recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  123 15>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Emne: The Purple Room Cinema
    Sendt: 05-December-2015 kl. 01:27

NYESTE FOTOS HER! (dog ikke opdateret med nyere grej anskaffet senere)

GREJ-LISTE (Senest opdateret 1. Oktober 2021):

Projektor - Optoma ZH406 (aka HZ40) laserprojektor, indbygget i hushbox
Lærred - 130" 2.40:1 DIY fastramme-lærred af to lag hvid bi-stretch (fantastiske farver, middelmådig sort Ermm)
3D-briller - Benq DGD5, HiShock YDD3PG, Gonbes G05 
 
Receiver - Yamaha RX-A820 Aventage (7.1 Dolby TrueHD / DTS HD-Master)
Blu-ray afspiller - Sony UHP-H1
DVD (Reg. 1) afspiller - Pioneer DV-696AV
Spillekonsoller/VOD-afspillere - Mi Box S 4K og Xbox One S

Højttalere (7.1):
Front - Infinity Beta 50 (re-cap'et 2020)
Center - Infinity Beta C360 (re-cap'et 2020)
Surround-side - Infinity Beta ES250 bi-pole
Surround-rear - Mission 737R (Infinity Beta 10 haves)
Sub - Dynavoice T-12 med DSPeaker Anti-mode 
Tactile Transducers (aka. "Bass shakers") - 2 x Sinus Live BassPump III drevet af en Infinity 500w plate amp fra en gl. subwoofer.
Kabler - Monster Cable "THX" (jow, jow ... LOL)

Akustikbehandling - SuperChunks basstraps, 70mm / 50mm terrænbats
Møbler - alt, uden undtagelse, er fra IKEA.
Diverse - Popcorn-maskine, Eltako EUD12-D lysdæmper, UMIK-1/REW 

Fremtidsplaner:

Dolby Atmos ... når det bliver betydeligt billigere. Vi har 4 stk JBL Control 1 liggende, som bare venter på at blive tilkoblet, hvis vi falder over et godt tilbud på en receiver.

----

Hej allesammen,

først og fremmest - TAK! Tak, fordi I gider dele ud af (nåhja, blære Jer med) alle Jeres fede hjemmebiografer LOL
Udover timevis af læsning har det givet stor inspiration. Jeg er meget imponeret af, hvor gennemførte nogle af disse projekter er, og hvor meget arbejde (og de mange penge!) der ligger bag.

Nu vil jeg så starte en tråd om vores eget projekt. Og det er faktisk fedt at kunne skrive "vores", for min kæreste er faktisk lige så entusiastisk som mig - det var nemlig hende som startede!

En lille forhistorie, til dem som kunne være interesseret: vi mødtes foråret 2014, begge som enlige efter tidligere ægteskaber. Hun boede stadig i huset, som hun havde købt sammen med sin eksmand. I huset havde de tidligere ejere haft hjemmebio i gildestuen i kælderen (et rum på 30 m2), og da de flyttede ud spurgte de, om de nye ejere ville overtage deres hjemmelavede biolærred, som de alligevel ikke havde plads til, dér hvor de flyttede hen. De ville de unge mennesker da gerne, og deraf kom idéen med at lave hjemmebio igen.
Min kærestes eksmand tjente allerede dengang i 2006 ganske godt, så med hjælp af en nørdet kammerat blev der indkøbt projektor og lydanlæg for over 50.000,- kr. Det blev installeret vældigt fint med skjulte ledninger osv. men selve rummet blev der ikke gjort noget som helst ved, og da lærredet allerede hang så fint på væggen lod man det sidde hvor det var, på sidevæggen i stedet for endevæggen. Det betyder i praksis, at "bio-delen" er placeret nede i den ene ende af det aflange rum, og så blev der plads til nogle skabe og reoler i den anden ende:


Nogle år efter blev de så skilt, og min kæreste overtog huset med al inventar, deriblandt også biografen. Den har hun så brugt som den var lige siden. Og her kommer JEG så ind i billedet Smile

Jeg blev naturligvis RET overrasket over, at min nye kæreste havde sin egen hjemmebio i kælderen, men da den indledende begejstring først havde lagt sig kunne jeg naturligvis ikke undgå at bemærke overfor hende, at den såvel dimensionelt samt akustisk ikke ligefrem var helt optimal! Det kunne hun for så vidt godt forstå, men det har altså taget mig næsten to år at overbevise hende om det tossede i, at udstyr til så mange penge slet ikke får lov til at komme til sin ret.

Det skal dog så lige siges med det samme, at selvom vi nu har besluttet at re-designe biografen, så er det ikke noget vi vil bruge vanvittigt mange penge på. Huset er fra 60'erne, og der er en hel del større og mindre projekter, som har langt højere prioritet end biffen. Så vi er blevet enige om, at projektet drejer sig om at få det bedst mulige resultat med færrest mulige midler. Vi har ikke lagt et decideret budget, men jeg forestiller mig at vi max. vil bruge ca. 10- 15.000,- på det som mangler.

Og hvad mangler der så??

Allerførst, så skal rummet males. Væggene er lige nu tapetseret med noget mørkegult 90´er-tapet, og det bliver malet mørkt - MEGET mørkt. Nok ikke sort, men måske noget mørk lilla (hendes forslag, som jeg godt kan leve med). Loftet er et træloft, som bliver malet sort. Gulvet er noget trælaminat, og der skal selvfølgelig tæppe på. Så allerede dér er vel brugt et par tusinde.

Vi har pt. blot en gammel sofa stående, som skal skiftes ud, gerne med noget chaiselong-agtigt. Vi vil IKKE have biograf-stole eller andre former for lænestole. Det vil også koste adskillige tusinde.

Derudover skal hele opsætningen vendes 90 grader, så lærred kommer ned på endevæggen. Det koster jo i sig selv ingenting, men det nuværende lærred er som nævnt noget hjemmelavet fikumdik på ca. 105", og dels vil vi gerne have et større, gerne lydtransparent, dels vil vi gerne have bedre billede. Så vi skal have et nyt lærred, men vi hverken kan eller vil bruge 5-10.000,- på dette punkt, selvom vi godt er klar over, at man ikke bør spare netop hér!

Som nævnt er der ingenting gjort med henblik på akustik-forbedring, så det skal der også bruges en del på, men på dette punkt er jeg rimelig godt med, da jeg har rodet med lyd i forskellige henseender de sidste 30 år.

Og slutteligt skal vi have noget lækkert lys dernede, gerne noget hygge-spot-agtigt, som kan dæmpes gradvist over 5-10 sekunder med et tryk på en knap. Men mindre kan gøre det Wink

Her er et billede af rummet, som det ser ud nu:


(De to lodrette sorte streger på hver side af radiatoren er tape, for at få en fornemmelse af, hvor stort et lærred vi kan have på væggen - der er tre meter mellem stregerne).

Jeg vender snarligt tilbage med MASSER af spørgsmål Smile


Redigeret af jacobe - 01-Oktober-2021 kl. 21:38
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 01:42
(RESERVERET)


Redigeret af jacobe - 15-August-2017 kl. 00:02
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
47oo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 09:42
Det ser spændene ud og jeg kan med garanti sige at mørke lilla væge og sort loft kommer til at se rigtig godt og og det ses også i flere og flere nye'er biografer.

Som lys ville jeg foreslå noget led bånd da det kan give en rigtigt fed effekt og så ville jeg beholde lampen i midten for når rummet bliver malet mørkt så falder lysnivauet kraftigt

Til endevæggen hvor du gerne ville flytte lærred kan du jo evt bygge en væg i træ evt lægter og isolere den bare med 100-150mm, bare husk at holde min 10cm luft rundt om radiatoren og så få den beklædt i stof eller den dyre løsning rockfon plader. Bare hist at lave mulighed for at kunne komme til radiatoren ;)

Ang sofa kan man jo lave nogle godt fund på dba jeg havde nok personligt valgt en mørk sort stoff sofa
Og så ses det mange steder at folk køber æggebakke skum og laver en ramme de bliver hængt op i eller igen lave en ramme og isolere den og så beklæde den i stoff begge dele kan man sagtens få et pænt resultat af. :)

Men glæder mig til at se mere til projektet
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 16:05
47oo, tak for dine input! I starten var jeg meget skeptisk med lilla, men efter at have set en prøve på den farvetone kæresten mener, så er jeg blevet mere åben. Det skal nok kunne blive flot!

Vi har overvejet LED-bånd, men vi er mere tændte på enten spots eller måske "stjernehimmel" (i mangel af bedre udtryk) med mange små LED-pærer i loftet. Men igen, kommer an på hvad det koster Confused

Mht. endevæggen med radiatoren, så er det nok den største udfordring i rummet, da rummets eneste vindue også findes på den væg. Radiatoren bruges ikke, da projektor nemt varmer rummet op, men af sikkerhedsmæssige årsager er det måske ikke så smart at lukke hverken radiator og/eller vinduet til med en væg? På den anden side, det bliver jo ikke kønt, hvis radiatoren anes under lærredet, og lydmæssigt er det heller ikke smart at sætte højttalere foran! Så vi er lidt i syv sind hvad det angår.

Jeg har lavet masser af lydbats igennem tiden, og planen er at lave rammer i forsk. størrelser og hænge op, samt bass-traps i hjørner, muligvis også langs loft om nødvendigt. Desuden overvejer vi træbeton plader (billige udgaver af Troldtekt) i loftet. Vi synes dog ikke det er så skide kønt, men Rockfon bliver for dyrt, synes vi.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
47oo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 17:08
Jeg kan så allerede sige at troldteks er et rigtigt godt akustisk og endnu bedre hvis man fjerner det gamle loft og damspære så der kun er forskallet og isolering. Med hensyn til stjerne himmel er det rigtig flot men også en lidt dyre løsning jeg har selv købt led bånd til mit projekt for godt 2000kr og det er rummet 3x4m. Jeg vil nok ikke overveje stjerne himmel med troldteks plader da det normalt laves i rockfon nedsænket loft da man bore et mindre hul og isoleringen klemme/holder led pæren samt når alle ledninger skal samles eller skiftes så kan man løfte hver en plade i loftet.
Og jeg syntes personligt ikke ledbåndene giver nok lys men igen det kommer jo også and på hvordan man bygger det. Mange her inde har jo lavet et nedsinket loft hele vejen rund med led bånd der lyser op i loftet med en Lanka så luset ikke forstyrre når man ser film. Og hvis du skal habe muligheden for lys og farve skal du vælge RGB bånd og det billige som jeg har valgt med 600 lumens har kun hvid lyd og der er ikke et behaligt lys, så skal man op i den dyre ende for også at gå varm hvid lys og farver ellers skal man kun købe varm hvid led bånd.
Jeg kan kun sige at når rummet bliver malet mørkt bliver lyser også dårligere da jeg havde Hvidt loft og vægge var lyset fint i mit rum med den nuværende lampe men efter jeg malede loftet sort er det ligefør jeg har behov for at sætte en arbejdslampe op :)

Spots er altid fedt har selv lavet klar til 8 spots rundt i u form

Med hensyn til dit vindue radiator hvis intet bliver brugt er det jo bare en blonde det af med mulighed for at komme til radiatorens rør. Du kan jo evt lave skjulte løsninger så du gemmer højtaler pg dit anlæg eller lave nogle synlige repos/hylder
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 23:49
Okay, vi tog en lang snak om radiator/vindue-situationen i dag, og jeg foreslog forsigtigt den mest omfattende løsning, nemlig en decideret baffle wall, og viste hende billeder af, hvad det indebærer. Til min store overraskelse synes hun det er en glimrende idé, og har faktisk stillet det ultimatum, at hvis setup'et skal vendes så lærred placeres på endevæggen, så VIL hun have en baffle wall! (jeg elsker min kæreste ret meget).
Det gør jo unægteligt projektet noget dyrere og mere besværligt, men forhåbenligt er det besværet værd. Dog kommer det til at vare et sykke tid, inden vi kommer så langt.


Redigeret af jacobe - 07-December-2015 kl. 19:55
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 19:59
Efter at have sovet (og regnet) på det, virker en decideret baffle wall som et lidt for omfattende og ambitiøst projekt. Det som egentlig er det vigtigste for os er, at radiator bliver skjult, og at lærred flugter med bagvæggen, selvom den sidder ca. 40-50 cm ud fra væggen. Men ville det ikke fungere, hvis man blot hang et lækkert molton-gardin op på hver side af dugen?? Eller ville det være et akustisk selvmål?



Tak for inputs ang. lys, tror vi holder os til spots, og måske nogle pæne uplight væglamper.

Har forresten leget lidt med noget indretningssoftware. Her er endnu et billede af, hvordan rummet ser ud nu:



Og her er min vision (dog med en mørkere farve på væggen samt sort tæppe i virkeligheden):


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 22:17
Så er vi i gang! Rummet er nu blevet malet, og er blevet SINDSSYGT flot! Næste uge kommer til at gå med at bygge absorbers og, hvis vi når det, nyt scope-lærred - sort og hvidt bi-stretch er indkøbt.

EDIT:: Er først gået op for mig nu, at dette indlæg blev skrevet på mit 10-års jubilæum på forummet!!


Redigeret af jacobe - 08-Februar-2017 kl. 13:07
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 22:56
Nå, det begynder da at ligne noget efterhånden ...






Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 23:12
Ser rigtig godt ud! Det eneste der stikker ud er farven på sofaen og gulvet
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 23:18
Tak! Sofa bliver skiftet ud i løbet af april, og med tiden kommer der gulvtæppe på hele gulvet :) Desuden mangler der en del smådetaljer såsom kabelbakker osv. men som sagt - det begynder at ligne noget!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 00:16
Wow det ser mega godt ud:-)

Fedt at i begge to går op i hjemmebio, at finde et par hvor begge elsker hjemmebio ser man ikke hver dag:-)
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu