recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår/hvorfor stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår/hvorfor stereo?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvornår/hvorfor stereo?
    Sendt: 30-Maj-2015 kl. 08:41
Jeg må erkende at jeg er en utålmodig sjæl ift. højtaler eller også kan jeg bare lide at prøve nyt af. Faktum er at jeg igennem de sidste år har skifte en hel del ud på lyd fronten.


Efterhånden må jeg erkende at film aftnerne er der laaangt imellem, hvilket egentlig var mit klart primære brug.

Så nu går eg med tanken om at for enkle ganske meget, enten i form af et par gode aktive højtalere direkte i tv, eller med en lille Nad d3020 eller d7050 tilsluttet et par gulv højttalere. Væk med stort tv møbel og mange ledninger.

Jeg er klar over at stereo selvfølgelig er lækkert til rent musik brug, men hvornår og hvorfor foretrækker i et 2.0 system eller 2.1?

- Det sjove for mig selv her er at kunne smide hele budgettet på 2 højttalere fremfor 5.
Samt et møgsimpelt setup, hvor der vil være mini mac og apple tv tilsluttet tv´et.
Pt er mit setup bestående af 3 Fazon LCR og 2 Fazon sat. Det overvejer jeg at bytte d med et par CM8 eller Fazon5. Her vil jeg fortsat bruge min SB2000 da jeg er svært begejstret for den. Men pladsen er forsat trang, derfor er jeg ikke oppe i CM10 og den slags størrelser.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 09:57
Jeg er klart til stereo, både til musik og film. 

Jeg havde surround for en 10-15 år siden, masser af forstærkere, store højttalere og alt det der, men alligevel var oplevelsen sådan lidt visse-vasse. Det resulterede i at jeg ikke gad sætte det op igen efter jeg flyttede, det har været ren 2.0 stereo siden da. 

Naturligvis er der sket meget indenfor surround området siden dengang, så man kan givetvis en masse mere idag, men jeg har endnu til gode at høre et surroundanlæg til hjemmebrug der har fungeret ordentligt. En del venner har investeret både små og store beløb i surround, men jeg synes ikke det virker ordentligt. 

Surround i en rigtig biograf er fedt fordi jeg bliver "et med lyden", jeg opdager ikke rigtigt at det er surround fordi det bare virker.

Surround til privatbrug synes jeg altid ender op med at man ser en regnvejrsscene og pludselig undrer sig over om der står en og tisser et sted omme bag sofaen. Det er bare altid kunstigt. 

Det kan godt være at jeg med mit 2.0 setup må undvære tisseriet bag sofaen, til får jeg et godt solidt drøn når der er eksplosioner fordi både højttalere og forstærker er kvalivare.. Jeg synes det er en klart federe måde at se film på.

...og dermed ikke sagt at det er umuligt at lave et vellydende surroundsetup derhjemme, jeg har bare aldrig hørt et der virkede ordentligt. Til gengæld har jeg hørt masser af stereosetups der lød rigtigt fedt, så jeg stemmer for kvalitetslyd fra to højttalere i stedet for lyd der ikke helt virker ordentligt fra 5-7-9 højttalere.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 10:20
Hæ.... lidt sjovt at "Genopleve" fra andre. Jeg havde jo indtil for bare et år siden, et ganske fornuftigt 5.1 setup. Men jeg opdagede jo også hvor få egentlig filmaftener det blev til, og for den sags skyld, hvor få film jeg selv så.

Jeg traf derfor den tunge beslutning, at skille mig af med det meste. Dog beholdte jeg mine Elac FS 407 til stereo, og i forvejen havde jeg min Vincent stereoforstærker + en glimrende Sony CD afspiller.

Jeg opdagede dog hurtigt, at vores meget højt prioriterede barnebarn, ikke var tilfreds med den manglende "Punch" når hun skulle se film. Det betød, at jeg prøvede flere forskellige soundbars, men endte med en Yamaha sound projektor - som faktisk gør det ret godt, uden dog rigtigt at være surround.

Men mine koncert BD´er smutter inden om min Vincent og mine Elac, og det lyder rigtigt lækkert Tongue


Redigeret af Hother - 30-Maj-2015 kl. 10:21
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 10:21
Strandvasker.
Hvis du endnu ikke har hørt et surround setup der virker ordentligt, så har du været de forkerte steder..!

Bromberg.
Til film er et ordentligt surround setup altid at fortrække, men hvis du sjældent ser film så kan jeg ikke se nogen fordel i at have rummet plastret til med højttalere , og så ville jeg personligt vælge et stereo setup.

Jeg ser rigtig meget film, hvilket også er grunden til at jeg har en dedikeret bio.
I stuen har jeg et simpelt stereo setup med 2 aktive højttalere der bruges til musik.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Strandvasker.
Hvis du endnu ikke har hørt et surround setup der virker ordentligt, så har du været de forkerte steder..!

 

Et rigtigt godt opsat surround setup kan lyde helt fantastisk flot. Jeg har været flere steder med dedikerede bio-rum. Nogle steder lød det bedre end andre steder, men det kræver efter min bedste overbevisning, for at blive rigtigt godt, et dedikeret rum, hvor der er taget højde for dimensionering, isolation og flere andre ting.Smile

  
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Strandvasker.
Hvis du endnu ikke har hørt et surround setup der virker ordentligt, så har du været de forkerte steder..!

Jeg ser rigtig meget film, hvilket også er grunden til at jeg har en dedikeret bio.
I stuen har jeg et simpelt stereo setup med 2 aktive højttalere der bruges til musik.


Med et decideret biorum bekræfter du jo sådan set, hvad strandvasker siger. Mit indtryk er, at han taler om surround-setup's i almindelige stuer.

Der er ingen tvivl om, at med det arbejde - og mønter - du har lagt i dit biorum, så opnår du meget mere, end "hr. & fru Jensen's" stuebio....

M.v.h.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 13:27
Strecker - egentlig elsker jeg at se fil, men tiden render bare fra mig. Musik hører jeg faktisk heller ikke så tit, da jeg umiddelbart syntes at det er kinglet med ipad, spotify, receiver, der engang imellem har sit eget liv.
Så i først omgang er det der tiltrækker mig noget enkelt, så det faktisk bruges og dernæst savner jeg nu også den lyd en solid højttaler kan afspille en akustisk guitar.
Fruen hører radio over tv´et idag og jeg er stille og roligt hold op.

Undvære vil jeg dog ikke:)

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 13:48
Jeg må da indrømme, at jeg tit oplever at lyden skuffer i biografen i forhold, hvad jeg har hjemme.

Så et surround i en stue, virker rigtig fint for mig.

Og 5.1 setup virker også rigtig fint til Stereo.
(Jeg er måske også meget heldig, at min bedre halvdel ikke har noget imod mine gulvhøjtaler).

Stereo er rent 2.0, da jeg ikke synes at sub'en giver så meget.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Så i først omgang er det der tiltrækker mig noget enkelt, så det faktisk bruges og dernæst savner jeg nu også den lyd en solid højttaler kan afspille en akustisk guitar.


Og så overvejer du at kaste 20.000 efter et sæt "designhøjttalere"?

Til samme pris kan du få Mentor 6 eller Rubicorn 5 - der i mine ører er langt bedre højttalere.

Med hensyn til CM8 kan jeg kun sige som jeg er vant til: Skal du udnytte dem, skal du ofre kassen på en kraftfuld forstærker, ellers bliver det noget rod.
Og subben - ja den kræver at du har et forstærker der kan køre med sub......men kan være svær at integrere ind med en god gulvhøjttaler.

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 14:49
Ikke 20k, for det blir ligeledes brugt :). Behøver som ikke at være design, men et kompromis med størrelse og ydelse.
Rubicon har jeg ikke tænkt på, men vil da lige have den med.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 16:04
Så ovre i en anden tråd at du har en a830. Hvorfor bruger du ikke bare den som centrum for alle dine komponenter. Du kan da bare fjerne surround højttalerne hvis du ikke gider have dem hængende. Det blive da ikke nemmere med en stereo forstærker? Har du prøvet Yamahas App løsning. Den skulle da være udmærket (Har ikke selv prøvet den da jeg har en windows-telefon). Angående det med at den tænder af sig selv som ingen har svaret på, så vil jeg tro at du skal slå hdmi-control fra.
 
Setup > HDMI > HDMI control OFF


Redigeret af Trumle - 30-Maj-2015 kl. 16:07
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 16:34
Trumle - jo jeg har en a830. Men dit forslag løser desværre ikke mit issue. Min Mac skal være slukket før den ikke slår over på AirPlay. Den er så begyndt på at når jeg vælger Mac inputtet så slår den selv over på AirPlay. Lidt træls efterhånden.

Det var mere for at få noget mindre end en stor a830 til 2 højtalere. Kan godt lide yamaha app'en men har en logitech smart jeg styrer det hele med, men som bekendt med sine småfejl..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu