recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS VS Cloud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS VS Cloud

 Besvar Besvar Side  <1 567
Afstemningsspørgsmål: Hvad bruger du?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
32 [68,09%]
15 [31,91%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Men teknisk set er langt fra den fysiske verden. Det er vel langt de færreste klienter der har funktionalitet til at tilslutte en one-drive konto.

På Windows kræver det WebDAV, hvis du skal sætte det op til at fungere som et netværksdrev.
Ellers vil den hente alt indholdet ned på de maskiner som er tilsluttet via deres program.

Skal jeg forstå det du skriver sådan at man kan opsætte en del WebDav mappe til at pege på en OneDrive mappe man ikke syncronisere med via OneDrive programmet?
Hvis ja hvordan gør man dette?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 08:37
Jeg syntes godt nok at denne tråd er ved at blive noget teknisk hvad server angår. hehe.

Anyway her er en lille status på mit "projekt Office 365 erstatning af NAS"

Jeg har allerede stødt panden mod muren et par gange så her kommer lige et par Ahar oplevelser.
- OneDrive viser ikke de mapper og filer man ikke syncronisere så jeg skal højreklikke på OneDrive klienten i Notifications baren og vælge OneDrive.Com Men som jeg kan læse mig til kan jeg måske oprette et delt drev med WebDav til de mapper i skyen?
- Der er en fin billede behandlings del indbygget i OneDrive både online og i App til Android og iOS. Men når man deler men mappe med billeder til en anden i familien så får denne person ikke automatisk billederne ind i fotodelen på han/hendes profil? Dette betyder også at når jeg opretter et album fra sommerferien så får min kone ikke automatisk samme album (Billederne ligger i en delt mappe) Dette gør vi i DS Photo+
- Musik man ligger i OneDrive bliver tilgængelig via Microsoft Groove appen. Det er temmelig smart men supportere desværre ikke lossless formater super godt. Så hvis man som jeg fx har M4a lossless filer så spiller de fint på min iPhone. Men åbner jeg Onedrive på min Windows 10 pc i Edge browseren så vil den ikke afspille sangene fordi den ikke understøtter M4a formatet. Og visa versa med Flac. Og igen så kan man ikke dele ens musik med familie og automatisk ligge det i groove. Suk.
- Jeg har stadigvæk ikke udtænkt en løsning på opbevaring af alle mine film i 1:1 br rip
- Når man starter skal man have en pc med alt det data på man vil sync til skyen. Alternativt kan man bruge Cloud sync i Synology men det smider det hele i roden og er temmelig begrænset. Suk.
- Hanstigheden på visning af billeder er noget langsommere end jeg regnet med. Især visning af billeder går virkelig langsomt. Underligt nok er min NAS merkant hurtigere! Dette kom noget bag på mig.

Af positive oplevelser kan der siges at det er satme convinient. Hvis man ligesom med Apple kan holde sig inde for de rammer Microsoft har sat og leve med de mangler der nu er så er det faktisk ikke helt skidt. 
Hvis man går ind på OneDrive online så har man også et program der hedder Sway som er en form for powerpoint hvor man kan lave virkelig fede digitale fotobøger man nemt og enkelt kan dele med familie og venner. Det hele sker via en storyline, ikke noget med at tilpasse billeder. Man fyre dem bare ind sammen med videoer, musik, tekst, youtube, kort og hvad man ellers har lyst til. 
Her er et eksempel på sway (Microsoft standard eksempel)


Ellers har jeg ikke opdaget så meget. Jeg havde håbet på at når man købte home så var de op til 5 brugere bedre linket sammen, evt med en fælles onedrive hvor man kunne opbevare fælles filer. Men det er virkelig bare 5 seperate microsoft kontoer man får. Og det syntes jeg er lidt en skam. Håber de kommer med en løsning på dette. 

Har i spørgsmål eller ting jeg skal prøve så sig til. :-)

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Men teknisk set er langt fra den fysiske verden. Det er vel langt de færreste klienter der har funktionalitet til at tilslutte en one-drive konto.

På Windows kræver det WebDAV, hvis du skal sætte det op til at fungere som et netværksdrev.
Ellers vil den hente alt indholdet ned på de maskiner som er tilsluttet via deres program.

Skal jeg forstå det du skriver sådan at man kan opsætte en del WebDav mappe til at pege på en OneDrive mappe man ikke syncronisere med via OneDrive programmet?
Hvis ja hvordan gør man dette?
Man kan benytte OneDrive på 3 måder i Windows 7 og nyere.

  • Igennem en browser

  • Som et tilknyttet netværksdrev i "Denne PC" med eller uden drev-bogstav.
    kræver fri temp plads på system-drevet imens der kopieres til netværksdrevet.

  • Med OneDrive synkronisering, der laver en kopi i skyen at det lokale indhold man ønsker.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Og nu kommer min undren: Hvorfor have backup diske i sommerhuse når man kan smide det hele i OneDrive/Dropbox etc? Så kan Danmark endda forsvinde og dataen er stadig intakt.
Fordi man som mig ikke har en ordentlig internetforbindelse, og heller ikke en rimelig mulighed for at få det
Hvor store filer smider I i skyen? Det kommer rigtigt nok til at tage en krig første gang man laver sync, men derefter laves der jo kun delta-sync og trafikken vil være minimal.

Jeg syncer slet ikke. 
Jeg benytter clouden helt på samme måde som en lager harddisk.
dvs nye billeder film etc. som jeg ønsker at gemme uploader jeg derud... og så sletter jeg det ellers fra den fysiske enhed.

Så har slet ikke behov for et stort lokalt lager...

 

 
Det lyder besnærende, men er din download så hurtig nok til at du kan se en film i ordentlig kvalitet direkte fra dit "sky lager"?

Ja jeg streamer direkte fra skyen i fuld kvalitet.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Man kan benytte OneDrive på 3 måder i Windows 7 og nyere.

  • Igennem en browser

  • Som et tilknyttet netværksdrev i "Denne PC" med eller uden drev-bogstav.
    kræver fri temp plads på system-drevet imens der kopieres til netværksdrevet.

  • Med OneDrive synkronisering, der laver en kopi i skyen at det lokale indhold man ønsker.

Kan du evt give et link eller en kort guide til hvordan jeg mapper det netværksdrev. Fordi har forsøgt at google dette man de metoder de nævner kan jeg ikke bruge da det kræver man kan se sit id i stien og det kan jeg ikke?

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2015 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Man kan benytte OneDrive på 3 måder i Windows 7 og nyere.

  • Igennem en browser

  • Som et tilknyttet netværksdrev i "Denne PC" med eller uden drev-bogstav.
    kræver fri temp plads på system-drevet imens der kopieres til netværksdrevet.

  • Med OneDrive synkronisering, der laver en kopi i skyen at det lokale indhold man ønsker.

Kan du evt give et link eller en kort guide til hvordan jeg mapper det netværksdrev. Fordi har forsøgt at google dette man de metoder de nævner kan jeg ikke bruge da det kræver man kan se sit id i stien og det kan jeg ikke?
De er gået væk fra den gamle rodede metode med sti ID, men der er ikke særligt meget dokumentation omkring det på nettet. Jeg har dog kun testet dette på den personlige del af en OneDrive Business konto, men jeg kan ikke forestille mig at der er forskel.

  • Webklient servicen skal være startet i Windows (Den som håndterer WebDAV)

  • Din URL til OneDrive skal være en del af "Trusted sites/Pålidelige Websteder"
    Men du burde kunne nøjes med at skrive "*.sharepoint.com"
    Der må ikke være hak i "Aktiver beskyttet tilstand"

  • Login i OneDrive og bed systemet huske password.
    Måske skal der også logges ind i Office365 og bede systemet huske password.

  • Skriv i en command promt: 
    net use w: \\ServiceNavn-my.sharepoint.com@SSL\DavWWWRoot\Personal\user_domain_com/documents

  • ServiceNavn og user_domain_com skulle gerne fremgå af dit OneDrive/Office365 abonnement.
    Det burde kunne ses af URL, når du er logget ind i OneDrive.

  • Hvis du ønsker at benytte en fælles mappe med flere bruger i et firma, så skal man benytte en SharePoint Online konto. Et netværksdrev til et fælles share kan benyttes med  følgende command line:
    net use w: "\\ServiceNavn.sharepoint.com@SSL\DavWWWRoot\documents"

  • Der kan evt. sættes /PERSISTENT:yes på i slutningen af kommandoen for at kontakten genskabes efter genstart.



Redigeret af Cyberguyen - 26-August-2015 kl. 00:15
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2015 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Man kan benytte OneDrive på 3 måder i Windows 7 og nyere.

  • Igennem en browser

  • Som et tilknyttet netværksdrev i "Denne PC" med eller uden drev-bogstav.
    kræver fri temp plads på system-drevet imens der kopieres til netværksdrevet.

  • Med OneDrive synkronisering, der laver en kopi i skyen at det lokale indhold man ønsker.

Kan du evt give et link eller en kort guide til hvordan jeg mapper det netværksdrev. Fordi har forsøgt at google dette man de metoder de nævner kan jeg ikke bruge da det kræver man kan se sit id i stien og det kan jeg ikke?


jeg brugte den her guide http://club.myce.com/f186/how-map-onedrive-network-drive-letter-337440/
næsten det samme i windows 10 en anden ting der måske var noget tag et kig på http://www.boxcryptor.com så kan de ikke snage for meget :-)
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2015 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Hvad RAID type køre du med? og er det Windows eller Linux du køre?
Ingen RAID og det er Windows 8.1

Samme her LOL

Er også ved udskifte mine mindste diske. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu