recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <1 45678 12>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor.
 

Billede fra Kampus bio tråd.
Kampus_stue

Der ikke noget at sige til at du taler for en canter, den ene højtaler står helt oppe i et hjørne og den anden meget anderledes. Det burde du ikke bruge som erfarings grundlag til at vejlede andre.

Ikke aktuelt mere. Jeg flyttede i lejlighed for 13 mdr siden, så nu står fronterne symmetrisk. Og kørte faktisk udelukkende med de to fronter i et halvt år før jeg fik resten sat til. Og her bemærkede jeg i den grad hvor meget en god center (B&W HTM61) betyder for filmoplevelsen.
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.

Den eneste grund til at man laver centerhøjttalere på den måde, er at de skal passe godt ind under/over et TV. Hvis du ser rigtige biografer eller store seriøse hjemmebiografer, så bruger de oftest tre ens højttalere til venstre/center/højre. Det er det mest optimale setup, men kan være svært med gulvhøjttalere.

Nogle fabrikanter prøver at løse problemet ved alternative placeringer af enhederne og 2½-vejs-delefiltre istedet for 2-vejs, men det er stadig et kompromis.

Derfor ville jeg vælge f.eks. Dali Ikon 1 som centerhøjttaler istedet. Eller Opticon LCR hvis den skal monteres på væggen henover fjernsynet.

Ja og så skal man lige sikre sig at centeren spiller i samme fase med alle enhederne (hvad bestemt ikke alle gør), hvis man vil have lyden til at smelte rigtig sammen.
I mange sammenhæng jeg har hørt, er det enormt tydeligt at centeren "stikker af" fra resten

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.

Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 




Redigeret af Jonas_h - 07-December-2015 kl. 08:41
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er rigtigt mange teoretiske ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 


Og praktiske...

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 08:42
Henrik b



Redigeret af strecker - 07-December-2015 kl. 08:43
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 08:52
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 






Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 19:52
Men altså gode front højttalere og en god center højttaler er godt her hos mig, og det er kun det jeg reelt kan udtale mig om.
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 






Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.

Holfi´s 4 kanal er nu heller ikke tiltænkt film, men musik.
Deres seneste pre hedder 5,1 vsc og de har lavet 3 kanals effektforstærkere, hvorfor mon ?

Jeg har aldrig hørt/set film hvor det var bedre uden centerhøjttaler, heller ikke selvom jeg sad lige midt for.
Og ikke om jeg fatter du bliver ved med at fortælle at centerhøjttalere er bygget forkert.
Ja mange er, men der er ufattelig mange der ikke går helt så meget op i lyden og vil have en pæn placering og så handler det en hel del om hvor langt væk man sidder fra centerhøjttalere, mht udfasning.

Der er nu også centerhøjttalere der er bygget rigtigt, med en bas ved siden af en mellemtone og så diskanten over.
At du mener at de "almindelige" centerhøjttalere med bas/mellemtone på hver side af diskanten, bør stå op for bedste spredning, forstår jeg ikke du går så højt op i når du mener at det er godt uden center, for der skal man bestemt ikke rykke hovedet ret meget for lydbilledet vælter.



Redigeret af 8x100 - 10-December-2015 kl. 21:51
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 21:39
Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 







Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.

Holfi´s 4 kanal er nu heller ikke tiltænkt film, men musik.
Deres seneste pre hedder 5,1 vsc og de har lavet 3 kanals effektforstærkere, hvorfor mon ?

Jeg har aldrig hørt/set film hvor det var bedre uden centerhøjttaler, heller ikke selvom jeg sad lige midt for

Måtte lige grave manualen frem til min Holfi Pre 5.1 vcs, som beskriver hele filosofien bag surround lyd uden en centerhøjttaler. Som dermed i Holfi terminologi bliver et 4.1 setup, og med flere fordele end ulemper, i forhold til 5.1. Fordelene kan måske ikke bruges idag, da alle kanalerne ved Bluray og HD lyd fremkomsten, er blevet til diskrete lydspor for hver kanal.
De tidligere lydformater, når vi snakker dts, dolby digital på dvd'er ( måske også sacd ), der blev centerkanalen jo også spillet i fronterne, eller dele af signalet. Som Peter Holstein skriver, så bliver Center signalet ukritisk blandet ind i Front signalet. Dette medfører så, at når der udføres en akustik og delay justering, er det ikke kun den pågældende kanal der justeres, men de tre forreste kanaler bliver uheldigt berørt, da centeren jo gengives delvist i begge fronter.
Derfor blev 5.1 vcs "opfundet", hvor man med en jumper på mainboardet i apparatet, kunne lave 4.1 virtual center surround. Denne jumperindstilling lægger hele centersporet i begge fronter som et monosignal, og ikke kun forstyrrende dele ved udmålingen af delay osv. Centerkanalen kan nu justeres korrekt tidsmæssigt, da den ikke længere gengives delvist i fronterne, og i en dedikeret centerkanal, alle med forskellige delayindstillinger. Afstanden til Centerkanal skal blot øges med 60 cm, i forhold til den aktuelle afstand. Centerkanalen vil på denne måde ( som vi kender det med diskrete kanaler ), fremstå helt tydeligt i midten af lydbilledet, nu er der jo ikke længere forskellige delays på denne kanal..

Redigeret af JeTex - 10-December-2015 kl. 22:51
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 







Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.

Holfi´s 4 kanal er nu heller ikke tiltænkt film, men musik.
Deres seneste pre hedder 5,1 vsc og de har lavet 3 kanals effektforstærkere, hvorfor mon ?

Jeg har aldrig hørt/set film hvor det var bedre uden centerhøjttaler, heller ikke selvom jeg sad lige midt for

Måtte lige grave manualen frem til min Holfi Pre 5.1 vcs, som beskriver hele filosofien bag surround lyd uden en centerhøjttaler. Som dermed i Holfi terminologi bliver et 4.1 setup, og med flere fordele end ulemper, i forhold til 5.1. Fordelene kan måske ikke bruges idag, da alle kanalerne ved Bluray og HD lyd fremkomsten, er blevet til diskrete lydspor for hver kanal.
De tidligere lydformater, når vi snakker dts, dolby digital på dvd'er ( måske også sacd ), der blev centerkanalen jo også spillet i fronterne, eller dele af signalet. Som Peter Holstein skriver, så bliver Center signalet ukritisk blandet ind i Front signalet. Dette medfører så, at når der udføres en akustik og delay justering, er det ikke kun den pågældende kanal der justeres, men de tre forreste kanaler bliver uheldigt berørt, da centeren jo gengives delvist i begge fronter.
Derfor blev 5.1 vcs "opfundet", hvor man med en jumper på mainboardet i apparatet, kunne lave 4.1 virtual center surround. Denne jumperindstilling lægger hele centersporet i begge fronter som et monosignal, og ikke kun forstyrrende dele ved udmålingen af delay osv. Centerkanalen kan nu justeres korrekt tidsmæssigt, da den ikke længere gengives delvist i fronterne, og i en dedikeret centerkanal, alle med forskellige delayindstillinger. Afstanden til Centerkanal skal blot øges med 60 cm, i forhold til den aktuelle afstand. Centerkanalen vil på denne måde ( som vi kender det med diskrete kanaler ), fremstå helt tydeligt i midten af lydbilledet, nu er der jo ikke længere forskellige delays på denne kanal..

Thumbs Up
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu