recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan ikke boot fra USB
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan ikke boot fra USB

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan ikke boot fra USB
    Sendt: 01-Juli-2015 kl. 01:23
Ja, så prøver vi lige igen.

Sidder med en Acer bærbar, som jeg skal prøve at "clean install". Vi har en Windows 8.1 ISO fil, som vi har lagt ind på et USB drev, og gjort den til boot-device med dette værktøj: http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/create-reset-refresh-media

Det virkede ikke. Vi prøvede så at downloade ISO filen til harddisken, og prøvede at lave en boot USB pen med dette program: http://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool men det virkede så heller ikke. Vi kan simpelthen ikke få maskinen til at boot op.

Vi har inde i BIOS prøvet at slå UEFI boot fra og lavet om til Legacy boot. Virkede ikke. Vi har også prøvet at slå "Secure boot" fra, men det virkede heller ikke. Under Boot Menu F12 under opstart kan jeg ikke engang se min USB pen, som vi har lagt ISO filen ind på, men den skulle være lavet korrekt, og programmet sagde også at USB pennen var oprettet korrekt.

Er der noget vi har overset, eller kan man ikke boot fra USB på en Acer Aspire?

Her snakker de dog om, at man skal prøve Legacy Boot, hvilket ikke virkede for os. De snakker også om at man skal bruge det der Rufus til at lave USB-boot device med i stedet for, men det må jeg så prøve i morgen.

Nogen mener også at siden det er USB 3.0 porte der sidder i maskinen, så kan man ikke boot op fra dem?

Det er Windows 8.1 64 bit vi bruger, og ISO filen er hentet med det download program fra Microsoft. Vi har hentet dansk, 8.1 og 64 bit. Som der stod vi skulle.


Redigeret af ladiesman217 - 01-Juli-2015 kl. 01:45
          
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2015 kl. 01:56
Jeg tror måske der skal bruges det program der hedder "Rufus" til at lave USB-boot pen med, da den laver den til BIOS og UEFI. Problemet er bare, hvis man ikke kan boot op fra en USB 3.0 port? Hvad gør jeg så? 

Redigeret af ladiesman217 - 01-Juli-2015 kl. 02:05
          
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2015 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:



Problemet er bare, hvis man ikke kan boot op fra en USB 3.0 port? Hvad gør jeg så? 


Det er jeg nu også ret sikker på du kan, men der er vel også USB 2.0 porte på PC'en. Husk at USB pennen skal laves som UEFI, men ellers har du vel din IT nørd der kan hjælpe dig

Flemming

Redigeret af fltk - 01-Juli-2015 kl. 18:28
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2015 kl. 21:32
Ja jeg kunne læse at man skal bruge det Rufus da den laver den UEFI. Det gør den "oprettelse" fra Windows selv hvis ikke. Jeg må lige prøve mig frem. Takker.

Men nej der er kun USB 3.0 porte i maskinen, underligt nok.
          
Til top
Dovenlas Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dovenlas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2015 kl. 23:09
Hej,

Jeg oplevede at jeg ikke kunne boote fra en USB 3 stik, men samme image virkede fint fra en USB 2 stik.
Noget med at USB 3 driveren, først bliver lagt ind med OS.

Det her var på en sprit ny Lenovo.

Bare en tanke
/D
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2015 kl. 23:13
Jeg har også læst det. Men kun med Windows 7?

Jeg har også læst at man ikke kan boot fra en USB 3.0 port. Jeg er dog sikker på det er et USB 2.0 nøgle da den er lidt ældre af dato.

Håber ikke det er tilfældet.
          
Til top
Waqas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Juni-2008
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Waqas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 01:29
boot fra usb2.0 port, ikke blå farve.

check om legacy keyboard support er on/off, hvis det findes i bios.

bruger selv denne metode til at lave bootbar usb og har endnu ikke fejlet. du skal bruge en windows pc med adgang til commandprompt og diskpart, windows vista eller nyere har det indbygget.

her er en hurtigt guide. der trykkes enter efter hver linie.

win tast + r
cmd
diskpart
list disk (noter nummer på usb nøgle, typisk disk 1 hvis der ikke er andre diske tilsluttet)
select disk 1
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=ntfs quick
active
exit

herefter bruger du et pakke program, f.eks. 7zip eller winrar (win8 har også et indbygget iso extractor) til at udpakke alle filer fra iso til roden på dit nyoprettede usb.

det skulle nu virke.

Redigeret af Waqas - 02-Juli-2015 kl. 01:32
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Waqas Waqas skrev:

boot fra usb2.0 port, ikke blå farve.

check om legacy keyboard support er on/off, hvis det findes i bios.

bruger selv denne metode til at lave bootbar usb og har endnu ikke fejlet. du skal bruge en windows pc med adgang til commandprompt og diskpart, windows vista eller nyere har det indbygget.

her er en hurtigt guide. der trykkes enter efter hver linie.

win tast + r
cmd
diskpart
list disk (noter nummer på usb nøgle, typisk disk 1 hvis der ikke er andre diske tilsluttet)
select disk 1
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=ntfs quick
active
exit

herefter bruger du et pakke program, f.eks. 7zip eller winrar (win8 har også et indbygget iso extractor) til at udpakke alle filer fra iso til roden på dit nyoprettede usb.

det skulle nu virke.


Hvis det er UEFI boot skal den formateres med fat32.
format fs=fat32 quick
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 12:53
Er alle usbdrev bootable. Synes at huske, at jeg igennem tiden har haft et par stykker som ikke var
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Er alle usbdrev bootable. Synes at huske, at jeg igennem tiden har haft et par stykker som ikke var


Alle de originale USB jeg gennem tiden har prøvet, har kunnet boote. Men der findes desværre rigtig mange falske (såkaldte Couterfeit) USB-nøgler fra kina og Østasien, som heller ikke kan boote. Oftest så skriver de f.eks. at det er 32GB nøgler men der er rent faktisk kun en 16GB chip i eller lign. Og mange af dem virker overhoved ikke.

Der hvor jeg er ansat havde vores kommunikations afdeling købt 500stk. med logo og hele pisset på, lige til at smide i skraldespanden, men de var billige.

Redigeret af fiskerendk - 02-Juli-2015 kl. 13:02
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 16:48
Hvis der er DVD drev i den Acer, vil jeg foreslå at du brænder en DVD når du nu ikke kan få USB boot til at virke.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 20:48
Det er alle samme USB 3.0 porte, der er ikke nogen USB 2.0 i denne maskine. Det er i øvrigt ikke min, men lovede bare at starte den op uden crap-ware.

Men jeg har fået den til at boote nu. Det jeg gjorde var at bruge Rufus til at lave et UEFI USB boot stik. Derefter lavede jeg boot om til Legacy og trykkede F12 under opstart, for at komme ind i boot menuen. Der kunne jeg vælge mit USB stik og boote op.

Jeg læste at man skulle bruge Rufus, da det program fra Microsoft selv ikke tager hensyn til UEFI, og derfor virkede det ikke for mig.

Om der så er andre måder at gøre det på, skal jeg ikke kunne sige, men det virker nu, og jeg vil prøve at foretage en clean install i aften.


Redigeret af ladiesman217 - 02-Juli-2015 kl. 20:49
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu