recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Full HD - Mov eller MEPE4?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Full HD - Mov eller MEPE4?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 10:26
Nogle steder nævnes at .Mov har lidt bedre kvalitet. Men andre steder nævnes at de begge er "container" formater og det derfor er codec der bestemmer kvaliteten. Jeg hælder mest til at der ikke er forskel i kvaliteten. Som Klaus anbefaler så vælg ud fra kamera kvalitet/funktioner.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 10:38

Kvaliteten vil jeg da også mene er den samme, men igen D-SLR er til billeder ikke Video, det er også for uhandy til længere optagelser, medmindre man hele tide vil slæbe en trefod eller monopol med, og det er ikke altid praktisk at sætte dem op hele tiden, så IMO ikke egnet som et OTG Video kamera.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
basken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér basken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 11:19
.mov og .mp4 *er* (i 2015) kun container-formater, og har derfor intet at sige i forhold til kvaliteten. Kig derimod efter hvilket codec kameraet bruger, bitrate, osv ..
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 11:31
Igen sludder fra Radiomanden.

Et dslr/system kamera kan give glimrende video billeder.

Prøv at Google et par video klip fra dslr.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 11:39

Jeg er oprettet hos http://www.fotostart.dk/forum/  - jeg netop fået en automail - men jeg kan ikke logge ind. Administrator mail er lukket. Venter.

Men jeg har nu herefter alligevel købt dette her: 
https://www.power.dk/foto-og-video/kameraer/canon-eos1200d-18-55is-slr/p-217334/


Redigeret af tonice25 - 29-August-2015 kl. 11:40
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 13:10

 
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Igen sludder fra Radiomanden.

Et dslr/system kamera kan give glimrende video billeder.

Prøv at Google et par video klip fra dslr.

 Jeg har ikke skrevet noget om dårlige optagelser, men IMO er det for uhandy til håndholdte optagelser, så ikke et der vil blive brugt til f.eks at tage med på ferie som videooptager, kun til billeder. Til stationære optagelser på en trefod til f.eks brug af en Foto/Video journalist, der er det helt på sin plads, så behøver han/hun kun et kamera.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 13:23
Det er da netop smart at tage med på ferie, hvem gider slæbe rundt på både dslr og et video kamera.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Kvaliteten vil jeg da også mene er den samme, men igen D-SLR er til billeder ikke Video, det er også for uhandy til længere optagelser, medmindre man hele tide vil slæbe en trefod eller monopol med, og det er ikke altid praktisk at sætte dem op hele tiden, så IMO ikke egnet som et OTG Video kamera.
Nu er du altså helt uden for dit tryghedsområde og et sted hvor din viden ikke rækker.

De dyereste DSLR kameraer er i dag udviklet med 50% af vægten lagt på video produktioner. DR har haft hele programmer som kun er optaget med DSLR kamera. En stor del af professionel videoproduktioner rykker i disse dage over på Canon og Nikon DSLR kameraer og her er det 5D og D810 som er førende.

Men alle mærker har gode midrange DSLR kameraer til videoproduktion, hvis man har et mindre budget så kan man starte med et Canon 70D.

De fleste kameraer optager i MOV format som er perfekt til at hive ind i Adobe Premiere eller Apples Final Cut Pro. Men mange vælger i stedet at koble en HDMI recorder på fra producenter som Black Magick Design eller Atomos. Så kan man bare filme løs og ikke tænke på at løbe tør for plads.

Jeg har en kammerat som er ved at bygge en 3 aksels gyro mount til sit Nikon 810D næsten magen til denne: https://www.youtube.com/watch?v=jVWYoUYhBbs
Sammenlignet med professionelle video kameraer og steadycam udstyr, så kommer man MEGET langt med DSLR og en gyro til en brøkdel af prisen.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2015 kl. 13:58
Det er dog utroligt og noget vås at DSLR ikke kan bruges til video, faktisk så laver de video i topklasse. De tilhørende objektiver til et DSLR er jo klart bedre end dem der sidder på et videokamera. Der findes rigtig mange Blockbuster film som er skudt med DSLR eller i en kombination med andre. F.eks. er 127 Hour som er tilbage fra 2010 her er der skudt Canon 5D - 7D. Mener også at Black Swan og Avengers er skudt med DSLR.

Men sig mig lige hvorfor jeg skal have en tripod eller monopod med for at skulle filme med et DSLR?

Jeg har altid mit DSLR med på ferie samt div. Objektiver og skyder både still og video.

Kvaliteten på video-siden er i en klasse for sig, du skal godt nok til lommerne hvis du skal finde et videokamera der kan følge med her.

Vedr. MOV/qt, så er det en container og ikke et codec, det er udviklet af apple.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2015 kl. 18:29
ahh Potter - tror du mener RED kameraer - men de har sådan set også nogenlunde samme funktion :-) 
fx det her 6K kamera er sån cirkus på størrelse med et alm SLR i dag http://www.red.com/products/weapon-dragon#tech-specs
Et "højere"-end SLR i dag er i ligeså høj grad i stand til at lave video med. Dagene med et regulært videokamera er sådan set ovre med mindre det er virkelig highend brug. bare tag et lille kig på elmutantens "videokameraer"

Faktisk leverer et GO-PRO kamera en fantastisk kvalitet, især set i forhold til dens størrelse, når man tager i betragtning af at det er en lille kasse på 6x5cm. Og det tager både stills og i høj grad video i fuld 4K. :-)

hvad angår mpeg4 og .mov, så bruger apple h.264 codec i .mov container (og .mov er temmelig meget quicktime specifikt), og det er stadig noget bedre end "standard" mpeg4 som nogle producenter vælger at bruge. (mpeg4 er den oprindelige spec for videokompressionen, men er udviklet ret kraftigt videre til h.264 og x.264)
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2015 kl. 23:15
Tonice25: Hvordan er optage kvaliteten på det, jeg tænker specielt når man bevæger sig?
Nu da I roser DSLR - hvor meget skal man ofre før man får et kamera der kan optage i bevægelse uden for meget "jigger" ?

Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2015 kl. 15:24
Så er Canon EOS 1200D vel modtaget. 

Jeg har ikke prøvet optagekvaliteten fuldt ud - men med kun 30 min. videooptagelse, siger det næsten sig selv, at det aldrig kan blive afløseren for et videokamera.

Jeg venter til evt. et 4K videokamera kommer i et rimelig prisleje.

Men nu vil jeg i gang med at fotografere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu