købe for de 10.000 kr., låse dem fast på kontoen og bare afdrage til Elgiganten over 1-2 år, så er det da godt nok givet ud.

Men tak for svaret. Det var altså et lille salgstrick. Og ja de 3,7 % i ÅOP er jo det som det hele koster. Det er dog stadig værre med de SMS lån der kan have +1000% i ÅOP
          
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 21:16
Du skal vel kreditvurderes for at få et rentefrit lån? Ved 3,7% åop er der alligevel et par procent i overskud til udlåneren.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 21:50
Ladiesman - uanset står du jo stadig som låntager, hvis du en dag skulle have brug for et større lån til bil eller andet. Og så kan det godt være det blir svært med 6 rentefrie - selvom du har pengene indestående;).
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2015 kl. 21:57
Nu snakkede jeg også eksempler ud fra folk der kan styre sin økonomi. Hvis du har penge nok
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu