recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos eller 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos eller 7.1

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

OK, hvad hvis du slår dine front height fra og evt. også dine surround back, så du kun køre 5.1, kommer der så stadig dolby atmos frem?


Netop testet og svaret er ja.
At det så lyder pisse kedeligt er en anden sag. :-)



Redigeret af strecker - 05-December-2015 kl. 15:46
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.


Kan det passe Yamaha så har jogget i spinaten? Jeg sad og holdte med dig, Strecker, da jeg læste tråden til at begynde med, og tænkte WHAAT! da du pludselig ændrede forklaring!

Min Yamaha RX-A2050, VIL i setuppen have specificeret om jeg har højttalere i loftet, før den viser DOLBY ATMOS i displayet. Hvis jeg slår loftshøjttalerne fra i setuppen, kommer der bare DOLBY TRUE HD op på displayet, og det læser jeg, som om at receiveren så ignorerer de object baserede meta data.
Jeg kan så indstille receiveren til Dolby Surround(DSU), men uanset hvad så bliver meta data'ene ignoreret.
Eller er jeg helt galt på den her?

Min 2040 gør det samme. Den skriver ikke Atmos i displayet hvis ikke man har sat højttalerne op i konfigurationen. Det giver vel også mest mening. Jeg tror dog ikke man går glip at noget  på den måde. Jeg har indtryk af, at det der skulle spilles i atmoshøjttalerne komme ud af surround højttalerne i stedet. I hvert fald er det sådan at jeg har 5.1, men hvis jeg vælger atmos i konfigurationen uden at atmos højttalerne rent faktisk er sat til, så har jeg fornemmelsen af, at der er mindre at høre. Imo peger det indirekte på at Atmos-lyden spilles i surroundkanalerne hvis man vælger 5.1. Om det så er den rigtige måde at gøre det på eller om atmoslyden hellere skulle kasseres ved jeg ikke, men du kan jo selv prøve at lege lidt med det.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 06:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Redigeret af strecker - 06-December-2015 kl. 06:29
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.

I mit nuværende setup er sofaen placeret 3 m fra lærredet. Mine sidehøjtalere er placeret ud for sofaen og baghøjtalerne ca 1 1/2 m bag sofaen og selvfølgelig ude i hjørnerne. Der er kun 2,20 til loftet.

Hvilke højtalere bør jeg bevare i opsætningen og derfor også, hvilke bør jeg bruge i loftet og, ikke mindst, hvor bør  jeg placere dem i loftet?

mvh
Jørn 
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 11:20
Jeg ville rykke baghøjttalerne tættere sammen ( ca 1.2 meter imellem og droppe det i loftet.
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg ville rykke baghøjttalerne tættere sammen ( ca 1.2 meter imellem og droppe det i loftet.

Tak. Hvorfor vil du rykke baghøjttalerne tættere sammen? 

Det er klart den nemmeste løsning, men betyder det så at jeg ikke kan bruge Dolby Atmos?
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 12:57
Fordi surround back højttalerne skal sidde tættere.

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af joern joern skrev:


Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg ville rykke baghøjttalerne tættere sammen ( ca 1.2 meter imellem og droppe det i loftet.


Tak. Hvorfor vil du rykke baghøjttalerne tættere sammen? 

Det er klart den nemmeste løsning, men betyder det så at jeg ikke kan bruge Dolby Atmos?


du vil ikke have loftlyden fra Dolby Atmos.
Men når din sofa er så langt fra bagvæggen ville det være ærgeligt at droppe dit 7.1 setup.

Som andre har været inde på, så ville det være fornuftigt at købe en lidt større maskine, så du ikke skal gå på kompromis.


Redigeret af strecker - 06-December-2015 kl. 13:00
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:11
Du kan jo prøve at se samme Atmos film i 7.1 og 5.1.2 og lade det være afgørende, man skal i hvert fald ikke undervurdere værdien af baghøjtalerne.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Henrik B.....?????

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 07:01
Henrik B..????

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Henrik B.....?????


Prøv at læse igen, hvad jeg skriver - det er ikke så svært at forstå.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu