recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos eller 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos eller 7.1

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

jeg testede tingene grundigt igennem igår for at være sikker i min sag..

startede helt forfra i processoren, satte den op til en 7.1 konfiguration, kørte en ny kalibrering ( ikke pro, kun XT32 )..
og må erkende at Atmos også fungerer ved en 7.1 konfiguration..!!! ( sorry boys Thumbs Up )

når det er sagt, så ville jeg ikke ofre penge på et Atmos receiver hvis jeg ikke havde mulighed for højttalere i loftet, for det er altså først når der kommer lyd oppe fra at magien sker..!

kunne sagtens fornemme en smule mere "omsluttende" lyd ved Atmos 7.1, men 7.1.4 er helt sikkert der hvor Atmos viser sit værd..



Hatten for dig Strecker, at du tester igen, kører kalibrering og efterfølgende erkender at du ikke havde ret. Det er virkelig stærkt og noget andre kunne tage ved lære af(Ingen nævnt og ingen glemt, ej heller kabel fanatikerne) God stil af dig Thumbs Up
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 07:13
Prøv at se denne video, jeg vil gi ham fuldstændig ret. Start 26 minuter inde i videoen https://www.youtube.com/watch?v=DFbqJkjfABQ&list=PLGlx-dkXcdL7ImlQlNQzUBciwCQ9gNAim&index=3

Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 10:07
Hold da op. Sikke en diskussion jeg fik startet her Wink

Lad mig lige vende tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Hvis nu jeg køber denne receiver, vil i så snabefale at jeg kører videre med mit nuværende setup eller erstatter baghøjtalerne med "loft"højtalere? Kan se at man kan få flere som står i front og vinkler op i loftet - det kan man vel også med de nuværende, selv om det måske ser lidt bøvlet ud
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 10:23
Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:12
Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.
Eller man kunne benytte 2 af dine eksisterende højtalere som loftshøjtalere og derved kører 5.1.2 ?
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.
Eller man kunne benytte 2 af dine eksisterende højtalere som loftshøjtalere og derved kører 5.1.2 ?

ja det kunne man, men det er nederen nu når man endelig har mulighed for at smide flere højttalere op Wink

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:43
mener også at der er fuld dynamik på surround højtalerne på Atmos. Kan ikke lige finde det. Men læste det for noget tid siden . Mener en gut ved navn Film mixer , har skrevet det. Og ifølge ham , var den største forskel på alm HD og Atmos.

Ang Atmos - jeg har lagt mærke til at Dialog Norm pludselig siger +4db. Og ikke 0 eller -4db som tidligere har været normen. Så mange true HD lydspor spiller 4 db højere end tidligere ( hvis man som jeg har en Yamaha RX A2040 receiver ) Jeg ved ikke om det er generelt at Atmos dekoderen tilføjer + 4 db. Eller om det er Yamahaen specifik . Men det kunne måske snyde nogle til at tro , at der er mere dynamik. Men i virkeligheden er det fordi at Atmos dekoderen skruer 4 db op for rigtig mange Dolby lydspor.....ikke kun HD og Atmos , i forhold til tidligere , ikke Atmos dekodere
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:54
p.las >>> Det er korrekt, at alle højtalere i et Atmos setup har fuldt dynamisk spektrum, da det er nødvendigt for, at de enkelte lyde kan optræde som objekter, ellers vil lyden ændre karakter. Ligesom at det også anbefales, at man bruger samme crossover frekvens på alle højtaleren, for at lyden forbliver ensartet mens den rejser igennem rummet. Det ultimative Atmos setup har altså ens højtalere hele vejen rundt, men det er desværre ret upraktisk i virkeligheden, men heldigvis kan rumkorrektion afhjælper en del af de klangforskelle der opstår ved brug af forskellige højtalere.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 13:24
Hvad så med højttalere i loftet. Ville det ikke i det tilfælde være bedre med en fuldtone? Fordi det giver en mere rundstrålende effekt, hvorimod diskant og bas/mellemtone ville give en uens spredning. Horisontal og vertikal, hvis de havde stået op.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


---

Ang Atmos - jeg har lagt mærke til at Dialog Norm pludselig siger +4db. Og ikke 0 eller -4db som tidligere har været normen. Så mange true HD lydspor spiller 4 db højere end tidligere ( hvis man som jeg har en Yamaha RX A2040 receiver ) Jeg ved ikke om det er generelt at Atmos dekoderen tilføjer + 4 db. Eller om det er Yamahaen specifik . Men det kunne måske snyde nogle til at tro , at der er mere dynamik. Men i virkeligheden er det fordi at Atmos dekoderen skruer 4 db op for rigtig mange Dolby lydspor.....ikke kun HD og Atmos , i forhold til tidligere , ikke Atmos dekodere
 
Fra -4 til +4 er der 8db forskel. Ikke?

Har du målt efter at den rent faktisk spiller højere og at det ikke bare er en anden måde at vise det samme på?

Jeg har prøvet at sammenligne med Yamahs indstilling med info om de enkelte filer fra MediaInfo. Der synes ikke at være nogen sammenhæng mellem hvad Mediainfo viser om dialnorm og hvad Yamaha sætter dialnorm til. Det er lidt et mysterie.. 


Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

jeg testede tingene grundigt igennem igår for at være sikker i min sag..

startede helt forfra i processoren, satte den op til en 7.1 konfiguration, kørte en ny kalibrering ( ikke pro, kun XT32 )..
og må erkende at Atmos også fungerer ved en 7.1 konfiguration..!!! ( sorry boys Thumbs Up )

når det er sagt, så ville jeg ikke ofre penge på et Atmos receiver hvis jeg ikke havde mulighed for højttalere i loftet, for det er altså først når der kommer lyd oppe fra at magien sker..!

kunne sagtens fornemme en smule mere "omsluttende" lyd ved Atmos 7.1, men 7.1.4 er helt sikkert der hvor Atmos viser sit værd..





Fint vi fik det bekræftet :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu