recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 56789 15>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 16:29
Jeg er desværre ikke kommet meget videre end det som ses på billedet, af forsk. årsager som bl.a. sygdom og livets generelle irriterende vane med at komme i vejen for de sjovere projekter, du ved ... Wink

Jeg har dog netop i dag, med god hjælp fra medlem "Zuppe", bestilt et relæ til at styre blæserne via 12V triggeren i projektoren, og jeg går og venter på en motor som kan hæve/sænke projektoren ift. billedformat (vi skifter manuelt mellem 16:9 og scope ved at zoome osv.). Jeg mangler stadig at lave hul og købe glas til linsen.

Generelt vil jeg sige, at jeg nok har lavet den liiige lovligt lille, der er sgutte meget plads i de to luftkanaler på hver side. Har nok også anvendt forkert træ, for den er sgu betydeligt tungere end jeg havde regnet med Confused Så havde jeg skulle starte forfra havde jeg anvendt lettere træ samt gjort den lidt bredere.
Et andet tip jeg kan give dig: jeg har brugt Biltema's skumisolering i enten 10mm eller 20mm tykkelse. Andre har også brugt det, men ikke alle har tænkt på at afmontere sølvfolien - det er ikke så smart, for det øger blæserstøjen samt holder på varmen, hvilket du netop IKKE vil i en hushbox! Så filmen skal af, og det er sgu ikke helt let! På nogle plader er det bare at hive forsigtigt, men på andre er det fandme godt limet fast, og så risikerer man at rive hul i skummet med fnuller til følge. Derfor: BRUG EN VARMEPISTOL! Thumbs Up


Redigeret af jacobe - 22-September-2017 kl. 15:00
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 01:42
Nå, så har jeg fået lavet lidt på hushboxen. Motor til projektor-tilt er installeret. Glas til linse mangler stadig samt relæ til on/off styring af blæserne via 12V trigger, men jeg fik da lavet lidt tests her til aften. Først, lidt flere billeder af indmaden:







Lige nu er det hele bare kastet sammen for at teste, slutresultatet bliver betydeligt mere organiseret Smile Kørte som sagt lidt tests, satte en 3D film i gang på projektoren og eksperimenterede lidt med blæserhastigheder og retninger, og må sige jeg indtil videre er ret imponeret. Der kommer selvfølgelig lidt lyd ud af udblæsningshullet, men det er intet ift. når projektoren blot hænger frit. Temperaturmæssigt målte jeg 58 grader ved projektorens egen udblæsning før den blev monteret i kassen, og med kassen lukket ligger den nu og svinger ml. 55 og 59 grader. Ved egentlig ikke helt, hvorfor den svinger så meget, måske har det noget med SmartEco at gøre.
 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 07:54
Ser godt ud. Jeg har brugt de samme dog i tykkere størrelse. Udvidede min hushbox med ca. 20 cm. I indsugningssiden her for nogle måneder siden. Den større størrelse med mange “baner” der snor sig har gjort den er gået fra stille til jeg ikke kan høre om jeg har fået tændt projektoren. Kan kun anbefale et tunnel system på begge sider.
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 09:29
Schjelde, tak skal du have, det er dog ikke primært tænkt som en hushbox, men en dustbox. Mindre lyd fra projektoren er blot en bonus, og det får vi. Du har ret i, at den er for lille, men det var et ufravigeligt krav fra kæresten at den ikke blev kæmpestor. Jeg er dog set i bakspejlet ked af, at jeg ikke gjorde den lidt større. Jeg har netop af pladshensyn valgt 1 cm pladerne til siderne, og brugt 2 cm i bunden og til "skillevæggene".

I øvrigt lidt sjovt at du har lavet en hushbox til hvad som må være en af de mest tyste projektorer Smile Har du billeder af din box?


Redigeret af jacobe - 22-September-2017 kl. 11:32
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg har netop af pladshensyn valgt 1mm pladerne til siderne, og brugt 2mm i bunden og til "skillevæggene".
Mener du ikke 1cm og 2 cm (10 og 20mm) ? Confused

Går ud fra det fra disse:

Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg har netop af pladshensyn valgt 1mm pladerne til siderne, og brugt 2mm i bunden og til "skillevæggene".
Mener du ikke 1cm og 2 cm (10 og 20mm) ?

Jo, selvfølgelig gør jeg det - tak, hermed rettet LOL


Redigeret af jacobe - 22-September-2017 kl. 11:32
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 13:55
Men første indlæg på denne side mangler stadigvæk rettelse  LOL

Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2017 kl. 01:05
Næsten færdig med boxen - der er nu indbygget relæ til tænd/sluk af blæserne via projektorens egen 12V trigger (tak for hjælpen, Zuppe!) og der er monteret trykkontakt til vippe-funktionen samt organiseret lidt ledninger, mangler blot at montere glas foran linsen og lave en låge ved zoom/fokus, så jeg regner med den får sin debut i weekenden!




Redigeret af jacobe - 24-Oktober-2017 kl. 01:15
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2017 kl. 09:05
Ser godt ud! 

Hvordan får blæserne strøm? Og måske jeg ikke kigger grundigt nok på billedet, men hvor suges luften ind/blæses ud? Synes ikke jeg kan se nogle huller til "verden udenfor" fra boksen.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2017 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

hvor suges luften ind/blæses ud? Synes ikke jeg kan se nogle huller til "verden udenfor" fra boksen.

Æhh ...... fuck! Jeg vidste, der var et eller andet jeg havde glemt!! PIS, PIS, PIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ej, bare gas ... der er indsugning med støvfilter i højre side, og på øverste billede (ovenfor limtuben) kan du lige ane udstødningshullet i nederste venstre hjørne.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvordan får blæserne strøm?

Via en 12V strømforsyning - relæet sørger så for at "åbne" for strømmen til blæserne, når projektoren tændes. 


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2017 kl. 03:17
Så er hush/dustboxen færdig! Party

Til dem som skulle være interesseret, inden den kommer op at hænge under taget har jeg taget nogle billeder, som forhåbentlig viser nogenlunde tydeligt, hvordan den er designet. Er der noget du vil vide mere om kan du bare spørge Smile




Her ser man fra venstre mod højre: vinduet, IR øjet (der sidder en modtaget i loftet lige foran kassen), trigger-relæet samt indsugningsblæseren. I bunden er der skåret ud i træpladen for at give adgang til zoom & fokus via en lille luge i bunden af kassen. De to ledninger over vinduet er til evt. fremtidige udvidelser Tongue

Træpladen i bunden, som projektoren ligger på, kan vippes med den lille motor - det er desværre nødvendigt at vippe projektoren nedad for at bevare CIH, når vi skifter fra scope til 16:9. Plinten på motoren er forbundet til en lille krog i den bagerste del af pladen med snor.



Her ses displaydelen af termometeret, som overvåger udstødningstemperaturen (det er et helt alm. stegetermometer til 50,- kroner, som afgiver alarm hvis temp. overstiger den angivne max.temp), samt knappen til vippefunktionen:



Motoren er samme type som sidder i mikroovne - den kan køre både med- og mod uret, men man kan ikke umiddelbart styre retningen selv; den skifter ved belastning, hvilket i praksis betyder at den som oftest skifter retning, hver gang den tænder. Derfor er knappen blot en fjederpåvirket trykknap, og slipper man den og tænder igen skifter motoren som regel retning; gør den det ikke første gang trykker man bare igen.
Det kan lyde bøvlet, men det kræver faktisk en hel del moment at løfte projektoren, og disse motorer har voldsomt meget moment og koster ikke en skid, så det er til at leve med.

Her ses udstødningshullet (indsugningshullet sidder på kassens højre side) samt strømindtag til projektor og motor:



Vinduet foran linsen:



Og nej, jeg har ikke anvendt Edmunds Optics! For det første synes jeg det er for dyrt, og for det andet har jeg læst om mange, som har anvendt helt alm. vinduesglas, uden det havde betydning. Det har jeg dog ikke, glasset er 6mm Pilkington "Opti-White", som kostede mig hvad der svarer til 38,- danske kroner hos en tilfældig glarmester i Malmø. Og det virker aldeles fremragende! Så mit tip: lad være med at bruge penge på dyrt optisk glas!
De fleste havde sikkert også vinklet glasset nedad i stedet for opad, fordi det virker mest logisk, men denne vinkel er valgt for definitivt at eliminere refleksioner. Rammen er forseglet med silikone.

Til sidst et oversigtsfoto:
 


De tekniske detaljer: kassens mål er 40 x 80 x 17 cm. Den er bygget i massivt træ fra en gammel bogreol (!), top og bund er bagpladen fra samme. Den vejer ca. 15 kg. Havde jeg skulle starte forfra havde jeg klart brugt noget lettere træ! Den hænger i hhv. kæder bagtil og vantskruer fortil:



De er egentlig ikke beregnet til at hænge noget i, derfor bruger jeg dem kun i to hjørner i stedet for alle. Desuden monteres stålwirer som sikkerhed (på billederne hænger kassen blot i stålwirer).

Kassen er foret med lyddæmpningsplader fra Biltema, og som tidligere nævnt har jeg, modsat andre, fjernet folien, så kassen kan komme af med varmen. Jeg er lige ved at tro at disse har været den dyreste del i hele byggeriet!

For at holde den støvtæt sidder der i indsugningshullet et filter fra en støvsuger, men dette er formodentlig ikke optimalt; jeg overvejer stadig en anden løsning. Der sidder også trådnet i hullet, så det er ganske nemt at afmontere/udskifte filteret. Der sidder ingen form for filter eller net i udstødningen.

De to blæsere er begge 120mm som jeg havde liggende, begge har variabel hastighed. De får 12V DC af en strømforsyning jeg har taget fra en gammel HD-boks, men aktiveres via projektorens trigger-output. I stikket sidder et alm. 3,5mm stereo jackstik, og det som ville have været "venstre" kanal er det som giver 12V. Outputtet er dog ikke nok til at trække blæserne direkte, da de trækker en stor del strøm når de starter op, hvilket ville overbelaste trigger-udgangen. Derfor har jeg købt sådan et relæ her, som sørger for at tilslutte blæserne, når projektoren tændes. Relæet jeg har købt er 4-kanals, man behøver egentlig kun én kanal, men de er så billige at det næsten ikke kan betale sig at købe den mindste model.

IR-Extenderen er ligeledes en ting jeg allerede havde liggende, den er fra König og ganske "flimsy", og for at montere den i loftet har jeg været nødt til at "modde" den til at kunne monteres "flush-mount". Den kan styre 4 enheder, så på et eller andet tidspunkt kan det være at jeg tilslutter alle enheder.

Nogle ville sikkert være int. i at vide, hvor mange dB kassen dæmper, men det har jeg ingen mulighed for at måle. Selvfølgelig er lyden blevet dæmpet, men lyddæmpning har som sådan ikke været formålet med kassen, og vi har aldrig været generet af støj fra projektoren, da en W2000 er rimelig tyst, i hvert fald ift. en W1070. For at yde maksimal lyddæmpning skulle kassen have været designet helt anderledes samt meget større, hvilket ikke var hensigtsmæssigt for os. Dog ville jeg have lavet den noget bredere, hvis jeg skulle starte forfra.

Pris ... hmm. Jeg har ikke helt noget overblik over, hvad den har kostet at bygge, da langt det meste er genbrug, men jeg vil skyde på omkring 500-600,- kroner, hvor langt det dyreste har været skumisoleringen samt vantskruerne (som jeg købte fire af men kun brugte to Unhappy) og så lidt værktøj og lign. som man jo kan bruge til så meget andet. Forhåbentlig vil det vise sig at være en god investering, så vi aldrig igen skal sende vores projektor til støvsugning! 


Redigeret af jacobe - 10-November-2017 kl. 12:05
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 12:20
En lille update, efter 14 dage med kassen ...

Først og fremmest; de to gamle blæsere viste sig ikke at være tilstrækkeligt. Den ene var simpelthen for svag, og den anden har det med at rasle, især når den er "kold". Desuden fungerede ventilationen dårligt med undertryk, projektoren blev simpelthen varmere end jeg synes den burde blive, og derfor har jeg indtil videre sat den kraftigste blæser til at blæse på projektoren, samt en meget svag og lydløs nyindkøbt Scythe-blæser helt ude foran grillen i indsugningen til at føde den, og den svage af de gamle blæsere sidder nu i udstødningen. Det giver i stedet overtryk, og det virker betydeligt bedre, temp. er sænket 7-8 grader. Nu skal jeg bare have en ny blæser i stedet for den som rasler.

Selvom lydisolering ikke har været det primære formål, så irriterer det mig alligevel lidt, at jeg tydeligt kan høre resonans fra projektorens egne blæsere igennem bunden af kassen. Jeg overvejer nu lidt, om jeg skal bygge en tykkere bund.

Ellers virker alt, som det skal!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu