recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - High-End stereoforstærker, multiroom?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

High-End stereoforstærker, multiroom?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: High-End stereoforstærker, multiroom?
    Sendt: 25-Juli-2015 kl. 17:31
Hejsa,

Har I nogle gode forslag til en ny stereoforstærker?

Krav:

- Stereo.
- Multiroom (2 zoner, man behøver ikke kunne spille forskellige kilder, men bare slå højttalersæt A og B til efter ønske).
- Rigtig god kvalitet.

Nice-to-have:

- Digital indgang.
- "Pæn" at se på.

Marantz PM-11S3 opfylder ovenstående på nær den digitale indgang. Den kunne være en mulighed med en DAC til. Hegel H300 har ikke multizone, og så er den desværre i mine øjne en øjebæ. En sort glat kasse med store blå tal i displayet? Come on...

Jeg kommer fra en Musical Fidelity A5 integrated (2x250W), som jeg er glad for lyden i. Marantzen er på papiret en hel del svagere, men den får gode anmeldelser der gør papireffekten lidt til skamme. Men for 30k er der vel en del andre forstærkere derude jeg ikke kender til? Og den behøver ikke koste 30k, mindre kunne måske gøre det...

I zone A skal den spille med et par SA Ranger, i zone B muligvis bare et sæt SA Comet.

Mvh
Steen
Til top
larsne Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 20:46
Godt nok ikke en helt ny model, men Harman Kardon HK 990 er en kraftig forstærker som kan trække det meste uden at få sved på panden, og lever op til dine funktionelle krav. Om den er pæn vil jeg lade dig om at vurdere.

Kan stadig købes her: http://danstv.dk/shop/harman-kardon-hk-3534p.html  og jeg vil tro at du kan få yderligere rabat da modellen er udgået.  Også set på brugtmarkedet til ca 5-6000 kr.

Denne Cambridge er også en mulighed https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/cambridge-audio-azur-851a/


Redigeret af larsne - 28-Juli-2015 kl. 21:00
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Hejsa,

Har I nogle gode forslag til en ny stereoforstærker?

Krav:

- Stereo.
- Multiroom (2 zoner, man behøver ikke kunne spille forskellige kilder, men bare slå højttalersæt A og B til efter ønske).
- Rigtig god kvalitet.

Nice-to-have:

- Digital indgang.
- "Pæn" at se på.

Marantz PM-11S3 opfylder ovenstående på nær den digitale indgang. Den kunne være en mulighed med en DAC til. Hegel H300 har ikke multizone, og så er den desværre i mine øjne en øjebæ. En sort glat kasse med store blå tal i displayet? Come on...

Jeg kommer fra en Musical Fidelity A5 integrated (2x250W), som jeg er glad for lyden i. Marantzen er på papiret en hel del svagere, men den får gode anmeldelser der gør papireffekten lidt til skamme. Men for 30k er der vel en del andre forstærkere derude jeg ikke kender til? Og den behøver ikke koste 30k, mindre kunne måske gøre det...

I zone A skal den spille med et par SA Ranger, i zone B muligvis bare et sæt SA Comet.

Mvh
Steen


har lige købt modellen under nemlig 14s1 og den spiller rigtigt godt 
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 21:29
Cambridgen havde jeg faktisk selv set også, muligvis et godt bud. Mangler en digital indgang, men det kan en ekstern DAC jo råde bod på. Mon den er kraftig nok? Det kan en lytning jo afgøre. Der er virkeligt noget skrald på min Musical Fidelity forstærker, så det meste vil jo nok mærkes lidt svagere. Ikke at det skal være afgørende, der er langt vigtigere parametre end peak effekt.

HK... Hmm, jeg har haft Harman Kardon som surround-receiver engang (AVR 5550), og det vil jeg bestemt ikke kalde high-end. Den brummede så det var helt tovligt, og HK's værksted fortalte mig at det var helt almindeligt :-( Jeg kan godt læse at de med HK 990 vil tilbage på high-end markedet. Men det er jo ikke noget man bare lige gør. Engang lavede de rigtigt fede ting, men Harman er for mig et eksempel på at smider man det først væk, så opnår du altså ikke det renomé igen bare sådan lige.

Tak for inputtene.

Mvh
Steen
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

marantz opgiver watt konservativt Big smile http://www.audioholics.com/amplifier-reviews/marantz-pm-11s3/measurements

har lige købt modellen under nemlig 14s1 og den spiller rigtigt godt

Yes, jeg har læst at de 2x100 watt er ret konservative for PM-11S3. Men 30k? Det er sgu lidt pebret ved første øjekast.

/Steen
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 21:49
Hvorfor vil du skifte forstærker?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 22:11
ja men den kan nu godt findes billigere Wink
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvorfor vil du skifte forstærker?


Klaus

Jeg har behov for at styre to kilder (CD og Sonos) til to sæt højttalere (to rum ved siden af hinanden). Min Musical Fidelity A5 har desværre kun ét sæt højttalerudgange.

/Steen
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

ja men den kan nu godt findes billigere Wink

Muligvis, selvom det ikke vælter rundt med forhandlere af dén model :-)

Kender du en god kilde da?

/Steen
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:


Jeg har behov for at styre to kilder (CD og Sonos) til to sæt højttalere (to rum ved siden af hinanden). Min Musical Fidelity A5 har desværre kun ét sæt højttalerudgange.

/Steen


Vil du køre højttalerne parallelt fra en stereoforstærker?

Hvad med at købe en løs effektforstærker til det andet rum?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2015 kl. 00:18
Nej, jeg vil have en stereoforstærker med en A og en B udgang, som så kan aktiveres på samme tid eller hver for sig (så kan jeg bestemme i hvilke af de to rum den aktuelle kilde spiller). Ville jeg koble dem parallelt kunne jeg bruge min A5.

En separat effektforstærker ville i teorien kunne fungere da der er preout på A5'eren, men det ville være en mere elegant løsning med én forstærker med A og B udgange. Jeg tror også jeg hellere vil trække det forstærkede signal til det andet rum, end jeg vil trække linjesignalet det samme stykke.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2015 kl. 00:52
Jo, men med en decideret stereoforstærker med A og B udgang, kobler du højttalerne i parallel på dit ene udgangstrin, hvis de begge skal spille.
Men jeg kan godt se at en M6PRX nok alligevel er lidt i overkanten, blot til rummet "inde ved siden af".... :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu