recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - rådighedsbeløb om mdn.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rådighedsbeløb om mdn.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: rådighedsbeløb om mdn.
    Sendt: 24-Juni-2015 kl. 08:09
Det her er virkelig et "out of topic" topic, men den er på bruger til bruger, så det er vel her den hører til.
 
Jeg og Konen er sgu ved at være gamle.. 37 år og hun er 38, vi har lige fået en søn, og prioriteringerne er begyndt at ændre sig, vi har begge gode jobs, men bor i dag i et nybygget 110kvm lejligheds kompleks (sådan et halvt glasbur med 27 grader indendørs med fuld udluftning en solskinsdag). selvfølgelig til leje.
 
Så kiggede på et nybygget hus, med noget mere luft, en græsplæne i et villakvarter, sådan 198kvm... det er da også lige rigeligt, men de sidste 50 koster faktisk ikke det store, det er grund + optioner der river fra i dette hus..
 
Vi er 100% gældsfri i dag, med 1 ny bil og 1 2007 Clio sport = vi har et ENORMT råderum i økonomien, der ryger hurtigt 10-15.000kr en måned på ligegyldige ting.. og vi har da en opsparing men den er alt for lille, sølle 100.000kr, men sidste år betalte vi 300.000kr af, 210.000 på en bil, og 90.000 som var resterne af et 500.000krs tab på en lejlighed vi afsluttede et salg på.
 
nu sidder jeg bare og bliver i tvivl om leverum, lavet en beregning på det hus med banken, som ikke har problemer med at låne os (dog desværre 3% vi ligger i lige nu, måske endag 3.5)
 
når alle regninger er betalt, benzin, forsikringer, Børnepasning (når han når dertil, han er kun 5.5måned)
 
så er der 21.300kr tilbage, til resten = mad / opsparing / fornøjelser, men også et nyt billån hvis konen skal have ny bil en dag.
 
Vi sidder lidt og panikker over det beløb, især fordi med grækenlands krisen, så de 10 dage det tager før vi kan låse renterne, det kan faktisk hurtigt koste 1000kr om mdn. (håber de går ned, for min rentes skyld :-D)..
 
det er jo selvfølgelig det beløb der er når vi BEGGE arbejder, skal dog siges, jeg VED jeg har en sikkerhed, jeg får 12.5-25% årlig bonus af min løn, alt efter performance, og fik 21.7 i år, og 20.5 sidste år, så det er da en lille ekstra sjat penge.
 
er det et råderum i ville panikke over? personligt har jeg ingen føling med det, det at bo i en 8000kr om mdn lejlighed, har skudt vores standard forbrug i vejret, da vi ikke har finstyret vores kort, så jeg er godt klar over ting skal være ANDERLEDES, men det er også weird at stå efter 1 års uden gæld, og så reelt føle, at vi intet har ... jo.. en Bil, og en helvedes til masse udstyr tli knægten.


Redigeret af Rasmusdc - 24-Juni-2015 kl. 08:09
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

er det et råderum i ville panikke over? personligt har jeg ingen føling med det, det at bo i en 8000kr om mdn lejlighed, har skudt vores standard forbrug i vejret, da vi ikke har finstyret vores kort, så jeg er godt klar over ting skal være ANDERLEDES, men det er også weird at stå efter 1 års uden gæld, og så reelt føle, at vi intet har ... jo.. en Bil, og en helvedes til masse udstyr tli knægten.

Kort svar - Nej.
Med det rådighedsbeløb til 2 voksne og 1 barn, så bør det ikke give anledning til bekymringer overhovedet. Og skulle i ende på 3.5% så er det heller ikke det, som vælter jeres budget. Jeres bankrådgiver burde have oplyst jer om, hvad de forventer i har af rådighedsbeløb. Og de har flere år været temmelig konservative, ment på den måde, at de er i mange tilfælde gået til den absolut sikre side, som bla. har forhindret andre i at kunne købe bolig, da rådighedsbeløbet simpelthen har været for lille.

Det store problem ved at skulle købe bolig, det er som sådan ikke situationen nu og her, men derimod hvad der sker i fremtiden. Og mig bekendt er der ingen, der kan spå om fremtiden. 

Prisen på boligen er en nu og her situation, som kan ændre sig drastisk i løbet af ganske kort tid. Det er nok de færreste der forventer en finanskrise, som den vi har været igennem de sidste 7 år. Men renterne i sig selv kan gøre meget. Derfor skal man overveje fastforrentet lån.
Oven i dette er der risikoen for, at en af parterne gå hen og bliver arbejdeløs, syg eller måske det der er endnu værre, (skilsmisse eller død).
Du nævner en bonus. Et godt råd er, at ikke inddrage evt. bonu osv i et fast budget, medmindre der er garanti for bonus. Jeg har set folk gå i flere år med fast overarbejde, udstationering osv, og pludselig en dag ændrede det sig. Men de havde det med i deres budget, hvilket betød at deres rådighedsbeløb kom til at se helt anderledes ud. Nogle måtte endda gå fra hus og hjem pga det.

Noget kan man forsikre sig en anelse imod, men boligprisen, der har man ikke en jordisk chance. Det bedste man nok kan gøre, det er at forsøge holde tilstanden på boligen optimal hele tiden. Og så ellers lade markedet køre sit spil. Det gør tingene lidt nemmere, hvis man en dag er tvunget til at sælge.
Opsparing er altid en god ide.
 


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 14:19
Seriøst er din bankrådgiver ansat af banken som sælger. Så jeg ville kontakte en uvildig bankrådgiver som f.eks. John Norden fra Mybanker. Det koster nogle penge, men han kan opstille et budget der reelt fortæller hvor hvor meget der er til bolig, faste udgifter og rådighedsbeløb.

https://www.mybanker.dk/consulting/kontakt/
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 14:50
for det første tak for de første svar.
 
Måske forklaringen ikke var god nok..
 
Nej bonus´er og andet er ikke medtaget, jeg ved bonus er min 12.5% af en årsløn, så jeg ved den er der, men det er en "ferie" kasse, så der er lidt til de sjove tider.. det er ikke helt billig at være A/V nørd..
 
Vi har 100% styr på omkostningerne, og banken siger uden problemer JA, også til dyrere huse, det her til 3.4 er dog der vi vil strække os og ikke mere, og med 10 års garanti, så føler jeg min rimelig sikker på det..
 
Budgettet er med alt, Forsikringer, Vuggestue (44 fucking tusind om året), Benzin, Service på 2 biler, alle andre faste omkostninger, det mangler reelt bare..
 
Tøj/mad/fornøjelser og opsparing..
 
men når man har levet de sidste 4 år med 2 "medium høje" lønninger, og 10000kr ialt til bolig (inkl alt) så den lave lønning kunne bære ALT forbrug INKL lommepenge og mad og tøj... så er det sgu svært..
 
var egentligt nok lidt nysgerrig om hvad folk egentligt har tilbage når de kommer ud på den anden side af budgetkontoen, hvad der egentligt er til de sjove ting..
 
for jeg kan da godt se at det er en pæn portion penge bare til Mad/diverse og tøj, men med nyfødt søn som rev 40k bare i startop udstyr, så er jeg godt nok på herrens mark med hvad jeg skal ligge fra til ham..
 
lige nu er der jo de 44500 om året til pasning, og af vores rådighedsbeløb 24000kr til tøj/legetøj/diverse og så en del af et madbudget...
 
men ved ikke om jeg skal ligge mere fra til ham..
 
Men .. tror også bare jeg får afsluttet handlen, så må vi se hvordan brikkerne falder, Grækenlands Nej har godt nok et impact på renterne, ser ud som om i dag bare har sparet os for 55k så det er da også at tage med.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Seriøst er din bankrådgiver ansat af banken som sælger. Så jeg ville kontakte en uvildig bankrådgiver som f.eks. John Norden fra Mybanker. Det koster nogle penge, men han kan opstille et budget der reelt fortæller hvor hvor meget der er til bolig, faste udgifter og rådighedsbeløb.

https://www.mybanker.dk/consulting/kontakt/

Rådgivende konsulenter er OGSÅ sælgere. 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 15:05
Nej, det råderum ville jeg ikke panikke over - tvært imod.......


200m2 nyt hus i et villakvarter koster mindst 2,5 millioner. Her kan i låne 80% som kreditforeningslån. De resterende må i tage som boliglån, eller kassekredit. Renten på denne er noget værre end forskellen på 3 eller 3,5% på kreditforeningsdelen.

For mig at se, har i en rimelig økonomi, brug det næste år på at finde ud af jeres præcise finansielle situation og sørg så for at der står mindst 500.000 i banken, når i skal handle hus.
Ved at have alle pengene til "udbetalingen", så har i et utroligt frirum til at vælge. Har i stadigvæk en god husstandsindkomst til den tid, så napper i et 20 års lån med variabel rente.

Da vi købte hus for 13 år siden havde vil til udbetalingen og var egentligt sikre på at vi ville have fastforrentet lån. Vi spurgte i banken, men rådgiveren ville ikke rådgive os om valget mellem fast forrentet eller variabel rente. Hun kunne jo blive hængt op på det og det var altså ikke bankens politik. Jeg "klemte hende op i et hjørne" og spurgte til hendes personlige mening. "hvis nogen har råd til det, er det da jer" sagde hun.

Vi har ikke fortrudt.

Vores økonomi var fin nok til at betale på et 4% lån, så de penge vi har sparet (for renten har ikke været høj i de sidste 13 år!) har vi i stedet kunnet bruge til at spare op til bil eller andre goder. Blot har vi altid i budgettet har haft "frirum" til at renten stiger.

Kommer i i gang med et 20 års lån, vil renterne være betydeligt mindre end over 30 år. Og går der noget galt efter 3-5 år, vil i altid kunne tage et nyt 30 års lån. Til den tid, har i banket en god del af gælden væk og dermed kunne komme til at sidde ret billigt i det - hvis det bliver nødvendigt.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

 
men når man har levet de sidste 4 år med 2 "medium høje" lønninger, og 10000kr ialt til bolig (inkl alt) så den lave lønning kunne bære ALT forbrug INKL lommepenge og mad og tøj... så er det sgu svært..

Vi sad selv i samme situation, da min ex-hustru og jeg i sin tid købte, først lejlighed og senere hus. 
I lejligheden satte vi fokus på, at skulle det ske at en af os blev arbejdsløse eller værre, så skulle det ikke have indflydelse på muligheden for at blive i lejligheden. 
Det var straks værre ved køb af huset, fordi vi på det tidspunkt satte større krav, som dermed også var dyrere. Men vi havde alligevel fokus på, at der skulle flere ting til, for at vi skulle tvinges ud i en situation, hvor vi var nødt til at gå fra huset.
 
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

 var egentligt nok lidt nysgerrig om hvad folk egentligt har tilbage når de kommer ud på den anden side af budgetkontoen, hvad der egentligt er til de sjove ting..

Jeg har ca. 17.000 i rådighedsbeløb, sidder alene med i mit hus, og har to børn hver anden uge. 
Jeg er ikke umiddelbart bekymret, selvom to børn på henholdsvis 12 og 15 godt kan være en økonomisk udfordring Wink
 
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

lige nu er der jo de 44500 om året til pasning, og af vores rådighedsbeløb 24000kr til tøj/legetøj/diverse og så en del af et madbudget...
 
men ved ikke om jeg skal ligge mere fra til ham..

Tag det som det kommer. Med jeres råderum behøver du ikke ligge søvnløs om natten. Uanset hvad, så kan du aldrig forudsige hvad der kommer til at ske. Men jo mere i holder igen, desto bedre rustet er i til fremtidens udfordringer.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og går der noget galt efter 3-5 år, vil i altid kunne tage et nyt 30 års lån. Til den tid, har i banket en god del af gælden væk og dermed kunne komme til at sidde ret billigt i det - hvis det bliver nødvendigt.

Klaus

Lige en detalje til den sidste.. Det forudsætter at når/hvis det går galt, at huspriserne ikke er nævneværdig påvirket i negativ retning. For så kan det se helt anderledes ud.
Mange har troet som du skriver her, men med et prisfald på op imod 30% er de omvendt endt i en situation, hvor de reelt set er teknisk insolvente. Det vil påvirke, hvis der skal lægges lån om på det tidspunkt, så vil der blive lavet en ny vurdering af boligen. Så selvom man måske kan lave et nyt 30 årig lån, så er det ikke sikkert at prisen på boligen er det samme. 30% af 2.5mill er voldsomt! 

Langt de fleste har iøvrigt ikke en halv million i opsparing, når de skal købe hus. Det er efter min mening nærmest urealistisk medmindre man er kommet fra et andet salg, hvor man har fået et pænt overskud. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Seriøst er din bankrådgiver ansat af banken som sælger. Så jeg ville kontakte en uvildig bankrådgiver som f.eks. John Norden fra Mybanker. Det koster nogle penge, men han kan opstille et budget der reelt fortæller hvor hvor meget der er til bolig, faste udgifter og rådighedsbeløb.

https://www.mybanker.dk/consulting/kontakt/


Rådgivende konsulenter er OGSÅ sælgere. 


Sælgere for hvem? Hvis du betaler en konsulent for rådgivning, er han da DIN mand, og fortæller dig hvad der er bedst for DIG, og ikke banken.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Seriøst er din bankrådgiver ansat af banken som sælger. Så jeg ville kontakte en uvildig bankrådgiver som f.eks. John Norden fra Mybanker. Det koster nogle penge, men han kan opstille et budget der reelt fortæller hvor hvor meget der er til bolig, faste udgifter og rådighedsbeløb.

https://www.mybanker.dk/consulting/kontakt/


Rådgivende konsulenter er OGSÅ sælgere. 


Sælgere for hvem? Hvis du betaler en konsulent for rådgivning, er han da DIN mand, og fortæller dig hvad der er bedst for DIG, og ikke banken.

Sælgere for dem selv. De sælger rådgivning.
I den konkrete situation som trådstarteren står med, så mener jeg banken er lige så uvildig, da det er realkredit institutterne der forestår realkredit lånet. Der kan højst være tale om evt. boliglån, og derfor en forhandling om renterne på dette.
At man så kan lade sig præge af, at en bankrådgiver (sælger) forsøger at sælge andre produkter, det er altså en helt anden situation. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

for det første tak for de første svar.

mybanker.dk skriver, at rådighedsbeløb er:
5000,- for enlige
8500,- for par
2500,- pr barn

Jeg må erkende, jeg synes det lyder af lidt for lidt. I din situation skulle i så kunne nøjes med 11.000 om måneden i rådighedsbeløb. Jeg havde forventet det mere lå omkring 13.000,- Ikke desto mindre, så har i bestemt ikke grund til bekymring, heller ikke selvom du synes jeres lille purk koster en del.. Det bliver kun værre med tiden, skal jeg hilse og sige.. Tænk hvis han bliver lige så meget A/V nørd som faderen LOL

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2015 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Langt de fleste har iøvrigt ikke en halv million i opsparing, når de skal købe hus. Det er efter min mening nærmest urealistisk medmindre man er kommet fra et andet salg, hvor man har fået et pænt overskud. 


Enig, der er mange der låner sig op over begge ører. Men mit råd til en yderst sund økonomi er stadig at have en god opsparing at starte på. Med 100.000 når man ikke langt og skal ud i de "dyre" banklån.
Vi havde selv 300.000 til udbetalingen dengang, til et hus til 1,3 mill.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu