recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos eller 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos eller 7.1

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 19:59
At Atmos (Og DTS:X) er Objekt baseret er det helt rigtige valg efter min mening.
Det er klar det mest fleksible. Glem alt om Auro 3D, som er kanal basseret og ikke kompatibel med Atmos/DTS:X.
Problemet når der bliver talt om placering af Atmos højtalere, så er det fordi Receiver leverandørene ikke laver deres forstærkere fleksible med hensyn til placering af Atmos.

Har selv en DENON X5200, som var top modellen indtil for 9 mdr siden. Den er også helt låst med hensyn til hvor i rummet de er placeret.
Eneste der kan justeres på er afstand til hver højtaler. Men det siger jo ikke noget om at der er højt til loftet eller om den sidder mere ude til siden.

Det lyd som kommer i Atmos højtalerne, skulle helt 'forsvinde' efter hvad jeg har læst. men har ikke prøvet det i praksis. Så har man ikke Atmos, så skal man ikke tage det lydspor med Atmos på, men hellere det alm. 5.1/7.1
Lyden på Atmos spor ligger som 'Extention' på Dolby True HD lydsporet og bagudkompatibilliteten skulle gøre at man bare 'kun' mister det lyd som man ikke har højtalerer til.

Men film som kan finde ud af at udnytte Atmos, bliver virkelig meget bedre.
Men det som alting nyt, en lille start. SÅ meget er der ikke med Atmos lyd og slet ikke med GOD Atmos lyd.
Mine favoritter (Lyd mæssigt) er Gravity og Jupiter Accending.
Især Jupiter Accending bliver en mega meget bedre film med Atmos.

Det var lige min menning.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 13:07
jeg bruger dem her i loftet

Revel C780 - med en 8" driver. Det syntes jeg fungere godt

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 13:01
et bred rum er bare meget nemmere at få til at fungere. placering af surround etc , gør det bare så meget nemmere , når der er lang imellem lytteren og højtaler
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 13:00
Glemte at tilføje... Med atmos vil man jo gerne have sides og gear længere ned og det får lytteren endnu mere on axis ift højttaleren og det gør den endnu mere lokaliserbar hvis der er tale om en monopol.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:58
Jeg skal nok snart have nyt rum som bliver et mikro-rum... (275 bredt). Der forventer jeg at køre dipole sides og back og monopole loft. Den løsning synes jeg lyder bedst under de omstændigheder - men måske bliver jeg klogere :)
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:55
Præcis også den proces jeg er inde i. Jeg har et ganske fint dimensioneret rum lige omkring 20m2, men der er ikke så højt til loftet og netop forskellen på lokaliserbar/diffus lyd er vigtig for mig. Den diffuse lyd giver mig en smule mere følelsen af at være "tilstede" og "direkte" bliver lidt for meget "her er jeg" lyd. 

Vi må se. hvad der sker :-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:50
Bruce: Jeg er i gang med samme tankeproces som dig. Panoreringer fungerer ved at der laves phantom images mellem højttalerne. Dette gøres nest præcist vha to monopole højttalere. Men sidder man for tæt på en monopol højttaler, er den for lokaliserbare og ødelægger surroundfornemmelsen.

Så jeg tror det afhænger meget af rummet samt ens præferencer hvilken løsning der er bedst. Personligt går jeg langt hellere på kompromis med præcis pinpoint mellem højttalerne hvis valget er mellem præcision og 'ikke lokaliserbare surrounds'.
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:49
Ja, du har nok ret. Jeg har fundet dette indlæg på Audioholics. Jeg tror stadig, jeg vil se tiden an og så se, hvad der hænder på Atmos/DTS-X markedet indenfor det næste års tid. Jeg har B&W fronter og center og deres surround dipole bag og i siderne, men det er den samme model, som de nu har kørt med i 10 år. De må sgu da snart opgradere deres surroundhøjttalere.

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/surround-speaker-dipole-vs-bipole
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:45
så må man jo købe en Bio processor, hvis man ikke kan "nøjes" med det fantastiske consumer Atmos Wink

og bortset fra det, så mener jeg da bestemt også at Atmos setup i biograferne bliver bygget op efter en form for skabelon..


Redigeret af strecker - 07-December-2015 kl. 12:46
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:36
Pointen med det objektbaserede er (i min verden) at man netop gør sig uafhængig af antallet af højttalere samt deres placering. Dekoderen får af vide hvilke højttalere der er og hvor de er og så placerer den lyden hvor den skal.
Det er ærgerligt at Home-Atmos er så 'forsimplet' ift den biografversionen. Der har man netop denne frihed.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Noget helt andet, så forsøgte jeg at gøre mig klogere på hele Atmossnakken for et par måneder siden. Jeg gik i overvejelser om et par højttalere i loftet og i den forbindelse overvejede jeg dipol eller quadpol (Axiom Q8) højttalere.

Jeg begyndte at lede efter anbefalinger, men hurtigt fandt jeg ud af, at der ikke var enighed omkring denne slags højttalere kunne benyttes. Nogle sagde ja, andre nej. Nogle sagde, at Atmos til hjemmemarkedet stadig var så nyt og "uprøvet", at de store fabrikanter stadig afholdt sig fra at komme med deciderede Atmos modeller (på det tidspunkt var kun Klipsch "af de store" hoppet på vognen).

Jeg er glad for den diffuse lyd fra mine dipole højttalere og eftersom Axiom Q8'erne har fået fremragende anmeldelser for deres quadpole lyd og de ikke er større end et A4 ark og ikke særlig dybe, ville de passe fremragende i en loftsposition. Men jeg har ikke lyst til at være prøvekanin på nuværende tidspunkt Smile

jeg har selv leget med tanken om at smide mks150 Tripol i loftet da jeg kørte med M&K, men tror desværre at præcisionen vil forsvinde hvis man har surround, surround back og lofthøjttalere med hver 2 eller 3 flervejs skydende enheder..

jeg kan i hvert fald sagtens høre at mine surround panoreringer er blevet bedre efter jeg har skiftet alt ud med direct fire højttalere.


Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det lyder som en ret stor svaghed ved Atmos at der ikke er mere fleksibilitet med placeringen. Man kan også undre sig lidt over at det var nødvendigt at gøre det objektorienteret, når nu man alligevel ikke kan flytte på højttalerne. Jeg er også lidt overrasket over at det falder helt fra hinanden bare fordi man sætter højttalerne på side-væggen fremfor i loftet. Det må alt andet lige besværliggøre installationen fir rigtig mange.

siden de første stereo setup har der været retninglinier for hvordan højttalerne skal placeres, jeg syns det er mystisk folk falder så meget på halen over at det ikke er anderledes med de nyeste formater..

det må da klart give det bedste resultat når folk der mixer lydsporet, har en lille ide om hvor folk placerer deres højttalere..!

bevares, man kan sagtens sætte højttalerne ude i siderne af rummet, men resultatet bliver bare så meget bedre når de placeres korrekt.. og hvorfor ikke gøre det rigtigt når man alligevel har købt grejet?


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu