recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - E-bogslæser til min mor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

E-bogslæser til min mor

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: E-bogslæser til min mor
    Sendt: 15-Oktober-2015 kl. 09:59
Hej Alle

Jeg skal bruge en Kindle eller lign til min mor, hvilket er blevet langt besværligere end først antaget. 
Jeg har kigget lidt på Kindle, da den må være det mest oplagte, men det med at få danske bøger på den ser vild besværligt ud.
Har så googlet lidt videre, men kan ikke umiddelbart finde én med let adgang til køb eller udlån af bøger.

Hun har pt en iPad Mini Retina, som hun er vild med, undtaget når der skal læses i lænegere tid og ønsker derfor en decideret e-bogslæser til dette.

Har du gjort dig nogen erfaringer med dette ?
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2015 kl. 15:30
Jeg har været igennem et par stykker af slagsen, så du får lige mit indspark.

For det første er der himmelvid forskel på at læse på en tablet og en rigtig ebogslæser. For en læsehest er ebogslæseren vejen frem, netop fordi den ikke trætter øjnene på samme måde som en tablet gør. 

Jeg startede ud med en Sony PRS T1, men skiftede efter noget tid til en Nook GlowLight fordi den har indbygget belysning.

Sony'en var fin, men kræver en ekstern lyskilde. I dagslys er det ikke noget problem, men hvis du fx. ynder at læse i sengen om aftenen, så SKAL du med Sony'en holde "bogen" i en vinkel der matcher din sengelampe. Det er der for så vidt ikke noget nyt i, det skal du jo også med rigtige bøger. 
Med GlowLight'en kan du tænde for en indbygget stribe lys for oven der breder sig ned over skærmen. I dagslys er funktionen komplet overflødig, men om aftenen og i sengen er det fedt fordi du ikke længere er afhængig af at sidde/ligge rigtigt i forhold til lampen. I modsætning til en tablet, så lyser den ikke op i øjnene på dig, men i stedet ned over "papiret", fantastisk behageligt. 

Nook Glowlight var den første med lys, men der er kommet flerre til efterfølgende, bl.a. Kindle Paperwhite. Jeg vil helt klart anbefale en med lys, det er en super bekvemt feature.

Hvad angår udvalg og mulighed for lån er det hip som hap hvad du vælger. E-reolen som er bibliotekernes system fungerer idag kun online, så der dur en ebogslæser ikke. Tidligere kunne man låne bøger i epub og pdf, men det er slut nu, trist nok.
Heldigvis er der masser af forlag der sælger ebøger i brug for ebogslæsere, både danske og udenlandske. De danske forlæg hænger lidt i bremsen i forhold til hvad en ebog bør koste, så der er tit penge at spare ved at sammenligne priser på de forskellige forlag og boghandler.

Min Nook er designet til at bøger skal købes hos Barnes&Noble (der ikke gider handle med danskere) mens Kindle er designet til at bøger købes på Amazon. Heldigvis findes programmet Calibre som du installerer på din pc og så sørger det for at konvertere formater, så du kan læse amazon bøger på andet end Kindle og din Kindle også kan komme til at læse andet end lige amazons udvalg - eneste "ulempe" er at du skal have din ebogslæser koblet til computeren mens du overfører nye bøger til den. 
Du kan sågar bede Calibre om automatisk at knække DRM koder.

Så køb trygt fx. en Kindle Paperwhite. Hvis det er vigtigt for dig at kunne købe dine bøger "på farten" må du "nøjes" med amazons udvalg, det kan klares direkte fra Kindlen via wifi. Hvis du til gengæld kan leve med at koble din Kindle til computeren når der skal overføres nye bøger, så kan du ved hjælp af Calibre shopper bøger lige præcis hvor du har lyst og i et hav af formater, Calibre oversætter så til Kindle's format inden den læsser dine nye bøger over på din Kindle. 

Calibre kan sættes op til automatisk at starte op hvis din mor dobbeltklikker på en downloadet ebog og når hun trykker på "Send til enhed" knappen i Calibre så konvertere den automatisk til et passende format og få sekunder senere har hun en ny bog på sin ebogslæser. 

https://apprenticealf.wordpress.com/ har en vejledning til hvordan du modificerer Calibre til at fjerne DRM beskyttelse hvis du vil det - når først det er sat op sker det helt automatisk. 

Jeg er fantastisk glad for min Nook Simple Touch GlowLight, den kan varmt anbefales. Kindle Paperwhite med indbygget lys ser også rigtigt spændende ud.


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2015 kl. 16:43
Hvad koster så en Nook glowlight? Jeg er ingen læsehest, men har da brugt min iPad til at låne E-bøger online fra Biblioteket. Bliver ikke træt i øjnene, da lysstyrken kan reguleres. Læsningen kan også ske på terrassen i fuldt sollys.

IPadden kører jo online via wifi, og det fungerer fint. Kunne ikke drømme om at have en ekstra device til E-bogs læsning. Men læser heller ikke i sengen.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2015 kl. 20:27
Jeg gav omkring en tusse for min, men de er vist faldet lidt i pris siden dengang jeg købte min.

Barnes & Noble vil have $99 for en, men de gider af mærkværdige grunde ikke handle med os danskere, heller ikke gennem deres afdeling i England. Jeg købte min hos en englænder der havde lavet noget parallelimport og det endte som jeg husker det omkring de 1000 kroner, hvilket svarer ca. til $99 plus told og moms og transport.

Jeg mener Kindle Paperwhite ligger på ca. samme pris.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2015 kl. 07:42
Jeg har ikke erfaring med flere forskellige E-bogs læsere, men jeg ejer en Kindle Paperwhite. Jeg købte den pga. jeg syntes det var bøvlet altid at have bøger med på farten.

Det har virkelig været en positiv oplevelse. Den er utrolig behagelig at læse på og man bliver ikke træt i øjnene af længere tids læsning. Ligesom Standvasker skriver så er indbygget lys vigtigt. På Paperwhite, kan man manuelt justere styrken og det fungere rigtig godt i forhold til justering for varriende baggrunds belysning.

Jeg læser udelukkende engelske fantasy bøger og på dette område er Amazon Kindle shop genial. Men har også bøger der ikke er fra Amazon og det var ingen problemer at tilføje dem.

Vi er faktisk ved at lave vores kontor om til et barneværelse (Barn nr. 2 er på vej) og i den forbindelse er der ikke længere plads til min bogsamling og er derfor ved at sælge alle mine fantasy bøger og overgå udelukkende til Kindle. Det er meget sørgeligt at skille sig af med dem, en Kindle har ikke samme fornemmelse som en rigtig bog, men det er en rigtig god erstatning.

Mine eneste små kritikpunkter med Kindle er:
 - En tydelig visuel indikator for at en bog er læst. Har ikke kunne finde det.
 - Man kan sortere sin Kindle bogsamling i mapper, men at synkronisere dette mellem feks. PC, android app osv. fungere ikke. Funktionen er der, men det virker bare ikke. Hvilket åbenbart er et gammelt og kendt problem.


Redigeret af Silentbob - 17-Oktober-2015 kl. 07:45
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2015 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Det har virkelig været en positiv oplevelse. Den er utrolig behagelig at læse på og man bliver ikke træt i øjnene af længere tids læsning. Ligesom Standvasker skriver så er indbygget lys vigtigt. På Paperwhite, kan man manuelt justere styrken og det fungere rigtig godt i forhold til justering for varriende baggrunds belysning.
Til orientering er det også en mulighed på Nook'en, min står dog konsekvent på omkring 15% når jeg benytter det indbyggede lys, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har justeret på det. Default kører jeg med lyset slukket, og hvis jeg føler behovet tænder jeg for de 15% - der skal ikke ret meget til for at det virker for mine øjne.

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Vi er faktisk ved at lave vores kontor om til et barneværelse (Barn nr. 2 er på vej) og i den forbindelse er der ikke længere plads til min bogsamling og er derfor ved at sælge alle mine fantasy bøger og overgå udelukkende til Kindle. Det er meget sørgeligt at skille sig af med dem, en Kindle har ikke samme fornemmelse som en rigtig bog, men det er en rigtig god erstatning.
Jeg har det på samme måde lidt nostalgisk i forhold til at stuve alle mine fysiske bøger af vejen, til gengæld vil jeg sige, at efter et par år med ebogslæser fik jeg en overraskelse da jeg for noget tid siden lånte Jo Nesbø's nyeste bog i fysisk form - hold nu kæft hvor bli'r man træt i armene af at holde sådan en kleppert, det var sgu lige før jeg fik myoser i nakken, hehe.. Jeg har læst rigtigt mange fysiske bøger gennem tiden, men efter nogle år med sådan ca. 100g ebogslæser der nemt kan holdes med en hånd er det sgu svært at gå tilbage til sådan en 500 siders "mursten".. 

Jeg bruger fysiske bøger på min arbejdsplads fordi de er nemme at slå op i, notere i og fylde med post-it notes, men romaner og anden hyggelæsning er på ebog fra nu af..

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Mine eneste små kritikpunkter med Kindle er:
 - En tydelig visuel indikator for at en bog er læst. Har ikke kunne finde det.
 - Man kan sortere sin Kindle bogsamling i mapper, men at synkronisere dette mellem feks. PC, android app osv. fungere ikke. Funktionen er der, men det virker bare ikke. Hvilket åbenbart er et gammelt og kendt problem.
Jeg savner at kunne læse bagsiden af en bog, jeg læser en del serier og på fysiske bøger er det super bekvemt lige at kigge på bagsiden af bogen for at se hvilket nummer i serien bogen er, den mulighed har jeg ikke med ebøger. Jeg har så vænnet mig til at modificere titlen i Calibre inden jeg sender dem til min Nook, så er det til at holde styr på.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2015 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Vi er faktisk ved at lave vores kontor om til et barneværelse (Barn nr. 2 er på vej) og i den forbindelse er der ikke længere plads til min bogsamling og er derfor ved at sælge alle mine fantasy bøger og overgå udelukkende til Kindle. Det er meget sørgeligt at skille sig af med dem, en Kindle har ikke samme fornemmelse som en rigtig bog, men det er en rigtig god erstatning.
Jeg har det på samme måde lidt nostalgisk i forhold til at stuve alle mine fysiske bøger af vejen, til gengæld vil jeg sige, at efter et par år med ebogslæser fik jeg en overraskelse da jeg for noget tid siden lånte Jo Nesbø's nyeste bog i fysisk form - hold nu kæft hvor bli'r man træt i armene af at holde sådan en kleppert, det var sgu lige før jeg fik myoser i nakken, hehe.. Jeg har læst rigtigt mange fysiske bøger gennem tiden, men efter nogle år med sådan ca. 100g ebogslæser der nemt kan holdes med en hånd er det sgu svært at gå tilbage til sådan en 500 siders "mursten".. 

Jeg bruger fysiske bøger på min arbejdsplads fordi de er nemme at slå op i, notere i og fylde med post-it notes, men romaner og anden hyggelæsning er på ebog fra nu af..

Helt enig:)

Det er rent nostalgi der rammer mig. Jeg tror måske jeg har det på samme måde med mine fantasy bøger som andre der samler frimærker/mønter. Det er stoltheden over samlingen.

Men fordelene ved en e-bogs læser er simpelthen så mange, at jeg ikke er i tvivl om, det med tiden langt opvejer det.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2015 kl. 20:46
Tak for super gode svar !!

Det jeg var mest bekymret for, er det med hun skal synce bøger fra computeren, men det lyder jo til at være ret enkelt. Det skal jo helst ikke være så besværligt at jeg har hende i røret hver gange hun skal have en ny bog :)

Så hvis pris er lige gyldigt, hvilken ville i så vælge ? De næste 5 dages tid er jeg i L.A, kan det være en fordel at købe den her over ?
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2015 kl. 21:11
Hverken Kindle eller Nook'en sælges officielt i Danmark, så det er oplagt at købe en nu du alligevel er "over there"..

For mig er det sikre valg Nook'en fordi jeg kender den og ved hvad den kan, mens Kindle'n er det spændende valg - og mon ikke Silentbob har det lige modsat? Smile

Køb en af hver og behold selv den din mor ikke vil have, hehe.. Nook'en fås til $99 og Kindle'n til $89, det er 1200 danske, hvilket kun er en anelse dyrere end det jeg måtte give for Nook'en alene inklusive import og told og moms. Jeg mener du må have for ca. 3000 kroner med hjem fra ferie uden at ryge på told og moms så længe det er til eget brug, så pak tingene ud derovre, smid et par bøger på og så har både du og kæresten noget at læse på vej hjem i flyveren.. Bagefter har du løst problemet med hvilken din mor skal have, hun skal have den din kæreste ikke insisterer på at beholde.. Smile
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2015 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hverken Kindle eller Nook'en sælges officielt i Danmark, så det er oplagt at købe en nu du alligevel er "over there"..

Jeg købte min Kindle ved Komplett.

Den kunne skaffes billigere fra udlandet, men jeg ønskede den danske garanti/reklamations ret, samt at det var Danmark ved en evt. garanti sag.


Redigeret af Silentbob - 17-Oktober-2015 kl. 21:26
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2015 kl. 02:11
Ok, sidste spørgsmål :) Hvor stor skal den så være ? Er 6" virkelig nok ?
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2015 kl. 07:23
Kindle sælges kun i 6". Så hvis du vil den vej er der ikke andre muligheder.

Jeg ved ikke hvor stor Nook´en er.

Personligt var jeg også bange for 6" var for lille. Men efter at have brugt den, fandt jeg det meget passende.

Men jeg hælder nok mod, at den perfekte størrelse ville være 1" større.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu