recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk musik som wav eller flac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dansk musik som wav eller flac

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dansk musik som wav eller flac
    Sendt: 19-September-2015 kl. 10:01
Det er rystende, at der ikke er et større udvalg af dansk musik, gammelt som nyt, som wav eller flac!

Der er albums jeg godt vil købe - men jeg vil ikke tvinges til at købe dem som mp3!
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 09:51
Mulighed 1:

Køb musikken på CD og rip den til wav eller flac selv.

Mulighed 2:

Rip en CD du holder af til wav, flac, 320 kbps mp3, 192 kbps mp3, 128 kbps mp3 og 96 kbps mp3.

Installér afspillerprogrammet foobar på din computer og installér ABX addon'en. 

Sæt computeren til dit anlæg eller til et par gode hovedtelefoner.

Læg to versioner af samme nummer ind i ABX'en, fx. flac og vaw og prøv om du kan lytte dig frem til hvad der er hvad. Prøv også med flac vs. 320 kbps mp3 eller 320 kbps mp3 vs 128 kbps mp3 osv. 

Du vil sandsynligvis opdage at du godt kan høre forskel på flac vs. 96 kbps eller 128 kbps, muligvis også flac vs. 192 kbps hvis din hørelse er rigtigt skarp, men når det er flac vs. 320 kbps eller wav vs. 320 kbps kan du ikke svare rigtigt mere end ca. halvdelen af gangene, dvs. du ikke hører nogen forskel men blot gætter.

Alternativt, hvis du ikke er til computer og foobar, så ripper du et nummer i forskellige kvaliteter og brænder alle 5-6 versioner af nummeret ned på en audio-cd. Smid cd'en i dit anlæg, tryk på random play og tape et stykke pap foran displayet. Lyt til nummeret, skriv ned hvilken version af nummeret det er du tror du lytter til og løft bagefter pappet for at se om du havde ret. Gentag eksperimentet indtil du har lært hvilke versioner du kan høre forskel på og hvilke du ikke kan.

Bevæbnet med denne nye viden om hvad du rent faktisk kan høre og ikke kan høre handler du trygt mp3 versioner fremover, blot bitraten er højere end de bitrates du rent faktisk kunne høre ikke helt holdt.

Personligt har jeg erfaret, at jeg kan høre en forringelse på 96 kbps og 128 kbps i forhold til flac og wav, mens jeg ikke kan identificere om jeg lytter til 192 kbps eller den rene vare i form af flac eller wav. Jeg føler jeg kan høre en forskel, men når jeg rent faktisk prøver at udpege numrene så rammer jeg som vinden blæser = det er ren indbildning at jeg tror jeg kan høre forskel. Din hørelse kan dog sagtens være bedre end min.

Fidusen ved at VIDE hvilke bitrates jeg kan høre en forskel på og hvilke jeg ikke kan er, at jeg behøver ikke bruge penge på fx. wimp hifi i lossless, bare skidtet holder minimum 192 kbps mp3 eller bedre kan jeg ikke høre forskel alligevel, så standard wimps 320 kbps er rigeligt til mig.


Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 10:06

Den tekniske udredning er en ting.

Men nu er det jo rent faktisk sådan, at mp3 blev opfundet en tid, hvor det var nødvendigt, idet harddiske på diverse computere ikke havde plads til mere end mp3.

At det så i dag er blevet mainstream og standard at bruge mp3 som det førende til køb af f.eks. dansk musik, gammelt som nyt, mener jeg er en populistisk holdning!

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu