recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - rådighedsbeløb om mdn.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rådighedsbeløb om mdn.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Langt de fleste har iøvrigt ikke en halv million i opsparing, når de skal købe hus. Det er efter min mening nærmest urealistisk medmindre man er kommet fra et andet salg, hvor man har fået et pænt overskud. 


Enig, der er mange der låner sig op over begge ører. Men mit råd til en yderst sund økonomi er stadig at have en god opsparing at starte på. Med 100.000 når man ikke langt og skal ud i de "dyre" banklån.
Vi havde selv 300.000 til udbetalingen dengang, til et hus til 1,3 mill.

Klaus

Helt enig, det er altid en god ide at have til udbetalingen.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Langt de fleste har iøvrigt ikke en halv million i opsparing, når de skal købe hus. Det er efter min mening nærmest urealistisk medmindre man er kommet fra et andet salg, hvor man har fået et pænt overskud. 


Enig, der er mange der låner sig op over begge ører. Men mit råd til en yderst sund økonomi er stadig at have en god opsparing at starte på. Med 100.000 når man ikke langt og skal ud i de "dyre" banklån.
Vi havde selv 300.000 til udbetalingen dengang, til et hus til 1,3 mill.

Klaus

Helt enig, det er altid en god ide at have til udbetalingen.
 
Det er desværre ikke noget vi kan, jeg ville også ønske, vi solgte vores gamle lejlighed for 1 år siden, efter den havde stået til salg i 3 år, det kostede ialt 500.000kr, og der var en rest på 150k minus som vi ikke havde fået betalt ud i de 3 år, som vi først fik renset ud midt i sidste år, så valgte jeg at købe ny bil, som jeg lige skulle finde 210.000 til, så sidste år gik med at betale disse ting ud, så JA skylder ikke noget på det, men at finde 800.000kr til udbetaling er umuligt, har 121.000 på konto´en, men selvom det er et nyt hus, så må jeg indrømme vi har ting vi skal købe..
 
Tørretumbler, Hegn, plæneklipper, lidt ekstra møbler, lidt ekstra lys, og lige have lagt klinker og lidt elementer i et super lækkert isoleret redskabsskur..
 
JEG VILLE ønske, men desværre.
 
Familien har tilbudt at fastforrente de 800.000kr for mig, i 10år til 1.5% i kredit foreningen, da de har 0 gæld i huse, men jeg vil ikke blande dem ind i det, mit hus, mine udgifter.
 
er dog heldigvis i et robust forhold, som i 10 år har været igennem gode tider, men også 3xhusleje om mdn, og 0 kr at leve for (da vi flyttede fra vores ejerlejlighed, der røg vi i et hus til 12k om mdn, hvor der efter 1 mdn kom MUG på alle vægge, det var 100% nyistandsat, så stak vi af over i det vi bor i i dag, det var et par dyre mdn :-D )
 
det bliver en bolig kredit, så de 80-90k vi har i bonus om året udbetalt ryger derind, og 5000kr ekstra om mdn. så det er da 150k ekstra jeg kan smide ind, hvis vi ikke tager nogle store rejser, eller køber bil.
 
så burde de 800 i banken være væk i løbet af et par år.
 
 


Redigeret af Rasmusdc - 25-Juni-2015 kl. 08:41
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

 
 men at finde 800.000kr til udbetaling er umuligt, har 121.000 på konto´en, men selvom det er et nyt hus, så må jeg indrømme vi har ting vi skal købe..


Et hus til 3.4mill har næppe heller en udbetaling på 800.000. Det ligger nok mere lidt under 200.000


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 15:27
Et hus til 3,4 kan man låne 2,7 til i kreditforeningen. De resterende 700.000 skal findes andetsteds.

Mit råd er stadig at vente mindst et år og så bruge året på at spare op. Ja, så får i ikke "drømmehuset", men mon ikke der er et andet drømmehus til salg igen om et år?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Seriøst er din bankrådgiver ansat af banken som sælger. Så jeg ville kontakte en uvildig bankrådgiver som f.eks. John Norden fra Mybanker. Det koster nogle penge, men han kan opstille et budget der reelt fortæller hvor hvor meget der er til bolig, faste udgifter og rådighedsbeløb.

https://www.mybanker.dk/consulting/kontakt/


Rådgivende konsulenter er OGSÅ sælgere. 


Sælgere for hvem? Hvis du betaler en konsulent for rådgivning, er han da DIN mand, og fortæller dig hvad der er bedst for DIG, og ikke banken.


Sælgere for dem selv. De sælger rådgivning.
I den konkrete situation som trådstarteren står med, så mener jeg banken er lige så uvildig, da det er realkredit institutterne der forestår realkredit lånet. Der kan højst være tale om evt. boliglån, og derfor en forhandling om renterne på dette.
At man så kan lade sig præge af, at en bankrådgiver (sælger) forsøger at sælge andre produkter, det er altså en helt anden situation. 

Det er da noget værre vrøvl at feje mig af med. Når du hyrer en rådgiver, er han DIN mand og ikke hverken bankens eller kreditforeningens. Han har ingen interesser i at det skal gå dig skidt, for så rygtes det og kunderne udebliver. Han lever mao af at hjælpe folk med deres økonomi.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Han har ingen interesser i at det skal gå dig skidt


Har bankerne da det?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Det er da noget værre vrøvl at feje mig af med. Når du hyrer en rådgiver, er han DIN mand og ikke hverken bankens eller kreditforeningens. Han har ingen interesser i at det skal gå dig skidt, for så rygtes det og kunderne udebliver. Han lever mao af at hjælpe folk med deres økonomi.

Det er præcis det samme en bankrådgiver gør. Han/hun har heller ingen interesse i, at det skal gå dig skidt, tværtimod. Går det dig skidt, så er du en rigtig skidt kunde, og i værste fald, ingen kunde.
Forskellen ligger i, at bankrådgiveren er begrænset til den pågældende banks tilbud og muligheder. Det giver ingen mening at en bankrådgiver råder dig til at lave en aftale med en anden bank, fordi de måske er billigere. Der kan en økonomisk rådgiver råde dig til alle muligheder. Og deri er jeg enig. Men hvis det går dig skidt, så er den økonomiske rådgiver sådan set helt ude af billedet.
Hvor der for rådgiveren er fokus på pris, så kan det i visse henseende være mere økonomisk at have et tilpas tillidsforhold til sin eksisterende bank. Den del tager en økonomisk rådgiver ikke højde for.

Men den der med at gøre bankrådgivere til bad-asses, som bare vil kunderne det værste, den ryger jeg ikke på. De er sælgere, med visse begrænsninger, som bla. skal tage udgangspunkt i en kundes finansielle situation, ellers kan der falde seriøst brænde ned. Ergo er de også nødt til at være rådgivere.  
Og folk skal opfatte dem således, ikke bare sælgere, som er ligeglade med dig, men også som bankrådgivere.

Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Det er da noget værre vrøvl at feje mig af med. Når du hyrer en rådgiver, er han DIN mand og ikke hverken bankens eller kreditforeningens. Han har ingen interesser i at det skal gå dig skidt, for så rygtes det og kunderne udebliver. Han lever mao af at hjælpe folk med deres økonomi.

Det er præcis det samme en bankrådgiver gør. Han/hun har heller ingen interesse i, at det skal gå dig skidt, tværtimod. Går det dig skidt, så er du en rigtig skidt kunde, og i værste fald, ingen kunde.
Forskellen ligger i, at bankrådgiveren er begrænset til den pågældende banks tilbud og muligheder. Det giver ingen mening at en bankrådgiver råder dig til at lave en aftale med en anden bank, fordi de måske er billigere. Der kan en økonomisk rådgiver råde dig til alle muligheder. Og deri er jeg enig. Men hvis det går dig skidt, så er den økonomiske rådgiver sådan set helt ude af billedet.
Hvor der for rådgiveren er fokus på pris, så kan det i visse henseende være mere økonomisk at have et tilpas tillidsforhold til sin eksisterende bank. Den del tager en økonomisk rådgiver ikke højde for.

Men den der med at gøre bankrådgivere til bad-asses, som bare vil kunderne det værste, den ryger jeg ikke på. De er sælgere, med visse begrænsninger, som bla. skal tage udgangspunkt i en kundes finansielle situation, ellers kan der falde seriøst brænde ned. Ergo er de også nødt til at være rådgivere.  
Og folk skal opfatte dem således, ikke bare sælgere, som er ligeglade med dig, men også som bankrådgivere.



Vi kan ikke nøjes med 200.000kr, 2.720.000 kan hentes i banken de sidste 700.000 på bolig kredit og så ryger der 1.5% i afgifter, og kurstab, så vi ender ca på 2.8 i kredit og 800 i bank.

Min bankrådgiver er ikke længere en bankrådgiver, det er en sælger, og rådgiver er et forkert ord at bruge om hende..

Ja hun har fordel i at holde mig på + siden, men hun har også fordel i at låse så meget af min økonomi hun kan til lån..

derudover har de fået en del flere ting at spille med, jeg er Jyske bank kunde, de ejer for det første BRF, men derudover der har de deres "jyske L30" obligations ligende lån, og selvom jeg POINTEREDE 10 gange at det var et kreditforenings obligationslån, så var ALLE mine udregninger fra deres side sat op på et L30 lån, som er et lån som er uprøvet, det er for det første IKKE et obligations lån, det er et banklån med obligations ligende omkostninger..

Det er noget værre fusk, men det "prøver" de at skubbe på en, uden rigtigt at informere..

ved lejligheden, der var det lidt lettere, der var det et "åbent" markedet, og banken havde ikke samme stake i hvordan jeg lagde de 80% af huslånet.

efter lang tid snak, så tror jeg egentligt jeg går tilbage til mit gamle mantra, huset var det rigtige, det er forhandlet færdig, og det er rigtigt fornuftigt i pris, men "eje frem for leje", jeg tror simpelthen ikke på det kan betale sig, kan leje for 15.000kr og stadig komme ud med plus i sidste ende.

Jeg må indrømme efter slaget med vores lejlighed, så tror jeg det bliver et stop, må finde noget større at leje end det her 112 vi sidder i i dag... og så må vi se hvad sker.

nu skal jeg bare lige have affærdiget de kontrak forhandlinger vi har i næste uge.

Med hensyn til at spare op, så vil jeg nødig starte sønnen op i en vuggestue, så rive ham væk 2-6 mdn efter, fordi NU flytter vi by. det var mest den timing som var vigtig for mig.

takker for snakken...




Redigeret af Rasmusdc - 25-Juni-2015 kl. 19:53
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 21:04
Tak Rasmusdc, dejligt du kan forklare hvad en bankrådgiver står for i dag. Kandersen tror tilsyneladende blåøjet på en uvildig rådgivning i banken.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Et hus til 3,4 kan man låne 2,7 til i kreditforeningen. De resterende 700.000 skal findes andetsteds.

Mit råd er stadig at vente mindst et år og så bruge året på at spare op. Ja, så får i ikke "drømmehuset", men mon ikke der er et andet drømmehus til salg igen om et år?


Klaus

Man kan vente sig ihjel. 

Hvis han skal vente et år, så skal han jo stadigvæk betale husleje 120k i alt direkte til udlejeren. Dem kan han selv bruge på renter og afdrag på det hus han vælger at købe.

Det er da selvfølgelig en god ide at sparre lidt op selv men, hvis man skal betale husleje kan det måske ikke betale sig.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


derudover har de fået en del flere ting at spille med, jeg er Jyske bank kunde, de ejer for det første BRF, men derudover der har de deres "jyske L30" obligations ligende lån, og selvom jeg POINTEREDE 10 gange at det var et kreditforenings obligationslån, så var ALLE mine udregninger fra deres side sat op på et L30 lån, som er et lån som er uprøvet, det er for det første IKKE et obligations lån, det er et banklån med obligations ligende omkostninger..


Sig det til bankrådgiveren. Ændrer det ikke på noget, skifter du bank!

Der findes bankrådgivere der ikke vil lytte til kunderne, har selv haft en sådan. Havde hende i et halv år og gik så til afdelingslederen og fik ny rådgiver (faktisk lederen selv). Et år efter var hende der ikke lyttede fyret.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Det er da selvfølgelig en god ide at sparre lidt op selv men, hvis man skal betale husleje kan det måske ikke betale sig.


Det var sådan vi sparede op - ved at bo til leje. Så jo det kan godt betale sig, med mindre at man betaler mere i husleje, end hvad man vil komme til i et hus.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu