recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1234 15>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Wow det ser mega godt ud:-)

Fedt at i begge to går op i hjemmebio, at finde et par hvor begge elsker hjemmebio ser man ikke hver dag:-)

Tak! Ja, henne har jeg sgu været ret heldig med Big smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 15:23
Mener du ikke "hende"?
Hvor har du mødt hende henne?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 15:39
Supergris, indtil du får styr på din egen håbløse komma-sætning bør du nok ikke rette andres grammatiske fejl ...


Redigeret af jacobe - 29-Januar-2017 kl. 23:34
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 23:07
Hvad bruger folk i øvrigt som løsning til lys i deres bif? Vi kunne godt tænke os noget foholdsvis billigt og enkelt (altså IKKE Philips Hue, tak, og heller ikke LED-strips) som kan tænde og slukke lyset over en periode på ca. 10 sekunder, og gerne noget som kan styres med en app, som f.eks. AnyMote. Ellers kan vi også leve med en kontakt-baseret løsning. Forslag?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 23:06
Nu siger jeg det alligevel, HUE.

Det som jeg synes er fedt ved HUE, er at Logitech Smart eller Touch Remote kan styre det.


Den er lille og smart og benytter RF til en lille hub som udsender IR signalerne.
Og så fåes den til under 1000kr.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2016 kl. 15:12
Lars, helt okay at du foreslår HUE alligevel, men vi synes at pærerne er både for grimme og for dyre. Og vi har i forvejen an app-baseret smart remote, som - udover HUE, iøvrigt - kan styre mange forsk. ting via enten IR eller Wifi.


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 13:52
Så er vi næsten færdige. Der mangler en DVD-reol mere, en lav reol bag sofaen (hvor der står et gammelt TV nu Disapprove ) samt et rigtigt tæppe, men det må komme med tiden. Vi skal også have rettet lidt på gardinet rundt om lærredet, og vi overvejer stadig en anden løsning vedr. lys, men nu kan I i hvert fald se, hvordan det kommer til at se ud.












Redigeret af jacobe - 25-Maj-2016 kl. 13:54
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 14:23
Det er jo slet ikke til at kende igen. En flot og gennemført forandring du har lavet

Hvis det er effektlys, synes jeg blå strips ser rigtig flot ud hvis de er monteret i en kappe langs loftet, og lyser indirekte op i loftet
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 14:27
Det ser virkelig godt ud!!
 
Skal selv i gang til at lave nogle lyd batts /akustik halløj til mine bare murestensvægge.
 
Vil du ikke prøve at forklare mig, hvordan og med hvad du har lavet dine? Jeg har ikke forstand på det og efter en del søgning på Google er jeg ikke blevet meget klogere. Der er jo masser af muligheder, så jeg ved ikke lige hvordan man finder ud af hvilket materiale der er bedst:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 21:23
1000 tak, begge!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis det er effektlys, synes jeg blå strips ser rigtig flot ud hvis de er monteret i en kappe langs loftet, og lyser indirekte op i loftet

Puha, LED-strips har vi helt bevidst bandlyst, da vi ikke synes det er pænt. Lamperne vi har nu er 10 år gamle Herstal halogenlamper, som kan dæmpes til en vis grænse, hvorefter de bare slukker. Jeg skal have undersøgt om de kan moderniseres med nye transformere/dæmpere, som kan styres over Wifi, men det er en større videnskab, har jeg erfaret.

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Vil du ikke prøve at forklare mig, hvordan og med hvad du har lavet dine (lyd batts)?

Gerne, her kommer en udførlig forklaring :)
De er lavet med 70mm terrænbatts, 1200 x 600 x 70 mm fra Knauf Isolation, købt i Bauhaus, Malmø. Rockwool har noget tilsvarende.

Der er flere måder at lave rammer på, men vi har lavet dem på den - synes vi - pæneste måde. Træet er 70 x 21, kan sgu ikke huske hvad slags træ det er, men det var ikke særligt dyrt pr. meter. De er skåret, så de passer med batten + en cm for at give plads til stoffet - ellers er de ikke til at presse ind i rammen! Altså 2 x 121 cm samt 2 x 65 cm (60 cm + 1 cm + 2 cm dér hvor de skrues sammen med de lange sider). Det svære er at få rammerne helt vinkelrette, men vi har været rimeligt heldige. Husk at forbore til skruerne for ikke at risikere at flække træet (lim evt. også hjørnerne sammen først) og brug gode, lange skruer. Slib rammerne med sandpapir og mal dem, hvis det ønskes.

Så skal battene pakkes ind i stof. Der er to muligheder, nemlig enten at blot pakke terrænbatten ind, eller pakke både batt og ramme ind, men det er en smagssag - vi har fritlagte rammer, da vi synes det er pænest. Stoffet skal være tyndt nok til, at man uden besvær kan ånde igennem det, det billige bomuldsstof er helt fint. Battene har en blød og en hård side og skal vende således, at den bløde side vender ud mod rummet og den hårde side mod væggen. Pak dem ind som en julegave, stram stoffet mest muligt og fastgør det med gaffatape til at starte med. Læg rammen på gulvet og pres den indpakkede batt ned med bagsiden opad. Alt efter hvor præcise dine rammer er lavet går det nogenlunde let - svupper de bare ned af sig selv uden modstand er rammerne for store, og er de umuligt at presse ned er de for små, men da kan man banke batten mere porøs i siderne og se om det hjælper. Det optimale er, når de bare skal presses en lille smule, for så sidder de af sig selv. Man kan også sætte lister på for- og bagsiden af rammen for at holde på batten, hvis de er blevet lidt for store, og det kan faktisk se rigtigt pænt ud - hvis man orker. Ellers kan man selvfølgelig bare køre nogle lange skruer ind i rammen.

Og her er så et tip, som kommer af bitter erfaring. Hvis man bruger billig gaffatape vil det gå løs efter et stykke tid, så for at være sikker på at stoffet holder sig på plads på bagsiden kan du slå et antal små søm i rammen på bagsiden og køre ståltråd/snor på kryds og tværs. Det ses ikke når de er på plads, og det holder.
 
Så skal de op på væggen, og dér hvor vores metode adskiller sig fra mange andres er, at vores "svæver" ud fra væggen, hvor andre blot sætter rammen direkte på væggen. Når der er mellemrum mellem batt og væg er de mest effektive. De skal sidde lige så langt ud fra væggen, som de er tykke. (Man kan også montere rammerne direkte på væggen, men så skal rammerne være dobbelt så brede som batten, og vi synes ikke det er pænt. Desuden er de ikke så effektive). Vi brugte to store vinkelbeslag nederst et et enkelt mindre øverst, og det er selvfølgelig vigtigt, at de to nederste sidder perfekt i vater ift. hinanden. En skrue direkte i rammen holder dem på plads.

Håber det var til hjælp. Er der noget jeg har glemt, spørger du bare.


Redigeret af jacobe - 28-Maj-2021 kl. 09:02
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2016 kl. 06:27
Det er bare en fornem beskrivelse! Tusind tak:)
Så tror jeg sku vi vil igang i weekenden hvis tiden tillader det:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2016 kl. 12:12
[/QUOTE]
Puha, LED-strips har vi helt bevidst bandlyst, da vi ikke synes det er pænt. Lamperne vi har nu er 10 år gamle Herstal halogenlamper, som kan dæmpes til en vis grænse, hvorefter de bare slukker. Jeg skal have undersøgt om de kan moderniseres med nye transformere/dæmpere, som kan styres over Wifi, men det er en større videnskab, har jeg erfaret [/QUOTE]

Ang lysstyring bruger jeg selv controller, lysdæmpere og afbrydere fra www.jbmedia.de

Super nemt at sætte op og er et meget alsidigt styringssystem der kan bruges i alle tænkelige situationer og kan styres via en web side på alle platforme..
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu