recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - W1070 Hushbox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

W1070 Hushbox

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: W1070 Hushbox
    Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 17:41
Hej 

Er der nogen herinde der har bygget en hushbox til deres W1070 ?

Eller hvis du har bygget én til anden projektor er du selvfølgelig osse velkommen til at vise den frem her :)
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 23:06
Fra de gode gamle CRT dage, men det kan være du kane låne lidt...


http://www.curtpalme.com/Hushbox1.shtm
http://www.curtpalme.com/HushboxSupercooled1.shtm

Jeg har selv bygget min dlp ind i en kasse i væggen, så den suger varm luft ud af biffen, forbi projektoren og ud i et andet rum.

Selve kassen er isoleret med rockfonplader der er skåret til.

Kun objektivet stikker ud af kassen.

Det virker ret godt.

Troels



Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2015 kl. 07:30
Da jeg byggede min bio var min plan at lave en hush-box (Havde også en BenQ). Jeg købte derfor et glas fra Edmund Optics som skulle være det bedste at bruge som glas i den. Købte en lydløs projekter i stedet, så fik aldrig brug for det og har det derfor  overskud hvis du skulle være interesseret.
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2015 kl. 08:50
Tak for links.

Jeg skal lige prøve det her projektor godt af, inden jeg poster penge ud efter en lydløs/bedre.

Nå men, min plan var lidt at bygge den ind i en reol som skal hænge over min sofa. Min sofa står helt op mod bagvæggen og der er ca 3m fra linse til væg.

Kunne måske godt være interesseret i glasset, men skal lige have styr på et par andre ting først. 
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
jjmikkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjmikkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2015 kl. 15:46
Jeg har bygget en awesome hushbox!

Jeg købte for et halvt år siden en BenQ W1400. Planen var at den skulle stå på en hylde over mit hovede, men jeg synes sgu den larmede for meget (til trods for at den skulle være én af de mere støjsvage DLP projektorer). Så jeg brugte en måned på planlægning, og en måned på at bygge den.

Og den er fuldstændig lydløs nu.

Den er blevet ret sindrig med lego-komponenter (limet sammen med rawplugs) til at styre fokus, samt justerbar fan-hastighed. Selvfølgelig med indbygget temperaturføler på LCD-display. Jeg tror jeg endte med at bruge omkring 1000 kr på materialer. 

Det kan godt lade sig gøre, og med lidt snilde bliver resultatet rigtig godt. Downside er at den bliver ret stor. Den er lidt over en meter i bredden og en halv i dybden - og så vejer den 40 kg eller noget i den retning.


Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2015 kl. 16:30
Billeder!
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2015 kl. 17:05
Ja tak, og gerne nogle billeder af fokus funktionen.
Til top
jjmikkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjmikkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2015 kl. 17:38
Allright. Det må blive i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde.
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 10:10
jjmikkel: Den vil jeg vildt gerne se billeder af Smile Om end den jeg selv skal bygge bliver nødt til at være en del mindre.. Tænker noget med mak B:50 D:40.. Men aner ikke om det er muligt.


LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
jjmikkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjmikkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 20:45
Nu er ungerne puttet, så nu har jeg tid til at vise nogle billeder af min hushbox. Beklager den lidt grynede kvalitet, men det er jo blevet mørkt udenfor og der er ikke meget lys i min bio :)

Sådan ser den ud:






Den måler B:101 cm  D:46 cm  H:23 cm. 
Den er lavet af 1,2 mm MDF, købt som stor plade i Silvan, som jeg har skåret til. En enkelt plade var nok. Jeg har brugt hjørnelister som jeg har malet sorte og brugt som kant. Kassen er beklædt med sådan noget venyl-film med træstruktur fra bauhaus (jeg har glemt hvad det hedder). Hele kassen er limet sammen og samlet med vinkelbeslag. Derefter er alle samlinger tætnet med en akrylfugemasse.
Glasset i front er fra edmund optics i UK (kostede ikke mange kroner at få sendt), og er stort set reflektionsfrit (ingen reflektioner = alt lys bliver sendt videre til lærredet). Desuden er det tiltet (i en IKEA-ramme som jeg har skåret til) så det lys der bliver reflekteret ikke bliver reflekteret tilbage gennem linsen. Det var åbenbart vigtigt var der nogen der mente). På fronten er knappen til venstre til at regulere fan speed. Det lille display er til temperatur, og den øverste knap er til at styre størrelsen på projektionen. (jeg kom vist til at sige det var fokus, men det er zoom). På den måde kan jeg gøre billedet mindre, hvis det virker for stort til f.eks spil (har 120" fra 3,2 m).

Indeni er den designet sådan:

Tanken var at luften skulle ledes gennem en "lydpotte", hvor lyden skulle slå nogle sving - blive ledt gennem projektoren (husk at checke hvad der er indsugning og udblæsning på projektoren), og suget ud gennem endnu en "lydpotte". Downside er at luftgennemstrømningen i sig selv laver lidt lyd når den skal slå knæk, men lyden fra selve projektoren skal også gennem knækkene, og bliver derfor dæmpet. Ved at skrue ned for hastigheden på fans kan man finde det punkt, hvor lyden er væk, men der stadig er god køling. Hele indersiden af kassen er foret med æggebakkeskum fra Biltema - også låg og bund, så der ikke er noget luft der går over eller under projektoren. Jeg eksperimenterede lidt med kun at have fans i enten udsugning (og lave undertryk der skulle suge luft ind), eller indblæsning (og lave overtryk), men dette var den bedste løsning. Ellers skal fans køre med for høj hastighed og larmer for meget. Jeg ville nok have valgt to 200 mm fans istedet for et mix hvis jeg skulle gøre det om. 

Låget ser sådan ud:



Ved indsugningen er der monteret et støvfilter som kan tages ud og renses så der slet ikke kommer støv med ind.

Indeni ser den sådan ud:






Selve projektoren står på en plade med gevindstænger i alle 4 hjørner. På den måde kan jeg justere så den er i perfekt vatter. Projektoren er jo lavet til at hænge i loftet, så den bliver nødt til at stå på hovedet. Derfor er der også 4 "fødder" af træ på pladen der holder på projektoren. På det sidste billede til højre kan man se en elspareskinne. Det smarte ved den er at den ikke tænder de stik der er sat til den, hvis ikke projektoren bruger mere end standby-strøm. Så snart projektoren tænder - tænder fans og temperatursensor også. Når projektoren går i standby - slukker fans og temperatursensor. 

Legohalløjet til zoom ser sådan ud:






Det kan være lidt svært at se, men det er legotandhjul jeg har fastskruet til pladen så den kan bevæge en plade fra side til side. Nedenunder sidder der en lego-arm fast til et rawplugs (der passede lige på den pal der er på zoomknappen) så den kan blive kørt fra side til side. Legopinden går ud gennem kassen på fronten og er sat fast på et sortmalet colalåg, hvori jeg har limet et legohjul fast:




Justeringen af fan speed sker også ved lego-rawplugs-metoden til en fan-speed kontroller skruet fast lige på den anden side af pladen.

Her er et billede hvor den er tændt, hvor man kan se temperaturdisplayet:


Det hele er styret af en Logitech Harmony Smart control med HUB. Derved kan jeg placere en lille IR-booster inde i kassen (man kan se den på nogle af billederne), og resten foregår med RF. Man kan se hubben stå oven på kassen på det sidste billede. Den styrer receiver, fjernsyn, projektor, PS3 og Intel NUC (mediecenter) med RF. Super lækkert.

Jeg har lagt rigtig mange overvejelser om hver lille detalje i denne hushbox, og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med resultatet. Det var skide sjovt at lave, for man skulle være sådan lidt georg gearløs med finurlige løsninger på de problemer der opstod. Meget trial and error. Men for alle materialer, glas, skruer, lim, fans og temperaturføler tror jeg at jeg endte på omkring 1000 kr.

Jeg tror jeg fik alle pointer med. Skriv hvis der er noget der er uklart.

Mvh
Mikkel
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 21:26
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 21:38
det er sku cool!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu